Vzhledem k častým dotazům bych chtěl provést krátkou rekapitulaci aktuální "legislativní situace" v oblasti účetnictví ve vztahu k příspěvkovým organizacím. Nejedná se mi v tento moment o podání nějaké detailní informace o jednotlivých připravovaných změnách jako spíše o vytvoření určitého přehledu, na co by se PO měly i ve vztahu k roku 2011 připravit.
Takže pokud můžeme zrekapitulovat (samozřejmě uživatele stránek budeme informovat detailněji v návaznosti na jednotlivé přijímané normy):
a) V poslanecké sněmovně je již novela Zákona o účetnictví, která se částečně dotýká i problematiky PO (pokud odmyslíme stále diskutovanou problematiku Přehledu o peněžních tocích a Přehledu o změnách vlastního kapitálu), nejedná se pro běžnou práci účetních u PO až o tak zásadní záležitost
b) Ve fázi vnějšího připomínkového řízení je úplně nová "inventarizační vyhláška" - ta by měla přinést nové povinnosti v oblasti inventarizací s předpokládanou účinností 2011. Pokud toto bude platit, je možno očekávat její vydání do konce roku 2010.
c) dále musíme předpokládat, že v relativně krátké době se již objeví první komplexní návrh "konsolidační vyhlášky" - tato vyhláška přinese úpravu v oblasti konsolidací, přičemž pro PO může být významná v tom směru, že přinese určité požadavky na strukturu účetnictví a výkaznictví tak, aby mohly být sestavovány výkazy za dílčí konsolidační celky ... (a následně za fakticky kompletní veřejné rozpočty) - nicméně toto je zatím hudba budoucnosti
d) je nutno počítat se změnou vyhlášky 383/2009 Sb. Pokud se týká věcné náplně, asi největší diskuse v současnosti jsou vedeny kolem statistického zjišťování určitých dat přímo z účetnictví (ať se již týká rozsahu případně i vymezení subjektů, které by toto zasáhlo). Situace je v této oblasti zatím dosti neurovnaná.
e) samozřejmě je nutno předpokládat dosti výraznou novelizaci vyhlášky č. 410/2009 Sb. tak jak vyplývá ze zjišťovaných problémů, nově řešených oblastí v rámci standardů apod.
f) pokud se týká oblasti ČUS, v současnosti je pracováno na úpravě ČUS 703 (transfery), dílčí změny se mohou objevit i u ČUS 701. Pokud se týká nových ČUS, lze do konce roku 2010 předpokládat vydání nových ČUS týkajících se opravných položek (řešících mimo jiné i jasně definované okamžiky pro odpis pohledávek), rezerv. V určité formě rozpracovanosti jsou také první návrhy ČUS týkající se nákladů a výnosů a dále zásob. Ve fázi prvotních příprav jsou také ČUS týkající se odpisů (nicméně zde je velkou otázkou, v jakém okamžiku a rozsahu zde přijatá pravidla zasáhnou také příspěvkové organizace), majetku a vlastních zdrojů (přitom pro PO bude rozhodující zejména záležitost účtů 403 a také i 401 - tyto účty tvoří naprosto základní téma diskusí v této oblasti). Samozřejmě říkat, co bude a nebude do konce roku přijato, aby to bylo účinné od 1. 1. 2011 je v tento moment předčasné.
Takže vidíte, že se na nás chystá relativně významný objem změn. Samozřejmě můžeme slíbit, že se Vám budeme snažit podávat pokud možno co nejdříve relevantní informace, aby byl nějaký časový prostor na implementaci daných záležitostí.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková