PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Změna odpisů TZ budovy
    13. 06. 2025

    Dobrý den,
    prosím o zodpovězení následujícího dotazu. V 1/2025 nám zřizovatel ÚSC předal TZ budovy. Provedli jsme navýšení PC v majetkové evidenci a v účetnictví, spočítali odpisy, transferový podíl.
    V květnu jsme zjistili, že v ceně TZ budovy jsou položky samostatně movitého majetku. Po odsouhlasení ze strany zřizovatele se PC TZ k 1. 6. 2025 sníží o položky, které do TZ nepatří a provede se od 1. 6. 2025 úprava odpisů budovy vč. TZ. Samostatně movité věci se zařadí do majetku a do účetnictví a začnou se odepisovat následující měsíc (tj. červenec).
    Je tento postup správný?
    Děkuji za odpověď.}

    Pokud správně chápu - plánujete následující:

    - k 1. 6. přeřadit některé položky na 022 a zavést k nim nové karty majetku a začít je odepisovat (tedy začnou k nim nabíhat úplně nové odpisy)

    - na kartě stavby - ponechat oprávky na 081 (dosud zaúčtované) a od 1.6. začít odepisovat ze snížené hodnoty.

    Rozumím - řekněme, že to může být poměrně časté řešení, nicméně není úplně správné.

    Když by se oprava měla provést naprosto správně, tak by postup byl následující:

    - přeúčtujete movitosti na 022 - to je stejné, jako se chystáte udělat

    - přepočtete odpisy budovy a rozpuštění transferového podílu - kolik by se odepisovalo, pokud by se od samého začátku postupovalo správně. Nadměrné odpisy zaúčtujete jako snížení 551 proti 081. S tím zkorigujete i rozpouštění 403/672 a tvorbu fondu

    - dopočtete, kolik by byly správně odpisy na movitých věcech - když by od samého začátku toto bylo správně - to doúčtujete 551/082 (a pokud by i na těchto věcech byl transferový podíl, tak dopočtete rozpouštění 403 a samozřejmě doúčtujete tvorbu fondu investic).

    Vím, že takovýto postup by byl hodně náročný, často bývá i problém toto dostat na karty majetku (dopočítat zpětně oprávky).  Nicméně pokud jdete na opravu nesprávností, tak úplně správně je zkusit to opravit tak, aby se vše přepočetlo tak, jak by to bylo úplně správně. V praxi ale často následně sklouzneme k řešení, které uvádíte (případně k nějaké obdobě... - třeba té, že se již nezasahuje do výše oprávek, ale pokud rozděluji takto kartu majetku, tak se na nově vyčleněné položky převede alikvotní podíl dosud vytvořených oprávek).

  • Technické zhodnocení - instalace EPS
    13. 06. 2025

    Dobrý den,
    prosím o pomoc a kontrolu účtování technického zhodnocení budovy při pořízení a instalaci EPS v našem zařízení. Jsme příspěvková organizace města, zřizovatel nechal provést instalaci EPS, na kterou dostal dotaci, část hradil ze svých nákladů, poté nám toto technické zhodnocení převedl. Budovu máme ve správě a provádíme odpisy.
    Financování města - 800 000,- Kč dotace
    400 000,- Kč vlastní zdroje, celkem 1 200 000,- Kč
    Účtování příspěvkové organizace:
    1 200 000 - 042 / 800 000 - 403
    400 000 - 401
    1 200 000 - 021 / 042
    odepisování ve zvýšené ceně 551 / 081
    401 / 416
    rozpuštění transferu 403 / 672
    Je toto zaúčtování takhle správně?
    Děkuji za odpověď}

    Účtování správně je - souhlasím s tím. Nezapomenout, že s tím předáním přepočítáváte transferový podíl (pokud by na objektu byly již vázány nějaké dotace) a to rozpouštění 403/672 je právě hodnota transferového podílu x výše odpisu. Zápis 401/416 na rozdíl mezi tím, co máte na 551 a tím, co rozpouštíte do výnosů na 672.

