PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • účtování investice
    12. 09. 2025

    Dobrý den, prosím o radu, mohu s ústním souhlasem zřizovatele zaúčtovat vícepráce na investiční akci, na které v roce 2025 nemám v investičním fondu již peníze z 511 s tím, ze v roce 2026 odúčtuji z 511 na 042 a s tím budu čerpat IF?
    Předem děkuji za odpověď a zdravím.

    Toto je bohužel porušení přávních předpisů - pokud jsou to práce mající charakter investice, jste povinna je dát na investice a úhradu čerpat z fondu investic.

    Pokud to uděláte jinak, tak jste mi právní předpisy a kontrola to naprosto oprávněně může napadnout (a ústní souhlas Vám v takovém případě asi moc nepomůže)

  • Vyúčtování šablon
    12. 09. 2025

    Dobrý den, prosím o radu k šablonám:
    2023 obdržena dotace 1.720.575,-
    všechny roky čerpání 388/672 ve výši skutečně spotřebovaných nákladů. Nyní mi, v součtu za roky, 388 a 672 odpovídá částce 1.211.025,-, budeme vracet 509.550,-.
    vyúčtování dotace - vůbec nevím, kde se mi zobrazí vratka -mám tvořit pohledávku za EU a poté nějak zúčtovat zálohu?

    Odúčtování dohadných položek 472/388 ve výši 1.211.025,- po schválení závěrečné zprávy.
    Úhrada vratky 509.550,- 472/241 (předchůdkyně účtovala na 472 - dlouh. přijaté zálohy).

    Děkuji za odpověď.

    Ano - v zásadě bych to vyúčtování udělal stejně jako Vy. Jen bych tam ještě zapojil účet 346 - předpokládám, že je to pohledávka za státen, fondem ..., ale to nic nezmění na výsledku.

    Tedy já bych zaúčtoval vyúčtování

                                         MD 346/Dal 388            1 211 025 Kč

                                         MD 472/Dal 346             1 211 025 Kč

    Vratku nespotřebované částky MD 472/Dal 241         509 550 Kč.

    Účet 472 byl v tomto případě vybrán správně - to je skutečně OK.

     JInak dvě poznámky - předpokládám tedy, že dotace byla v Kč (pokud ne, tak by tam byly ještě kurzové vlivy) a dále nikde nezmiňujete to, že by se účtovalo o rezervním fondu (takže předpokládám, že jste třeba na konci roku vždy zaúčtovali tvorbu rezervního fondu a potom jste to hned zase na začátku roku zúčtovali zpět - což je za mne samozřejmě OK).

  • limitovaný příslib
    12. 09. 2025

    kdy musíme jako příspěvková organizace vypracovat limitovaný příslib?

    Vy nemáte povinnost pracovat s limitovaným příslibem - limitovaný příslib Vám může v některých případech ale zjednodušit situaci z hlediska schvalovacích procesů. V tomto případě jde o otázku schvalování konkrétní operace správcem rozpočtu.

    Pokud si například naplánuji, že něco koupím, měl by takovouto operaci schválit správce v rozpočtu (v logice "máme na to prostředky v rozpočtu"). Klidně to takto může být děláno, nicméně u určitých případů je to administrativně neúnosné. Potom je dána možnost (nikoliv povinnost), že se v určitém případě začne pracovat s limitovaným příslibem. V takovém případě není potřeba, aby správce rozpočtu dopředu odsouhlasil každý jednotlivý nákup, ale stanoví se určitý limit pro nějaké typy výdajů (a z něj se může čerpat).

    Takže například je vydán limitovaný příslib pro školníka na nákup materiálu na údržbu s tím, že nastavím nějaká pravidla a časový limit (například bude to 5 tis. Kč na měsíc .... s tím, že jednotlivý nákup nesmí přesahovat ............. Kč a z limitu je možné nakupovat .......... - a teď to nějak specifikuji).

    Potom při předběžném schvalování daného nákupu nemusí být schválení správcem rozpočtu - protože správce rozpočtu již schválil celkový limit. 

    Tedy limitovaný případ představuje možnost, jak si v určitých situacích ulehčit práci při schvalování operací. Pokud s ním ale nechcete pracovat - nemusíte.

  • Technické zhodnocení budovy - vzduchotechnika
    12. 09. 2025

    V 08/2025 jsme po 30-ti letech kompletně vyměnily vzduchotechniku pro šk. kuchyň, jedná se TZ budovy, financováno z IF zřizovatele. Dodatečně se zjistilo, že stávající směšovací uzel (součást VZT) teče a musí být vyměněn (dosloužil stářím). Cena za výměnu cca 25 tis.Kč, fakturováno bude v 09/2025. Můžeme tuto výměnu zaúčtovat v 09/2025 do TZ budovy , nebo se bude jednat o opravu (výměna uzlu)?
    Děkuji za názor.

    Měl bych tendenci toto spíše považovat za součást technického zhodnocení. Zejména v situaci, kdy by se zjistilo, že nově instalované zařízení není díky tomuto problému funkční/plně funkční a musela se ještě udělat tato výměna - potom si myslím, že je naprosto správné toto vyhodnotit ještě jako součást investiční akce.

  • Erasmus+ - účtování
    11. 09. 2025

    Vážený pane Nejezchlebe,
    moc prosím o pomoc.
    PO zřízená obcí, neplátce DPH, plný rozsah účetnictví, pevný měnový kurz - 2024 - 24,725 Kč/EUR, 2025 - 25,185 Kč/EUR, doba trvání projektu 01.06.2024 - 31.08.2025.
    V příloze Vám posílám účtování projektu Erasmus+ - prosím o kontrolu účtování. V CZK mám účtování vyrovnané, v EUR mi "nesedí" 388, 414, 672 - kde je chyba? Ještě vysvětlivka - v roce 2024 uhrazeny některé fa s časovým rozlišením do rok 2025, kdy aktivity proběhly a byly účtovány do nákladů.
    A dle podmínek projektu je potřeba skutečně vzniklé náklady přepočítat na eura s použitím průměru denních směnných kurzů zveřejněných v řadě C Úředního věstníku EU - více viz příloha. Jak toto provést a zaúčtovat? Předem děkuji za Váš čas a pomoc

    Já bych možná nejprve k té poslední větě v dotazu - to použití kurzu - abychom si porozumněli. Tady vůbec nejde o zaúčtování, ale o vyčíslení hodnoty EUR, které budete v rámci dotačního projektu uplatňovat. Jak jste mi poslala třeba ten EXCELL, tak to zkusím na příkladu "Chorvatsko":

    - první položka je jízdenka FLIXBUSS - odhaduji, že byla placena v Kč (nejsem si jist - nemáte to rozdělené, ale dovolil bych si to odhadnout) - je to 13 889 Kč - tedy pokud chci zjistit, kolik tím mám v rámci závěrečného vyúčtování čerpat EUR, bude to právě podíl Kč/a tento průměrný kurz

    - druhá položka - ubytování - tam zase odhaduji, že to byl doklad v EUR - tam nic nepotřebuji pro účely stanovení nároku přepočítávat, neboť je jasné, že je to výdaj  2 666 EUR - tedy do uznatelných nákladů jde 2 666 EUR.

    Takže potom by pro konečné stanovení nároku v EUR neplatila ta tabulka, kde vše přepočítáváte pevným kurzem ČNB (problém by byl u těch Kč plateb). Snad je to srozumitelné - toto skutečně není o účtování, ale jen o stanovení, jaký mám nárok v EUR.

    Tak a pokud to správně chápu - ten nárok v EUR byl již stanoven a odsouhlasen a doplatek proplacen (tedy celkový nárok je 31 272 EUR. Nekontroloval jsem, jak se na to přišlo - ale budu vycházet z toho, že je to odsouhlasená skutečnost. Potom jedinné co Vám nehraje a potřebujete se v cizí měně vypožádat je to, že Vám v cizí měně zůstala na MD 414 hodnota 221,90 EUR, kterou nemáte ani na 672. Celé je to způsobeno tím, že jste na Dal 414 navedla v roce 2024 17 996,51 EUR, ale již jste díky změně v kurzu zúčtovala čásku o 221,90 nižší (protože jste zúčtovala stejné Kč, ale v jiném kurzu). Vy jste podle mne měla zúčtovat stejné EUR a stejné Kč - nebo-li pro to zúčtování použít kurz roku 2024. Tím byste se toho rozdílu v cizí měně snad měla zbavit.

    Ostatní věci jsme nehodnotil - systém zaúčtování mi přijde rozumný, ale nekontroloval jsem ho detailně po položkách.

  • Věcný dar
    11. 09. 2025

    Dobrý den, příspěvková organizace zřízená městem dostala od fyzické osoby věcný dar - polohovatelné zdravotní křeslo, rok staré, hodnota v době pořízení 60 tis. Kč. Jak správně zaúčtovat, v jaké hodnotě a je nutné odepisovat (není nové, ale je "jako nové"), tj. sestavit a nechat zřizovatelem schválit odpisový plán? Nebo je možné posoudit jako už odepsané? Děkuji.

    Mají to ocenit v reprodukční pořizovací hodnotě (je to převod od jiné než vybrané účetní jednotky). Tedy za kolik by se toto mohlo nyní pořídit se zohledněním opotřebení. Pokud uvádíte, že je jako nové, tak si dokáži představit, že oceníte klidně i ve výši 60 tis. Kč (někdo třeba řekne, že s ohledem na opotřebení si myslí, že RPC je pouze 50 tis. Kč). 

    Pokud budet shoda na tom, že reprodukční cena je nad 40 tis. Kč, má to PO zaúčtovat MD 022/Dal 401 a má to začít odepisovat.

    Pokud byste vyhodnotili u takové věci, že s ohledem na stáří by RPC byla třeba 38 tis. Kč - tak již účtujete MD 028/Dal 088 a MD 558/Dal 649.

     

  • Náklady tvořící součást pořizovací hodnoty majetku
    10. 09. 2025

    Dobrý den, měly bychom dotaz týkající se nákladů, které vstupují do pořizovací ceny budovy.
    Zřizovatel (obec) zboural budovu školy, ve které byla i jídelna pro žáky. Na jejím místě probíhá výstavba nové budovy učeben.
    Jídelna bude postavena jako samostatná budova na jiném místě na pozemku školy. V době její výstavby bylo stravování žáků školy řešeno pronájmem kontejnerové jídelny. Dodavatel kontejnerové jídelny byl vybrán na základě zadávacího řízení v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, cena veřejné zakázky zahrnovala instalaci mobilní jídelny, nájemné po dobu výstavby nové jídelny a odstranění kontejnerové jídelny.
    Patří do pořizovací hodnoty nově vybudované ŠJ náklady na instalaci a odstranění dočasné kontejnerové jídelny?

    Toto je dost sporná záležitost. Pokud byste měla knihu "Dlouhodobý majetek USC, DSO a PO" z roku 2021, tak na to narážíme na str. 135.

    Za mne náklady, které popisujete spíše nepatří do pořizovací hodnoty majetku, ale je to náklad na zajištění stravování po danou přechodnou dobu. Pro mne se spíše jedná se o náklad dočasného zajištění provozu jídelny - jako náhradního řešení, jak zajistit danou službu. Ale souhlasím, s tím, že je to velice hraniční a plně chápu i pohled, když do nákladů někdo zahrne jen nájemné, ale instalaci a odstranění dá do PC. V předpisech to přímo řešeno dle mého názoru není.

  • převod pronajaté věci do vlastnictví
    10. 09. 2025

    Dobrý den, jsme ZŠ a měli jsem zřízenou smlouvu o nájmu movité věci - kopírka. Firma nám poskytla kopírku a my jsme jim každý měsíc platili pronájem stroje a za vytisknuté kopie. Po skončení nájemní smlouvy nám prodá pronajímatel kopírku za cenu 690 Kč bez DPH. Cena kopírky se pohybuje okolo 60tis. Kč. Ráda bych se zeptala, jak vše zaúčtovat - tedy přijatou fakturu od pronajímatele - 690 Kč +DPH a následné zařazení do majetku - v jaké hodnotě, na jaký účet, předpokládám, že odpisy nebudou.

    Tak jak to popisujete, tak to byl faktický leasing. Podle registrace na webu nejste plátci DPH - odpočet daně tedy neřešíte. Měli byste dle mého názoru zaúčtovat MD 558/Dal 321 a MD 028/Dal 088 ve výši 834,90 Kč. Totiž podle §14 odst. 6 písm. b) Vyhlášky č. 410/2009 Sb. na účet 028 účtujete u pořízení věcí z leasingu vždy  - i když by cena byla nižší než než 3 tis. Kč (samozřejmě pokud odkup je za cenu do 40 tis. Kč)

  • Kurzové rozdíly
    10. 09. 2025

    Vážení,

    obracím se na vás s dotazem ohledně účtování kurzových rozdílů v příspěvkové organizaci. Ráda bych se ujistila, že naše účetní praxe je v souladu s platnými předpisy a standardy.

    Konkrétně mě zajímá:

    Jakým způsobem by měly být účtovány kurzové rozdíly při přepočtu zahraničních měn?
    Jaké konkrétní metodiky a kurzy bychom měli používat, pokud není uveden kurz od komerční banky?
    Jak se zaúčtují dotace příspěvku v cizí měně a na které účty účetní osnovy se zaúčtují?
    Můžete uvést konkrétní příklady, na které účty účtovat obdržené prostředky (např. V4 - projekt mobility Visegrad Fund)
    Existují nějaké specifické požadavky nebo doporučení pro příspěvkové organizace v této oblasti?
    Předem děkuji za vaši odpověď a případné doporučení.

    Já se omlouvám - máte hrozně obecný dotaz, který neumím takto vyřešit. Dotazy nejsou prostorem pro obecný celkový výklad teorie - k tomu máme na webu dokumenty. V tomto případě bych Vás konkrétně odkázal na:

    a) cizí měny v účetnictví PO a USC aktualizace 7/2024 z 9.7.2024. Na tento dokument jsou dále navázána 4 vysvětlující videa

    b) transfery v podmínkách PO - nyní aktualizován 5. 9. 2025. Na konci dokumentu je část věnovaná dotacím v cizí měně.

    Máme tam připojenu i inspiraci pro směrnici.

    Zkuste to prosím probrat - teorie včetně aplikačních příkladů je uvedena zde.

  • ! Inventarizace DPH, opravy minulých let- jak najít rozdíly
    09. 09. 2025

    Dobrý den,
    hledám v dokumentech i dotazech nějakou metodiku jak zkontrolovat, účtovat a případně opravit účtování DPH.
    Přiznání a KH mi na sebe sedí, ovšem někde se stala chyba v zaúčtování a nejsem schopná to dohledat. Zůstatek na účtu 343 nesedí s řádky v přiznání.
    Máte nějakou pomůcku jak chybu dohledat. Jaké je účtování řádného, dodatečného a opravného přiznání k DPH. Které řádky musí sedět s přiznáním a UCR. Možný problém vidím v tom, že mi program některé účetní případy na přelomu roku účtuje dle zápisu, ale datumově mi je dává do jiného období.
    Lze případně opravit zápisem přes 408 nebo mohu do nákladů (dle významnosti opravy - jedná se asi o 120.000,-). Abych napasovala SU AU dle poslední známe daňové povinnosti? A zároveň zápisy na 408 lze v průběhu roku odúčtovat proti výsledku hospodaření? Musí toto schválit ZO?

    Na tohle žádná specifická pravidla nejsou - těch důvodů proč to vzniklo totiž může být řada - tedy většinou člověk zkouší jednotlivé varianty a doufá, že se něčím trefí. Zkusím Vám dát několik typů, co mohlo nastat a co bych dělal:

    a) prvotně je potřeba zdůraznit, že zůstatek v přiznání nemusí být (a v řadě případů by ani neměl být) shodný s přiznáním. Jde totiž o to, že nárok na odpočet DPH u běžných faktur (ne v PDP) vzniká v momentě, kdy obdržím doklad. Tedy pokud mám například fakturu s DUZP 31. 12. 2024 na částku 10 000 Kč + 2 100 Kč DPH která došla 3. 1. 2025 a já si uplatním odpočet daně, tak běžně bych měl zaúčtovat ještě do roku 2024 a mít to na MD 343, ale v přiznání na ř. 40 to bude až v lednu 2025. Pokud to takto máte (a je to dobře), je potřeba prvotně vyčíslit rozdíl z těchto odložených odpočtů. Samozřejmě pokud si v těchto případech pomáháte přes 383 nebo 389 a vlastní fakturu účtujete až do ledna (což já za sebe nedoporučuji, ale někde se to dělá), tak Vám tento rozdíl nevzniká. To je v zásadě to, co popisujete v dotazu.

    b) potom potřebujte zjistit, kdy Vám ten rozdíl vznikl - tedy se zohledněním postupu uvedeném v písmenu a) si dohledat kolik měly být zůstatky vždy na konci roku a kolik bylo v účetnictví - z dotazu nevím, zda jste ve stavu, že na konci roku  2024 to bylo srovnané a nyní máme rozdíl, nebo zda se to táhne několik let, případně se ten rozdíl nějak vyvíjí. Prostě v tomto kroku určuji, v kterém roce rozdíly vznikaly a kolik.

    c) vygeneruji si z programu znovu přiznání k DPH a porovnám je s tím, co bylo podáno na FU. Z praxe vím, že se často vyskytují dva problémy - respektive první častěji a druhý méně často:

      - někdo zaúčtuje ještě do měsíce, který je z pohledu DPH uzavřen - respektive u něhož došlo již k podání přiznání. Takže třeba dělám DPH za 8/2025, odešlu přiznání, starosta mi potom donese ještě fakturu, kde si uplatním odpočet (nebo naopak mám něco zdanit na výstupu) a já si to omylem zaúčtuji do období 8/2025 a období DPH je také v 8/2025, ale přiznání již bylo podáno a opravné/dodatečné neudělám. Právě tím, že si z programu vygeneruji, jak by přiznání vypadaly a porovnám s tím, co bylo podáno, tak tyto případy zjistím. Některé programy toto hlídají více, některé méně. Pokud tady zjistím rozdíly, musím zkontrolovat z čeho vznikly (porovnat položkou evidenci DPH v měsících, kdy to vzniklo) a pokud jsme ve lhůtě pro dodatečné přiznání, tak to končí dodáčem, jinak odúčtovat rozdíly

    - sem tam se mi také vyskytne, že někdo udělá dodatečné přiznání "v ruce"  - třeba přímo v EPO a již to zapomene proúčtovat do účetnictví - tedy potom mám dodatečné přiznání podané, ale v účetnictví na 343 pohyb nemám

    d) další moje podezření potom je, že pokud pracuji s částečnými odpočty DPH (zejména koeficientem), případně pokud se dělá úprava odpočtu podle §78 (ř. 60 přiznání) či se něco objeví v rámci vyrovnání na ř. 45, tak se to zapomnělo zaúčtovat. Toto jsou operace, kdy je potřeba většinou ruční zaúčtování (třeba zaúčtování 549/343 apod.).

    No a pokud to není nic z výše uvedených, tak již začíná "kalamita" a člověk zkouší co jde (ale tady záleží, jaké má analytiky na 343, co může odkontrolovat na přiznání, co hlídá program). Záleží i jaké operace máte - třeba podezřelé bývají hodně zúčtování záloh .... Tady již nějakou obecnou radu nemám. Někdy se třeba objeví, že se dá zaúčtovat na 343 a je to bez jakéhokoliv kódu - takže prostě člověk se jen uklepl a na 343 zaúčtoval něco, co do DPH nejde. Takže kontroluji 343 bez kódu.... (ale dost programů toto hlídá).

    Teď je několik možností:

    - buď na základě výše uvedeného zjistíte, že rozdíl vlastně není (odložený odpočet - viz písm a)), nebo chybu zjistíte a budete moci podat dodatečné přiznání (3 roky zpět) a opravíte to. Pokud řešíte dodáčem, tam může vznikat více variant (mohu opravovat náklady, výnosy, možná vstupní cenu majetku ....) - takže účtuji podle toho, co to je.

    - nebo zjistíte v čem je rozdíl, přiznání k DPH bylo špatně, ale opravit to již nejde (jste po lhůtě pro dodatečné přiznání) - potom bych primárně opravoval na výnosy/náklady/majetek kde chyba vznikla

    - případně to nedohledáte a potom skutečně řešít jako opravu min. let. Nicméně díky tomu, že je to 120 tis. Kč, Vy máte aktiva 2024 ve výši 165 mil. Kč a jste tedy pod limitem pro použití účtu 408, tak bych to zaúčtoval na 549 nebo 649 (podle charakteru případu).

  • Automobil
    08. 09. 2025

    Jsme ZŠ, plátce DPH. Pořídili jsme osobní automobil pro hlavní činnost (původně nesouvisející s ekonomickou činností, proto jsme u pořízení automobilu neuplaňovali nárok na odpočet DPH )
    Nyní,ale bude automobil částečně využíván i pro činnost související s DPH- konkrétně pro rozvoz obědů v rámci doplňkové činnosti. Jak mám správně postupovat u nákladů na PHM a případně dalších provozních výdajů ? Mám řešit i dodatečné úpravy na odpočet DPH při pořízení automobilu ?
    Předem děkuji

    Pokud správně chápu - automobil byl obecně využíván prvotně jako režijní - zejména v souvislosti s aktivitami, které vůbec nejsou předmětem DPH (bezplatná školní výuka ...), případně moho mít vztah k osvobozené činnosti (třeba i školní stravování, družina). Předpokládám, že to auto sloužilo třeba k tomu, že školník jel něco kupovat, jelo se na nějaký úřad. Pokud je nyní prokazatelně používáno i ke zdaňované činnosti, tak by to z pohledu DPH vypadalo tak, že na vozidle je souběh:

    - zdaňovaná činnost

    - činnost od daně osvobozená

    - činnost, která není předmětem DPH.

    Takže by tam byl souběh případného krácení poměrem a koeficientem. Koeficient vyjde z přiznání - to není problém, ale problém je jak stanovit poměr. Pokud byste byli schopni třeba určit, že auto nyní najede cca 50 % km pro doplňkovou činnost a ve zbytku máme odhad, že 20 % (z těch zbylých 50%) je k osvobozeným činnostem a zbytek k tomu, co není předmětem daně, tak by poměr byl např. 0,5+ 0,2*0,5 = 60 %. 

    Pokud by byl koeficient třeba 40 %, tak by potom byl výsledný odpočet 0,6 * 0,4 = 24 %. Berte to jako model. Určování poměru je prostě zapeklitý problém a je to o Vaší odvaze, jak to nastavíte - snažím se to vysvětlovat v manuálu k DPH (druhy odpočtů).

    Odpočet DPH je právo - nikoliv povinnost. Pokud by ten podíl ježdění pro ty zdaňované oběd byl vysoký a  škola měla také dobrý koeficient na ř. 52, do odpočtů bych šel. Pokud by ale výsledkem mělo být třeba to, že si uplatním 10% z DPH na dokladu, tak se na to vykašlu. Stejně tak úpravy odpočtu podle §78 (máte na ně 5 let od pořízení) - máte na to právo, ne ale povinnost  -zase bych se rozhodoval podle částky.

  • EDIH kurzové rozdíly
    08. 09. 2025

    Vážený pane inženýre, naše organizace je členem konsorcia pro realizaci projektu EDIH (vytvoření digitálního hubu inovací). Konsorcium má určeného koordinátora, který obdržel úhradu části dotace od Evropské komise v EUR. Členům konsorcia zasílá dotaci zálohově koordinátor konsorcia v Kč, kurzem, který použila pro přepočet EUR na Kč koordinátorova banka.
    Členové konsorcia tedy obdrželi dotaci v Kč.

    Na začátku projektu, v roce 2023, se mi dostala pouze informace, že prostředky na realizaci aktivit projektu budou zasílány v Kč. Ale nyní bylo předloženo první vyúčtování a z přílohy je zřejmé, že bylo vytvořeno v Kč a předloženo přepočítané na EUR (koordinátor zaslal průměrný kurz za 18 měsíců dle ecb.europa.eu).
    50 % nákladů z vyúčtování schvaluje Evropská komise (v EUR) a máme je již schváleny a 50 % schvaluje Ministerstvo průmyslu a obchodu a tam na výsledek ještě čekáme.
    Dotaz zní, zda jsme měli účtovat zálohy s kurzovým rozdílem, nebo zda máme nějak vyčíslit kurzový rozdíl z výpočtu vyúčtování, které je sestaveno v KČ, ale přepočítáno a schvalováno v EUR.
    Doplním ještě, že čtvrtletně účtujeme o dohadných položkách ve výši nákladů. Také bez kurzového rozdílu.

    Tak jak to popisujete, tak mi přijde, že projekt je skutečně v EUR a že Vám vzniká nárok v EUR (tudíž byste měli účtovat nárok v EUR), jenže problém je v tom, že koordinátor nemá EUR účet, ale Kč účet - tedy prvotně ty kurzové ztráty způsobuje koordinátor, ne Vy. Asi to všichni berete tak, že toto řešení akceptujete (tedy, že akceptujete kurzové ztráty, které jsou takto koordinátorem vytvořeny). Na druhou stranu ty kurzové ztráty (byť třeba v jiné výši) by vznikly asi i u vás, protože to má krýt osobní náklady - tedy Kč výdaje a Vy byste tedy EUR také museli konvertovat na Kč.

    Za těchto okolností si myslím, že věcně správnějším přístupem by bylo účtovat to jako dotaci v cizí měně - tedy evidovat si, jaká byla záloha v EUR, vyjádřit si kurzový rozdíl na 563 při přijetí zálohy (mezi EUR zálohou přepočtenou ČNB kurzem a přijatými Kč). Nárok potom počítat v EUR... - fakticky to, jak to popisuji v dokumentech k cizím měnám (jak tam pracuji s těmi dvěmi variantami účtování - "po staru" a "po novu").

    Nicméně zároveň si myslím, že 80% - 90% subjektů by toto v praxi neřešila a účtovala jen o Kč s tím, že je to dotace v Kč. Tak nevím co poradit - věcně správnější ale podle mne je chovat se k tomu jako k EUR dotaci (pokud jste vyloženě jednou ze smluvních stran dotační smlouvy - či pokud je to dotačním rozhodnutím, tak jste jeden z partnerů v něm uvedený).

  • Darování sbírky
    04. 09. 2025

    Dobrý den,
    jsme muzeum, PO kraje. Od obchodní společnosti máme převzít sbírku sbírkových předmětů, která je ohodnocená na určitou částku. Prosím o radu ve dvou problémech:
    1. Kdy mohu sbírku zařadit do majetku a zaúčtovat?
    Protokol o předání byl již podepsán, ale fyzicky sbírka bude do příštího roku u dárce. Tato skutečnost je uvedena v darovací smlouvě.

    2. účtuji 032/401 ve výši ocenění
    Děkuji za odpověď.

    Vy to dostáváte zdarma od jiné než vybranné účetní jednotky. Za těchto okolností máte aplikovat ocenění podle §25 odst. 1 písm. k) Zákona o účetnictví - tedy ocenění 1 Kč. Tedy na stanovenou hodnotu by se nebral zřetel.

    Takže pokud je to kompletní sbírka - tak zaúčtujete 032/Dal 401 ve výši 1 Kč.

    Pokud by to bylůy předměty doplňující Vaši sbírku, která je již oceněna 1 Kč - potom nic ani neúčtujete. Pokud by to byly předměty doplňující Vaši sbírku normálně oceněnou pořizovací hodntou, potom doúčtováváte druhou část sbírky zápisem MD 032/Dal 401 ve výši 1 Kč.

    Teď kdy zaúčtovat - to bude problematické, protože bychom měli diskutovat o tom, co to znamená, že se podepsal předávací protokol. Pokud by to znamenalo, že nyní jste již vlastníkem věcí, byť ty jsou zatím dořasně deponovány u dárce, účtoval bych již nyní (s předávacím protokolem). Pokud to ale nyní znamená, že vlastníkem nejste (a může s tím být i spojeno to, že s předměty nemůžete disponovat, případně související rizika - pojištění ... je ještě na straně dárce), tak bych nyní neúčtoval a čekal bych až na okamžik, kdy si věci skutečně převezmu.

  • neoprávněný příjem - vrácení r.2021-r.2025
    03. 09. 2025

    Dobrý den,
    obracím se na Vás s dotazem ohledně vrácení neoprávněně vybraných částek za plavecký výcvik. Jedná se o školní roky 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025.
    Škola neoprávněně vybírala příspěvky od rodičů, které předchozí účetní zaúčtovala 241,261/378 a potom fa za plavání 378/321.
    Nyní zřizovatel nařídil vrácení všem rodičům. Částka za rok 2025 je 29 700 Kč, roky 2021-2024 jsou v celkové výši 111 540 Kč (více než 0,3% aktiv).
    Mám vypracovaný celkový přehled (141 240 Kč) a k 31.8.2025 se vrátilo rodičům zpět 140 480 Kč, jediná platba ve výši 760 Kč zatím nebyla vrácena - z důvodu stěhování /neznáme adresu a stávající kontakt/.
    V roce 2025 jsem zaúčtovala 241,261/378 a došlou fa za plavecký výcvik 378/321. Nevím jaký nákladový účet mám pro tyto platby použít zda účet 549? Zaúčtovat 549/378 a 378/241
    a pak interním dokladem opravit 518/549,kdyby totiž platby nebyly vybírány pak plavecký výcvik budu mít na 518. Takto bych to dostala na 518 s AU plavecký výcvik, uvažuju správně?
    Ty vrácené zbylé roky (2021-2024) nevím zda mohu účtovat přímo 408/241 - tím budu mít jednotlivé platby i pro inventarizaci účtu 408 nebo zda mám zaúčtovat předpis 408/378 (přehled - tabulka příloha interního dokladu - částka 111 540 Kč)
    a 378/241 ( 378 mi zůstane těch 760 Kč, které jsem ještě neposlala).
    Děkuji

    Takže ono to mělo být nákladem školy - nikoliv položkou, kterou hradí rodiče. Potom zachycení na 518 mělo být skutečně správně.

    Takže oprava roku 2025 - určitě na 518 s AU plavecký výcvik.

    Roky předchozí - s ohledem na objem to skutečně má být MD 408 - a účtoval bych celou částku MD 408/Dal 378 - těch 111 540 Kč s tím, že na 378 by zůstala ta hodnota, která se ještě nevrátila.

  • DOTACE - REVITALIZACE ŠKOLNÍHO DVORU
    03. 09. 2025

    Dobrý den,máme schválenou dotaci ze SZIF na 3 hrací prvky na školní dvůr.Jedná se o investici(úhrada po realizaci),celkem za cenu 499125 Kč (dotace 80%,tedy 399300Kč).Zřizovatel nám na toto schválil finanční výpomoc 500.000 Kč.
    Zaúčtuji: 1. Dohodu o spolupráci se SZIF 915/999 a 388/403 399300 Kč, 2. fin.výpomoc 241/326 500000Kč, 3. faktura za herní prvky (houpací lavička,šplhací sestava a workoutová sestava) 042/321 a 022/042 + úhrada 321/241 499125 Kč v 8/2025. Od 9/2025 začnu odepisovat 551/082, 403/672 a 401/416. Po kontrole - přijetí dotace: 241/346, 346/388, 401/416 a 999/915. Pak vrátíme zřizovateli - ale v investičním fondu nemáme dostatek prostředků, takže se souhlasem zřizovatele převedeme potřebnou částku z rezevního fondu 413/416 a vrátíme zřizovateli: 326/241 500000 Kč a 416/401 399300Kč. Prosím mám to účtování správně? A když pořídím v 8/25,můžu podíl transferu účtovat u odpisů hned nebo až po přijetí dotace doúčtuji? Ten školní dvůr máme ve výpůjčce od zřizovatele - navýším hodnotu přes účty 992 a 999? Předem moc děkuji a přeji pohodový den.

    Zkusím reagovat postupně:

    - u operace č. 1 - ještě byste neměla zaúčtovat 388/403 - nárok na dotaci Vám akládá až realizace projektu (zde pořizování majetku). Takže toto by bylo spojeno spíše s operací č. 3

    - k fondu investic - tam je jen potřeba udělat následující - v čerpání fondu - MD 416/Dal 401 byste měla mít 499 125 Kč - to bych udělal při splátce NFV (tedy ne cellých 500 tis. Kč). Jinak vše je OK - tedy pokud potřebujete posílit ten fond investic ze 413 tak převádíte 413/416 ve výši rozdílu mezi celkovou investicí (499 125 Kč) a dotací (399 300 Kč).

    - tu 403 (zápis 388/403) - máte udělat nejpozději při zařazení do majetku, abyste skutečně hned se zahájením odepisování mohli začít 403 rozpouštět do výnosů

    - hodnotu majetku ve výpůjčce - jednak obecně říkám, že na podrozvaze k tomu nemáme nějaký účet - tedy já bych si to tam ani nedával. Ale pokud to tam máte, tak hodnotu určitě nenavyšujte - to byste se dopustila duplicitního vykázání - jednou na podrozvaze a podruhé na rozvaze.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu