PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Několik informací týkající se budoucí legislativy

V rychlosti bychom chtěli upozornit na připravované novinky z hlediska legislativy - co je nyní v nějakém jednání:

a) novela EET a s ní spojená novela zákona o DPH

Tato novela je již ve stavu "projednáno vládou" a je na programu jednání Poslanecké sněmovny  - jednání od 26. 6. - samozřejmě první čtení. Dle mého názoru je vysoká pravděpodobnost, že tato novela bude do konce roku schválena, neboť reaguje na nálezy Ústavního soudu k EET. Nás ani tak nezajímají změny v EET, jako spíše to, že k novele je "přibalena" změna sazeb DPH - určitá plnění mají nově přejít do 10%.

Pro náš sektor je významné zejména následující:

  • vodné a stočné(zejména pro činnost obcí a DSO, které si toto dělají sami ...)
  • stravovací služby (zejména se to týká školních jídelen) - pozor ale na to - prostá dodávka jídel by zůstala v 15%
  • domácí péče o staré a nemocné (tedy sociální služby, které se ale nevejdou do režimu osvobození podle §59)
  •  případně i úklid společných prostor bytových domů.

Důležitá je tady účinnost - nebude to úplně hned - je navrženo, že to bude prvním dnem sedmého kalendářního měsíce po vyhlášení - tedy není nyní počítáno s účinností hned od 1. 1. 2019, ale až v průběhu roku 2019. 

b) novela daňových zákonů - 2019 (u něčeho navržena účinnost 2021).

Tato novela je ve stejném legisaltivním stavu jako předchozí návrh. Jedná se o poměrně rozsáhlou novelizaci jednotlivých zákonů, z nichž na nás poměrně zásadně dopadá novela zákona o DPH. Aniž bych nyní uváděl podrobnosti, jsou zde obsaženy určité problémové body, které jsou nyní předmětem intenzivních jednání - tedy v průběhu léta by se mohlo vidět, jak situace v této oblasti vlastně dopadne. Nicméně pokud bych měl shrnout základní navrhované změny, tak se jedná o následující:

  • změna definice obratu - kdy do obratu by se mohly započítávat některé (a to je nyní předmětem vyjasňování v jakém rozsahu) prodeje dlouhodobého majetku - je zde tedy riziko, že další část obcí by spadla do DPH
  • změna definice úplaty (respektive upřesnění) a s tím úzce související změna charakteristiky dotace k ceně (u ní je dílčí ústupek zatím to, že by nová definice dotace k ceně mohla platit až od roku 2021) - tady se obáváme, že je nakročeno k tomu, aby více plateb bylo vyhodnoceno jako zdanitelné plnění a to je nyní právě předmětem nejintenzivnějších sporů ..
  • nepříjemný návrh týkající se úpravy aplikace režimu PDP, který by mohl znamenat možnost omezení dobrovolné aplikace režimu PDP v případech, kdy daný vstup není k ekonomické činnosti - taktéž je to záležitostí k jednání
  • zahrnutí oprav nad 200 tis. kč do režimu úprav odpočtu DPH podle §78
  • zásadnější změny v oblasti oprav  DPH (včetně možnosti rozšíření oprav u nedobytných pohledávek)
  • omezení možnosti pronájmů domů s DPH (kde plocha prostor pro trvalé bydlení převyšuje 60%) - toto je navrhováno od 2021
  • zajímavou se může ukázat i úprava, kdy by nařízení vlády nově mělo specifikovat oblasti, v kterých je narušena hospodářská soutěž a u nichž nelze použít režim "výkon veřejné správy" jako nástroj pro vynětí z režimu DPH - zda toto bude významné nebo nikoliv netušíme, neboť návrh nařízení vlády zatím nebyl předložen - tedy nelze ani vyloučit, že toto ustanovení nakonec bude nějakou dobu bez věcné náplně.

U tohoto zákona ještě uvidíme, jak se vše bude vyvíjet.

Zpět na domovskou stránku

Návrh a tvorba webu