  • Platby soukromou platební kartou
    12. 06. 2025

    Dobrý den,
    jsme PO zřízená ÚSC a naši zaměstnanci často nakupují pomůcky a materiál do kroužků a k platbě v obchodě občas použijí místo hotovosti svou osobní platební kartu a následně donesou doklad k proplacení z pokladny organizace .
    Z doslechu vím, že v mnoha organizacích je tato forma zakázána, i na školeních se to nedoporučuje. Prosím o vaše stanovisko, zda je to opravdu takový problém, jaké nařízení/zákon toto zakazuje a z jakého důvodu. Zaokrouhlování probíhá stejně jako u paragonů placených hotově aritmeticky. Zaměstnanci argumentují, že často nemají u sebe hotovost a nechtějí si brát na každý nákup zálohu z pokladny.
    Děkuji za odpověď a přeji krásné prázdniny}

    Já v tom nevidím problém - s názory, které uvádíte se ale setkávám také. Nicméně věcně k nim pokud vím absentuje vysvětlení.  Navíc musíme počítat s tím, že bezhotovostní platby se budou jen navyšovat (něde již nelze ani jinak než kartou platit) - tedy jedinou alternativou by potom bylo vybavit příslušné zaměstnance firemními platebními kartami, což je něco, co určitě nechceme (toto určitě chcete mít po kontrolou a max. mít platební karty jen u pár zaměstnanců).

    Pokud přemýšlím, v čem by mohl Vámi popisovaný způsob plateb vadit, tak mne nepadá pouze následující:

    - problém se zaokrouhlováním, který popisujete - ten je možno řešit tak, že to zaměstnancům budeme proplácet bankou - tedy oni vždy vyúčtují tento nákup, vy to dáte do nějaké řady interních dokladů a proplatíte to v bance. Pokud budeme vyplácet v hotovosti, budeme se potýkat s "problémem", že v některých případech zaměstnanec dostane více než platil, jindy méně. Za mne by toto byl naprosto uměle vytvořený problém - bude to v řádech haléřů a řešit to jako něco, co mi tento systém plateb znemožňuje, považji za nesmyslné. Ale úplně to vyvrátit nemohu a vyhnou se tomu umím jen proplácením náhrady zaměstnanci bankou.

    - s platbami kartou by mohl být spojen teoreticky nějaký benefit pro zaměstnance - no a zaměstnanec by tak získával díky těmto platbám nějaký benefit pro své soukromé "obohacení". Nicméně toto by mohlo vznikat i u proplácení výdajů, které platil v hotovosti (benefity ze strany prodejce). Ale i toto bych vnímal jako teoretické - navíc by mne ani tak nezajímal benefit pro zaměstnance, ale jestli by organizace díky tomuto nastavení o nějaký benefit přišla. Předpokládám, že odpověď bude, že organizace o nic nepřišla a tedy ji tímto ani škoda nevznikla.

    Víc mne nenapadá - ještě snad jen, že by někdo mohl začít spochybňovat, zda u plátce DPH mám nárok na odpočet z dokladů, kde to zaměstnanec zaplatí svou kartou (ve smyslu, že si to koupil zaměstnanec a následně mi to jako neplátce přeprodal). Nicméně toto by zase teoreticky vznikalo i v situaci, kdy by to prvotně zaplatil v hotovosti a organizace to následně proplácela. Navíc podle mne by z pohledu odpočtu DPH mělo být rozhodující, zda daný nákup byl pro organizaci (nikoliv osobní spotřebu zaměstnance), organizaci prokazatelně "patří" a t ho používá v souvislosti se zdaňovanou činností. Tedy argumentaci tímto směrem bych zpochybňoval.

    Asi by stálo, když by zastánci varianty, že se to nesmí, přišli s nějakými věcnými argumenty proč, abychom o tom mohli diskutovat. Třeba maí pravdu, jen jsem zatím nepřišel na to, v čem je ten problém.

     

      

  • vizualizace školy
    12. 06. 2025

    Dobrý den pane inženýre,
    chci se zeptat jak účtovat vizualizaci školy, zda jako službu na 518 nebo jako nehmotný majetek. Cena zahrnuje 3Dsken prostor interiéru školy, panoramatickou prohlídku, snímání včetně 3D modelů, účet na serverech externí služby, přístup do administrace služby, správa prostřednictvím externí služby, předplatné uložiště služby, průběžná technická podpora a příprava na vložení odkazu na webové stránky školy}

    Jestli to správně chápu, tak cílem akce byla zejména možnost vytvořit nějakou vizuální prohlídku prostor, kterou máte na webu. Předpoklad využití bude asi delší než 1 rok.

    Možná to ale i mohl být nějaký technický popis budovy, se kterým dále můžete pracovat při dalších rekonstrukcích (třena jak vedou sítě ...) - to nevím, jen mne to napadá, co by to ještě mohlo být.

    Hranice mezi tím, zda se jedná jen o službu, či je to nehmotným majetkem, je velice nezřetelná a je to skutečně o subjektivním názoru. Já bych se v případě, který popisujete, asi přikláně spíše k nehmotnému majetku - tedy pokud do 60 tis. kč na účet 018, pokudd nad 60 tis. kč - účet 014 (raději než účet 019). Argument by byl v tom, že předpokládáte, že třeba panoramatickou virtuální prohlídku plánujete k dlouhodobému využití třeba v rámci propagace školy (prostřednictvím webových stránek). Pokud by tam byly zároveň třeba zákresy sítí pro možnost lepší správy budovy (například plánování oprav), byl by to další argument, proč spíše nehmotný majetek.

  • FKSP dary k životním výročím
    12. 06. 2025

    Dobrý den,
    jsme PO - škola, zřízena ÚSC. Z FKSP poskytujeme zaměstnancům peněžní dary k významným životním výročím. Z těchto vyplacených peněžních darů povinně hradíme odvody za sociální a zdravotní pojištění zaměstnavatele. Z jakých prostředků lze toto pojištění za organizaci hradit? Mohu přímo z prostředků FKSP, jelikož s poskytnutím daru úzce toto pojištění souvisí ( zahrnout do rozpočtu FKSP a do vnitřních zásad pro čerpání FKSP) nebo raději z provozních prostředků školy, ať není problém? Děkuji za odpověď.}

    Tradiční řešení v minulosti bylo (dovozované ze znění vyhlášky FKSP), že z FKSP čerpáme pouze vlastní odměnu, navíc hrazené odvody jsou z provozu.

    Nyní vyhlášku FKSP nemáme, přesnější vymezení nenajdeme a za těchto okolností se domnívám, že by mělo záležet na interních pravidlech, které nastavím. Tedy klidně i varianta, že vyvolané odvody sociálního zdravotního budou čerpáním 412. Při současném znění předpisů Vám to dle mého názoru nemohu nijak vytknout (já si myslím, že je to věcně správnější - na druhou stranu je ale otazníkem, zda si takto "dobrovolně" chcete ještě více čerpat již tak napjaté rozpočty FKSP).

  • Kamery
    12. 06. 2025

    Dobrý den,
    v roce 2015 škola pořídila 2 ks kamer (10285 Kč a 19119Kč), které zařadila na účet 028. V roce 2025 se jedna kamera musela vyměnit za nefunkční a jednu kameru škola pořídila novou (9134 Kč a 4506 Kč). K výměně kamery a instalaci nové kamery byly vedlejší náklady - držák, kabel, lišta ve výši 2391 Kč a montážní práce ve výši 2904 Kč. Celkem vše 18935 Kč. Jak správně účtovat?
    Děkuji}

    Budu předpokládat, že ustojíme to, že to jsou samostatné movité věci a ne součást budovy (tyto případy bývají někdy na hraně - ale nyní bych to neřešil a vyšel bych z toho, že to má na 028 být).

    Výměna nové za nefunkční je to v tomto případě řešení, kdy vyřadíte starou 088/028 a novou pořídíte jako nový DDHM (včetně rozpočtení části nákladů na instalaci a instalační materiál - je to na Vás, jak toto rozdělíte - zda třeba dáte půlku ke keždé nové kameře). No a samozřejmě nová by zase šla jako další položka jako pořízení DDHM.

  • Zaúčtování pokladních dokladů
    05. 06. 2025

    Dobrý den,
    je možné účtovat pokladní doklady na účty č. 325 – závazek dělené správy a č. 315 – jiné pohledávky z hlavní činnosti oproti odpovídajícím účtům výnosovým na interním dokladu (např. vybrané vstupné do muzea, divadla apod) a nákladovým?
    Příjem: prodej zboží IC MD 315 D 604 interní doklad
    315 343
    Příjmový pokladní doklad MD 261 D 315.
    Výdej: nákup služeb MD 518 D 325 interní doklad
    Doklad o úhradě 325 261 výd. pokl. dokl.
    Jedná se o příspěvkovou organizaci, která je plátcem DPH. Zároveň u výdajových pokladních dokladů jako příjemce hotovosti uvádí namísto zaměstnance, kterému byla vyplacena hotovost, organizaci uvedenou na „paragonu“ + příjmení a jméno zaměstnance příspěvkové organizace, které je součástí názvu – adresy dodavatele (např. Lidl, Jan Novák, Nová 29, Pardubice). Dle sdělení účetní nelze na výdajové pokladní doklady uvést jako příjemce pouze zaměstnance, a to z důvodu možnosti uplatnění odpočtu DPH (musí být jako příjemce na pokladním dokladu uveden dodavatel ne skutečný příjemce hotovosti). Organizace neposkytuje zálohy v hotovosti z pokladny na drobný nákup.}

    Nejdřív k těm účtům - 315 a 325. Toto není vhodná volba účtů.

    Pokud správně chápu - zaměstnanec inkasuje po nějakou dobu a následně toto vkládá do pokladny (přítom třeba kvůli měsíčnímu DPH potřebujeme toto mít na pohledávce, aby došlo k odvodu DPH do konce měsíce a vklad do pokladny je až v měsíci následujícím).

    Pokud je to takto, tak za mne určitě účet 335 - tedy MD 335/Dal 604 a Dal 343 a následně vklad do pokladny MD 261/Dal 335. Účet 315 je pro jiné účely.

    Ty výdaje - zase toto neí vhodný účet. Pokud potřebují z nějakého důvodu si zaúčtovat interním dokladem daný výdej a je to tak, že to zaplatil zaměstnanec a následně se mu to proplácí, tak by to měl být spíše účet 333.

    To označení, komu je vypláceno - za mne to zase takový problém není (chápu, že kvůli evidenci DPH bych tam měl mít DIČ druhé strany - nicméně to by se mělo  zásadě v tomto sydtému objevovat na tom interním dokladu - tam by se účtovalo asi MD 518 a MD 343/Dal 333). Já bych toto třeba nehrotil - z toho co popisujete je zřejmé, že je tam výdaj z nákupu v Lidlu a je to proplaceno zaměstnanci. Když se to nějak budete snažit měnit, nic tím podle mne nezískáte.

  • Grafický manuál jednotného vizuálního stylu
    05. 06. 2025

    Dobrý den,
    škola pořídila grafický manuál jednotného vizuálního stylu v hodnotě 29.700,- Kč.
    Domníváte se, že se jedná o drobný dlouhodobý nehmotný majetek a kromě účtování do nákladů na účet 558 byste evidovali i v majetku školy na účtu 018?
    Děkuji za posouzení}

    Asi by to bylo klasifikovatelné jako ocenitelné právo (skoro bych se k tomu přikláněl) - tedy potom účet 018 a 558.

  • Nedokončený majetek
    05. 06. 2025

    Dobrý den,
    jsme základní škola, které byl k 31. 12. 2016 svěřen majetek. Ve zřizovací listině přímo stojí "Majetek ve vlastnictví zřizovatele, který se příspěvkové organizaci předává k jejímu hospodaření (dále jen "svěřený majetek")". Zřizovatel bude budovat na jednom ze svěřených pozemků sportovní hřiště, to bude sloužit především pro žáky školy. Hřiště ale ve správě mít nebudeme, s tímto majetkem bude hospodařit zřizovatel. Nám však vznikly už s touto akcí nějaké výdaje, které mám zaúčtovány na 042. Zřizovatel teď chce, abychom mu tu 042 darovali, je to takto možné ? a jak bude vypadat zaúčtování ??? Mě by se spíše zamlouval nějaký převod na základě rozhodnutí zřizovatele, ale ani tady si nevím se zaúčtováním rady.}

    Já bych jen prvotně chtěl upozornit, že by neměla nastávat situace, že pozemek je nadále svěřen, ale stavba na něm vybudovaná, která je právně součástí pozemku svěřena nebude. Z pohledu práva se jedná o jeden majetek. Takže pokud chtějí mít hříště ve správě jako stavbu, měl by zřizovatel odejmout ze správy pozemek.

    Pokud jste v souvislost s hřištěm něco hradili a máte to na účtu 042, tak vy to z pohledu práva darovat nemůžete. Fakticky by se mělo jednat o převod na zřizovatele - například právě v souvislosti s odnětím ze správy daného pozemku (tedy jak píšete - v souvislost s rozhodnutím zřizovatele). Nicméně realita je taková, že se běžně toto na zřizovatele převádí - doporučoval bych ale mít rozhodnutí zřizovatele.

    No a zaúčtování by potom bylo MD 401/Dal 042 (pokud zde není vázán nějaký investiční transfer). No a tímto zaúčtováním by se postupovalo fakticky bez ohledu na právní formu, která se k převodu zvolí.

     

  • Investiční dotace se spolufinancováním z EU
    05. 06. 2025

    Dobrý den,
    prosím o pomoc se správným zaúčtováním investiční dotace se spolufinancováním z EU. Jsme státní PO, požádali jsme zřizovatele o dotaci na revitalizaci historického objektu. Financování bude částečně z EU a část z vlastních zdrojů organizace v poměru 70/30.
    Rok 2024 zaúčtováno:
    - Žádost o dotaci zavedena na podrozvahu 955 / 999 (ve výši dotace z EU)
    - Schválení inv. dotace 346 / 403 a současně odúčtováno z podrozvahy 999 / 955 (ve výši dotace z EU)

    Rok 2025 – začínáme s realizací. Čerpání dotace bude probíhat postupně na základě provedených prací.
    - Faktura od dodavatele 042 / 321 (042jedna analytika, rozděleno na dvě zakázky v poměru financování EU a vlastních zdrojů)
    - Přijaté investiční prostředky 241 / 472
    - Úhrada celé faktury 321 / 241
    - Čerpání FRM v poměru 30% z uhrazené částky (vlastní zdroje) 416 / 401

    Rok 2026 – pokračování realizace.
    - Účtování shodné s rokem 2025, pouze přijetí investičních prostředků 241 / 374

    Rok 2027 – ukončení realizace.
    - Zařazení 021 / 042
    - Vypořádání transferu 374 (472) / 346
    Moc děkuji.}

    Pokud správně chápu, tak je to dotace s vypořádáním. Tedy neměl bych hned na začátku zaúčtovat podle rozhodnutí MD 346/Dal 403. Nárok Vám ještě nevznikl - ten bude vznikat fakticky "postupně" jak budete stavět. Tak jak to máte uděláno, tak z pohledu účetnictví nadhodnocujete pohledávky a vlastní zdroje.

    Takže já bych v roce 2024 zůstal jen na té podrozvaze

    V 2025 - pokud přijmete investiční prostředky - byť formou zálohy, měla by se zaúčtovat tvorba fondu investic - MD 401/Dal 416. No a za mne také v této variantě plné čerpání fondu investic při placení investičního výdaje - MD 416/Dal 401 (nejen těch 30 %).

    Jak se to bude postupně realizovat, tak bych si podle toho, jak bude nabíhat "nárok" účtoval MD 388/Dal 403 (tedy 70% z uznatelných nákladů - respektive tak jak je budete v průběhu odhadovat).

    A při vyúčtování by to potom bylo MD 346/Dal 388 a dále MD 472(374)/Dal 346.

  • Oslavy školy, prodej propagačních materiálů
    04. 06. 2025

    Jsme příspěvková organice – základní škola – zřizovaná obcí, jsme plátci DPH.
    V červnu 2025 proběhnou oslavy u příležitosti výročí školy. Zřizovatel nám pro tento účel navýšil provozní příspěvek o 80tis. Kč.
    Z tohoto navýšeného příspěvku hradíme fakturu za 1 500 ks výtisků propagační brožury (cena za jeden výtisk je 27 Kč vč. DPH). Tento materiál bude rozdáván zdarma s možností dobrovolného příspěvku za něj ve výši 20 Kč. Podle vedení školy by potom případný výnos připadl sdružení rodičů ...
    Je tento postup prosím v pořádku, odsouhlasí-li ho zřizovatel?
    Jak se s tím prosím poprat v účetnictví a ve vztahu k DPH?}

    Asi chápete, že se mi moc nelíbí, že škola vytiskne na své náklady brožuru, bude ji potom rozdávat (již tady jsme pro někoho na hraně v tom, že PO nemá poskytovat dary) a pokud někdo poskytne za ni "dobrovolný příspěvek", tak to bude příjmem jiné právnické osoby (přeloženo - budou Sdružení rodičů asi poskytovat dar). Když se to již takto připravilo, tak si myslím, že to mělo přímo tisknout Sdružení rodičů, to mělo také dostat dotaci od Města a potom si mělo inkasovat případně příjmy. No ale to je asi již jen povzdych nad něčím, co se vrátit nedá.

    Pokud Vám Váš model zřizovatel odsouhlasí, tak OK.  Účetně byste potom asi brožury zaúčtovali jen jako nákup materiálu 501/321. Nemůžeme dělat to, že peníze vybere a proúčtuje škola, aby je potom přeposlala Sdružení. To by již "tlouklo" do očí  - ať si případně toto přijmou ani sami.

    Teď k DPH - podle mne to nebude takový problém - brožury, kde se bude popisovat historie a současnost školy by měly být nyní účtovány se sazbou 0% - takto by to měl vystavit i dodavatel. Tím pádem nemám problém s případným odpočtem DPH a nemusím ani řešit to, že případný příjem má Sdružení. zde žádnou daň nekrátíme - i u Vás by byl příjem od daně osvobozen (viz §71i ZDPH)

     

  • Časové rozlišování
    04. 06. 2025

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat:
    Jsme Po, naši pedagogové se účastí seminářů září 2024-květen 2025, hodnota kurzu 12tis. Nyní v r. 2025 jsem si uvědomila, že jsem to v r. 2024 časově nerozlišovala. Ve směrnici máme, že časově nerozlišujeme opakující platby (např. předplatné) do výše 5tis. Mohu dát do směrnice od 1.1.2024 -resp. navýšit hranici nevýznamnosti i u neopakujících se plateb např. 15tis.? Abych výše uvedené nemusela rozlišovat? A pokud ano, co když jsem něco už rozlišovala(pod 15tis) v r. 2024 a něco ne.
    Jde mi o to, že budu mít kontrolu a nerozlišování by mi určitě vytkla. Pokud to vytknou, jaký to má důsledek?
    Děkuji za odpověď.}

    Já bych se navýšení limitu v tomto případě nebránil. když chci jeho navýšení nějak vyargumentovat, tak vždy upozorňuji na to, že třeba pro DHM máme limit 40 tis. kč - levnější věci, byť prokazatelně vydrží delší dobu (třeba 10 let) účtujeme jednorázově jako náklad. Optikou tohoto není nastavení si limitu 15 tis. Kč pro časové rozlšení u opakujícíh se výdajů nic, co by se nedalo obhájit.

    Problém ale vidím v tom, že je potom potřeba postupovat konzistentně - tedy když již toto stanovím, tak u všech případů. No a v tom asi bude ten největší problém, že pokud limit změníte, tak jste ale v roce 2024 zase něco rozlišila, co byste podle tohoto limitu rozlišit neměla.

    Tak se trochu bojím, že Vám to mohou vytknout tak jako tak. Za mne se zase tak moc nic nestalo - holt se o něco meziročně ovlivnil výsledek hospodaření,a le jsou to celkem drobné peníze. Jak bude reagovat kontrolor - to nevím. Samozřejmě jsou i lidé, kteří z toho jsou schopni udělat obrovský problém. není to ale porušení rozpočtoé kázně - prostě jen účetní chyba.

  • Zřizovatel provedl TZ na svěřeném majetku PO a část je z dotace
    04. 06. 2025

    Dobrý den,
    jsme škola, našim zřizovatelem je město. Zřizovatel získal investiční dotaci (má rozhodnutí z 7/2024 o dotaci 5% státní rozpočet, 85% příspěvek Unie, 10% příjemce dotace) na vybudování dvou nových odborných učeben v naší škole.
    Realizace výstavby učeben včetně vybavení skončilo a dne 7.5.2025 bylo podepsáno přední a převzetí do užívání.
    Budova školy nám byla zřizovatelem svěřena do užívání. Vedeme ji na kartě a odepisujeme. Odpisy nám kryje zřizovatel, odpisy ze svěřeného majetku odvádíme zpět zřizovateli.
    Nyní nám chce zřizovatel předat do května 2025 technické zhodnocení budovy školy, které vzniklo výstavbou učeben. Technické zhodnocení nám chce předat bez dotace.
    Vybavení učeben nám chce zřizovatel předat až na podzim 2025, až bude vědět přesnou částku dotace (správnou hodnotu transferu 403).
    Otázka:
    1. Může nám předat zřizovatel TZ budovy bez dotace, když má podepsané rozhodnutí o dotaci?
    2. Když přijmu TZ budovy v květnu 2025 bez dotace, musím začít odepisovat v červnu ze zvýšené zůstatkové ceny. Na kartě budovy se nebudou odpisy od června rozdělovat na poměrnou část dotace. Jak budu opravovat na podzim cenu (poměrné rozdělení) TZ o dotaci, kterou nám zřizovatel sdělí? Jak účtovat a dopočítat?
    3. Jak účtovat převzetí TZ a nového majetku 022 (vybavení) s dotací, který nám předá zřizovatel?
    Pročetla jsem si dokumenty zveřejněné na portálu PO účtuje a to Účet 403 pro PO ze dne 4.8.2022 a shlédla také videa. Ale nikde není řešena situace, že zřizovatel předá majetek bez dotace a následně až po uznání – přijetí skutečné částky oznámí své PO její výši.
    Děsí mě, že na kartu majetku navedu TZ bez dotace a potom budu muset na podzim (a doufám, že to bude do konce roku 2025) měnit poměrnou část odpisu na dotaci.
    Předpokládám, že TZ se má na kartu majetku navést s přesným poměrem k dotaci už nyní od května. Nedokážu si představit opravovat na podzim kartu majetku a zpětně rozpouštět poměrnou část na dotace u odpisů.
    Nebo žádná oprava nebude a poměrná část s}

    Zkusím reagovat na jednotlivé body:

    1. Podle mého názoru to může udělat jedině tehdy, pokud je tam nějaká významná nejistota, zda zřizovatel dotaci vůbec obdrží (nejistota, zda se plní podmínky ...). Pokud ale nejsme schopni pojmenovat konkrétní důvody těchto pochybností a vše se vyvíjí "podle předpokladů" (a zřizovatel má zároveň rozhodnutí o dotaci ....), měl by k okamžiku zařazení do majetku zaúčtovat 388/403 a tím i budovu předat s hodnotou 403 (byť dohadovanou). To vyplývá z ustanovení ČUS 703 - bod 5.3.4. písm. c). Takže za mne by to mělo být tak, že nyní se udělá dohadná položka a následně se bude řešit případný rozdíl.

    2. U toho druhého bodu navazujeme přímo na bod 1. Napíši dva pohledy na tuto záležitost:

    a) zřizovatel má oprávněné pochybnosti o tom, že dotaci dostane a k datu zařazení do majetku tedy neúčtuje 388/403 a tím Vám také nepředá hodnotu dotace. Potom získání dotace na podzim by znamenalo ariantu "dodatečně získaná dotace" a já bych ji považoval za získanou k tomuto aktuálnímu datu - tedy podle oznámení zřizovatele bch "vyměnil" hodnotu 401 za příslušnou hodnotu 403 - tedy fakticky u Vás zaúčtování 401/403 a od tohoto data bych přepočetl transferový podíl a nově začal odepisovat a rozpouštět transferový podíl. Tedy nic bych nepřepočítával zpětně, nedopočítával bych jiné rozpouštění 403

    b) zřizovatel měl udělat 388/403 již k datu zařazení do majetku a neudělal to - za mne se potom jedná o nesprávnost - kterou jste bohužel postiženi Vy. Úplně správně bych potom na podzim (například v září), až získám hodnotu dotace, měl zpětně dopočítat, jako když bych dotaci obdržel již v květnu a přepočetl bych rozpouštění dotace za období červen - září (tedy zpětný dopočet) a opravil také tvorbu fondu investic. Tedy zpětný přepočet, jako když by to udělal "správně". Takže zase je to 401/403 s tím ale, že tu 403 hned částečně za to období květen - rozpustím do výnosů (a měl bych zrekonstruovat kartu majetku).

    Samozřejmě s tím se objeví otázka - jak účtovat v případě, kdy se udělá dohadná položka v květnu a v září se zjistí, že výsledná dotace bude jiná. Můj pohled na věc je, že optimální varianta by byla ta, že o rozdíl změním hodnotu 403 a od okamžiku, kdy jsem se to dozvěděl měním transferový podíl. K tomuto něco popisuji třeěba ve videu "Upřesnění dohadné položky u investičního transferu - jiný subjekt".  Dále je na webu dokument "Účet 403 pro PO ..." - je to v části "Transfery" - tam právě řeším i ty situace následných rozdílů a třeba u příkladů na str. 16 a dále tam zahrnuji situace, kdy je tam i zřizovatel.

    Tak u té trojky - tam si nejsem jist na co se vlastně ptáte. Samozřejmě běžné zaúčtování je (pokud u majetku ještě nejsou oprávky)

    MD 021 (022)/Dal 401

                           Dal 403

     Vy řešíte to, že nemáte ještě tu hodnotu 4003 - respektive zřizovatel i odmítá sdělit - takže MD 021(022)/Dal 401 a potom až následně oznámi, tak "vyměňuji" tu 401 za 403 (MD 401/Dal 403) - respektive to je moje doporučení jak postupovat. No a potom by šlo již jen o to, zda to ještě dopočítávat zpětně (protože to měl dát a nedal) a nebo zda obhájím, že tu hodnotu 403 nakartu majetku navedu až k datu změny.

    Jinak jen dotaz je na konci nedopsán - pokud byste o tom chtěla dále komunikovat - můžeme e-mailem.

  • Opravy z investičního fondu
    03. 06. 2025

    Dobrý den, zbyly nám nějaké peníze, tak jsme se dohodli se zřizovatelem, že opravíme pro děti venkovní hřiště. Dostali jsme nabídku za 200tisíc. Dali zřizovateli žádost o převod z RF do IF. Zřizovatel nám schválil čerpání IF ve výši 200tisíc na rekonstrukci hřiště. Takže asi nebudu převádět z RF do IF, ale rovnou uhradím z IF .. Jak zaúčtovat? 511/321 a 416/401 ?? Předem děkuji :)}

    Pokud nemáte výslovný souhlas s posílením fondu investic z rezervního fondu tak souhlasím, že nemůžete zaúčtovat 413/416.

    Jestliže bylo pouze rozhodnuto o čerpání fondu investic ns tuto opravu, tak jen zaúčtujete MD 511/Dal 321 a čerpání fondu - MD 416/Dal 648.

  • Dětské hřiště dotace SZIF
    02. 06. 2025

    Dobrý den, prosím o kontrolu účtování a zařazení majetku.
    Škola pořídila 6 herních prvků na dětské hřiště za 550.000,-, některé mají hodnotu nižší než 40.000,-,ale podle instrukcí k dotaci musí být hřiště vedeno jako celek, zařadím ho tedy jako Soubor movitých věcí ? Nejsem si jistá se zařazením do odpisové skupiny? Dotace pokryje 70% nákladů, zbytek hradí škola z vl. zdrojů(IF). Dotace je složena z příspěvku 35% EZFRV a 65 % z národních zdrojů. Faktura je již uhrazena, hřiště se používá, žádost o platbu je podaná, čeká se na vyplacení dotace. Je nutné dotaci rozúčtovávat na zmíněné zdroje asi podle UZ?
    Zaúčtuji, 042/321, následně 022/042. úhrada 321/241, čerpání IF 416/401 v celkové výši faktury(550.000,-), 388/403 dotace 70%, odpisy 551/082 401/416 vl. zdroje, 551/082,403/672 dotace. V okamžiku příjmu dotace 241/346,346/388,401/416? Děkuji za odpověď.}

    Z hlediska klasifikace těchto prvků se v současnosti v zásadě objevují dva přístupy - přičemž pro oba nademe nějakou obhajobu:

    - bud ty prvky s ohledem na jejich zapuštění do země (předpokládám, že to tak je u Vás udělané)  vyhodnotíte jako stavby a toto může třeba představovat v případě doplnění hřiště novými prvky jeho technické zhodnocení - tedy účet 021

    - nebo prvky považujeme za movitosti - a pokud je chcete vyhodnotit jako celek, uděláte z nich skutečně soubor na účtu 022.

    Nemám nějakou preferenci ani k jedné z variant - samozřejmě u určitých prvků jsme více v režimu "staveb" - staby jsou určitě pískoviště, u některých prvků také pracujeme s budováním dopadových ploch a u nich jsme také více ve stavbách. Pokud je to ale uděláno tak, že někam na trávu se dá 6 houpacích koníků... - tak si myslím, že varianta dát to jako movitost je také OK. Pokud se rozhodnete pro movitost - dávali bychom na 32.30.15 - IV odpisová skupina.

    Požadavky na zaúčtování - předpokládám, že si vymínili v dotaci nějaké oddělené sledování - tedy zaúčtovat na 042 podle UZ dává smysl (poznamenávám - je to pro naše interní členění - na rozdíl od obcí nám toto nevstupuje do žádných výkazů).

    Zaúčtování je OK

     

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu