PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Faktura za majetek
    17. 12. 2025

    Objednali jsme si skříň – výroba na míru. Firma požadovala platbu předem a vystavila nám fakturu, kterou jsme uhradili. Zboží nám ale do konce roku nestihnou dodat.
    Jak tuto situaci vyřešit v účetnictví v roce 2025? Jedná se o drobný dlouhodobý majetek.
    Nejsme plátci DPH. Děkuji za odpověď.

    Děkuji za doplňující informaci - tedy zaplatili jste dopředu plnou cenu a je to pořízení DDHM. 

    Tady to řeší ČUS 710 bod 6.3.1. (za mne nešťastně, ale prostě to máme tak nastaveno) - dané ustanovení pracuje s tím, že byste měli rovnou účtovat 558/321 a 028/088. Tedy náklad by Vám vznikl okamžitě bez ohledu na skutečnost, že jste to ještě nemohli začít používat.

    Řadě příspěvkových organizací se to líbí, snaží se takto dopředu čerpat náklady (pokud na konci roku vidí, že by vycházel moc vysoký zisk). Já s tím spokojený nejsem, ale to je asi tak všechno, předpis je v tomto poměrně jasný.

    A jen prosím dávejte na tyto situace pozor - již několikrát jsem řešil situace, kdy bylo takto vyfakturováno dopředu 100%, následně nebylo nic dodáno (případně dodáno nefunkční zboží) a začalo se řešit, jak z druhé strany dostat peníze (no a logicky se zřizovatel začal ptát, jak je možné, že došlo ke kompletnímu zaplacení, ale nic dodáno nebylo). Jen na to upozorňuji . že to má prostě svá rizika.   

  • čerpání investičního fondu
    17. 12. 2025

    Dobrý den,
    chtěli bychom se poradit jak zaúčtovat použití investičního fondu. Od zřizovatele jsme obdrželi investiční příspěvek ve výši 1 500 000,- Kč na pořízení záložního zdroje. Celková hodnota zdroje je ve výši 1 636 000,- Kč. 136 000,- Kč budeme hradit ze svého IF. Budeme účtovat MD 416 0410 (pořízení DHM) na straně D 401 0800 (pořízení DHM). Je to takto v pořádku? Budeme účtovat ještě na jiné účty, kromě 022, 042, 082, 321??
    Děkujeme za odpověď.

    Správně byste měli nárok na příspěvek zaúčtovat:

    MD 348/Dal 401           1 500 000 Kč

    a následně inkaso - MD 241/Dal 348 a MD 401/Dal 416 (analytika investiční příspěvek zřizovatele) - 1 500 000 Kč.

    No a nákup záložního zdroje MD 042/Dal 321 ve výši 1 636 000 a při platbě v této výši MD 321/Dal 241 a MD 416/Dal 401.

    Následně majetek zařadíte a budete jej klasicky odepisovat.

  • Stavba
    17. 12. 2025

    Dobrý den, provádíme rozsáhlou rekonstrukci stavby s prostranstvím. V rámci stavebního řízení bylo nařízeno odstranění staré přilehlé stavby, která bránila instalaci zasakovacích nádrží (železný přístřešek-vedený jako stavba se samostatným inventárním číslem). Tento přístřešek má ještě zůstatkovou cenu a při zbourání jsme železo odevzdali úplatně do sběrny. Bude zůstatková cena součástí technického zhodnocení rekonstruované budovy, jakoby vyvolaná investice a výnos z železa příjmem fondu investic.
    Děkuji.

    Za mne je to dosti diskutabilní téma. Jak to popisujete, tak souhlasím s tím, že by se ZC přístřešku a náklady na jeho zbourání měly dostat do pořizovací hodnoty vznikající stavby (viz §55 odst. 1 písm. e) vyhlášky č. 410/2009 Sb.) - tedy ZC by se doúčtovala na 042.

    Nicméně nikde již není řečeno, co v takovém případě dělat s výnosy, které zde vznikly - zde prodej do šrotu. Logicky by potom tyto výnosy zase měly také snižovat hodnotu 042 (tedy neúčtovat je jako výnos). To ale již nikde popsáno nemáme - nicméně za mne by byla využitelná analogie s tím, co je popsáno v §55 odst. 1 písm. i). Cituji (a tučně vyznačuji, co je pro mne důležité):

    i) zkoušky před uvedením majetku do stavu způsobilého k užívání; vzniknou-li při zkouškách tohoto majetku použitelné výrobky nebo výkony, snižuje ocenění těchto výrobků nebo výkonů náklady související s pořízením tohoto majetku; další náklady na tyto výrobky a výkony nejsou součástí nákladů souvisejících s pořízením tohoto majetku, nýbrž nákladem z činnosti účetní jednotky.

    Pokud bych to vzal doslova, tak by šlo uvažovat třeba o zaúčtování MD 112/Dal 042 (ocením v prodejní ceně šrotu) a potom účtovat o prodeji šrotu. A pokud udělám takovouto vazbu se snížením 042, potom dává logiku, aby to pro Vás byla zároveň tvorba fondu investic - MD 401/Dal 416.

    Tak a teď je jen otázka, zda nejsem moc odvážný - přiznám se, že jsem to asi ještě s nikým neřešil, Nicméně to co uvádím mi asi dává největši logiku. Pokud budete mít jiné návrhy, zkuste se ozvat na mail - toto je za mne skutečně hodně diskutabilní téma.

  • Doprava, pohonné hmoty
    17. 12. 2025

    Dobrý den, jsme ZŠ a plátci DPH. Kupovali jsme auto pro hlavní činnost (využití pro školníky, převoz dětí na různé akce atd...) Ale nastala situace, kdy tímto vozidlem budeme dovážet obědy pro jednu školu.
    (Máme ještě auto, které je pro doplňkouvou činnost a rozváží se nim obědy pro cizí strávníky - tam mám jasno) Takže se vrátím k tomu novému zakoupením vozidlu. DPH při nákupu jsme si neuplaňovali. Fakturujeme škole za obědy s nulovým DPH a máme to z hlavní činnosti. Dopravu jim účtujeme s DPH ? Říkám to správně ? A co teď s náklady za pohonné hmoty ? Mám částku například za 5000 Kč na hlavní činnosti
    Děkuji

    Pokud by se jednalo jen on zajištění školního stravování i pro tu cizí školu, jsem přesvědčen, že účtování v nulové sazbě DPH je na místě a to i za vedlejší náklad, kterým je doprava. Pro mne je náklad na dopravu vedlější plnění. Vím, že se na to názory různí, nicméně podle mne to vyplývá z §36 odst. 4, případně odst. 3 písm. b) ZDPH. Za mne je doprava vedlejším výdajem - totiž cílem té druhé školy je, aby jí byl dodáno jídlo. Za těchto okolností bych byl bez nároku na odpočet DPH z nakoupeného auta.

    Nicméně mám s tím jeden problém - pokud vy to vozíte jiné škole, tak bych očekával, že tam budou i obědy pro závodní stravování zaměstnanců (a vozíte to také tímto autem). Závodní stravování zaměstnanců již od daně není osvobozeno - tedy tam by podle mne mělo být 12 % (a samozřejmě ve stejné logice jako výše by základ daně měl zahrnovat i přepravu).

    To by tedy potom znamenalo, že to auto využíváte k souběhu zdaňovaných a osvobozených plnění, ale také i pro něco, co není předmětem daně (například část činnosti školníka v částech, kdy je to k bezplatným aktivitám) - tedy potom by to spíše vypadlo na to, že teoreticky by byl nárok na odpočet DPH v souběhu poměru a koeficientu.

  • Přeplatky energií vs. příspěvek na provoz
    17. 12. 2025

    Dobrý den,
    prosím o radu. V únoru 2025 nám přišla faktura s přeplatkem za energie za rok 2024, zúčtovala jsem dohadu z roku 2024 a zbytek přeplatku mínusem na 502. Pak přišla informace od zřizovatele, že přeplatky z roku 2024 nemáme utrácet, proto jsem daný přeplatek přeúčtovala 502/378, abych to v účetnictví hned viděla. Jen upřesňuji, že za rok 2024 nebyl příspěvek na energie účelově vázaný. To máme až od roku 2025. Teď v říjnu jsme museli část přeplatku vrátit zřizovateli (účtováno 378/241) a zbytek jsme měli použít na provoz (nikoli na energie). Nevím, zda je pro zbytek přeplatku správné účtování 378/672 (převod přeplatku za energie na provozní příspěvek) nebo jiný výnosový účet (649 ??). Nebo zda mám částku na 378 nechat a snižovat ji proúčtováním mínusem do nákladů u každé konkrétní faktury. Jde mi o kontroly se zřizovatelem na konci roku, kdy by jejich 572 nesouhlasila na mojí 672 (v případě účtování zbytku přeplatku energií na 378/672).
    Moc děkuji.

    Já si myslím, že to, jak to navrhujete ,není dobře. Pokud se objeví nějaké vyúčtování na energiích, které jsem účtoval původně na 502 (dohadnou položkou), tak toto vyúčtování je prostě korekcí 502. Zjednodušeně - pokud jsme za rok 2024 měl dohadnou položku na energie ve výši 90 a v roce 2025 třeba koncem února došlo vyúčtování na 80, tak těch 10 musí být korekcí 502 (dal účtu) - důvodem je, že musím ve svém účetnictví vykazovat, jaké mám náklady.

    Nemohu si uměle doúčtovávat třeba 502/378 jen kvůli tomu, že si vyjadřuji nějaký závazek. T

    otiž pokud tam závazek je, tak je to závazek z případného vypořádání příspěvku - jeho vratky - tedy například 672/349 (372/389). Většinou to máme nastaveno tak, že tím, jak rozdíl z dohadné položky zaúčtuji jako korekci 502 (plus nebo minus), tak se stane součástí vyúčtování příspěvku na energie v běžném roce (pokud byl na energie přídspěvek poskytnut a je požadavek na jeho vypořádání). Pokud zřizovatel nějakým dokumentem sdělí, že z příspěvku na energie k vypořádání se převádí nějaká část do běžného provozního příspěvku - je to případně jen přehoz mezi dvěma analytikami 672 (pokud si to vedete odděleně) a na konci roku prostě vyjde jen menší vratka.

    A u toho příspěvku na energie s vypořádáním - oficiální účtování je:

    - MD 241/Dal 374 - přijímám zálohy

    - podle náběhu nákladů 502 - včetně třeba vypořádání přeplatku minulých let (respektive podle dohodnutého postupu týkajícího se výpočtu uznatelných nákladů) zaúčtuji MD 388/Dal 672

    - na konci roku udělám vyúčtování - tedy MD 348/Dal 388 a MD 374/Dal 348. A tím mi na 374 zbude částka, která je k vrácení - tedy další rok MD 374/Dal 241.

    A jen upozorňuji - zřizovatel by to správně měl udělat zrcadlově - tedy i on by na své 572 měl mít zohledněno, co bylo čerpáno a na 373 by se u něj mohla objevovat pohledávka z vypořádání. Popisuji to v dokumentu "Finanřní vztahy mezi zřizovatelem a zřízenou PO - příklad pro obě strany - jak PO, tak i obec).

  • K jakému datu účtovat o změně v evidenci pozemků dle KÚ?
    16. 12. 2025

    Dobrý den,
    PO má zřizovací listinou svěřen pozemek. Z KÚ nám přišlo Ohlášení změny údajů o pozemku k zápisu do katastru nemovitostí s datem 13.11.2025, kterým došlo k rozdělení původního pozemku na 2 parcely. Celková hodnota obou pozemků se nemění a je shodná s cenou původního pozemku. K jakému datu o tomto rozdělení účtovat u zřizovatele? Změna ve Zřizovací listině dodatkem ještě nebyla provedena a bude provedena v pozdějším datu než je Ohlášení změny z katastru nemovitostí. Musíme nově vzniklou část pozemku účetně odsvěřit z PO a na základě dodatku ke zřizovací listině znovu svěřit, i když celková hodnota zůstane stejná a účet 031 se také nezmění? Nebo je postačující informace na kartách majetku bez promítnutí v účetnictví? Děkuji za odpověď.

    Já bych tady vycházel z nějaké elementární právní logiky. Oni měli užívací titul k danému pozemku (části zemského povrchu), který byl nějak promítnut do určitého parcelního čísla. Tím, že se změnila evidence na katastru nemovitostí nemohlo dle mého názoru dojít ke zpochybnění trvání užívacího titulu k dané části povrchu země - dle mého názoru má PO k nově vzniklým parcelém v rámci rozdělení stejný užívací titul. Za mne tedy není na místě ani odejmout ze správy a nově svěřit. Podle mne by mělo být plně dostačující, že to někdo vezme na vědomí (pokud daný majetek je vyjmenován ve ZL - třeba jako příloha, tak při nějaké pozdější aktualizaci se toto jen přepíše). 

    Ve vztahu k účetnicrtví za mne plně dostačuje pouze informace na kartách majetku.

  • kamerový systém
    16. 12. 2025

    Dobrý den, v kulturním centru máme původní kamerový systém zaúčtovaný na účtě 028, každou kameru zvlášť (8ks) + záznam. zařízení, taky na 028. Kamery přestaly fungovat, firma nereaguje a chceme tedy zakoupit nový kamerový systém u jiného dodavatele a stávající vyřadit. Je možnost zanechat stejné účtování každé kamery a záznam. zařízení zvlášť a zaplatit to vše z provozních financí nebo se jedná o chybné zaúčtování a je to investice jako celek. Pravděpodobně nám zbyde dost peněz a chtěli bychom zakoupit kamerový systém ještě v letošním roce. Z fondu investic budeme hradit jiné věci. Případně co se stane, když nám vyjde kladný hospodářský výsledek v hlavní činnosti? Děkuji

    Já si nemyslím, že tady je důležitá diskuse o tom, zda to lze účtovat po jednotlivých kamerách, nebo zda to musíte dát dohromady. Protože tady by případně šlo určitě o více věcí a znamenalo by to diskusi o tom, zda nevytvořit soubor majetku. No a tvorba souboru majetku je vždy jen o Vašem rozhodnutí. Takže když byste ustála, že to jsou movité věci, měla byste je právo pořídit třeba jako 8 nových položek majetku.

    Za mne ta rozhodovací linie je jinde - my se musíme bavit o tom, zda ten kamerový systém nemá být účetně zachycen jako součást budovy. Za mne z pohledu práva to naplňuje charakteristiku součásti budovy (a takto bych měl i účtovat). Jak ale víme - v ČR se běžně účtuje podle zákona o dani z příjmů (neschvaluji to - jen konsattuji)- no a podle pokynu GFŘ D-59 by kamerový systém měl být samostatnou movitou věcí - ale pozor - to platí při zohlednění povahu dfané budovy (protože pokud by toto zařízení bylo pro budovu s ohledem na její funkci a účel nezybtné, je i pro daň z příjmů součástí budovy). No a tady si myslím, že narazíme i tímto směrem - bavíme se o budově kulturního centra, jak jsem si pustil virtuální prohlídku u Vás, tak tady máme i části, kde jsou třeba výstavní prostory ... Za mne při této povaze budovy je kamerový systém nezbytný k tomu, aby budova mohla plnit svou funkci. Já si myslím, že i pro účely daně z příjmů bychom spíše měli být v režimu, že ten kamerový systém je součást budovy.

    Takže za mne by se k tomu mělo přistupovat následovně - pokud to jen vyměňujeme za zařízení obdobná (s obdobným rozlišením, ovládáním apod.) - potom můžeme být v režimu "opravy". Pokud by byly lepší - potom ale je to TZ budovy. Toto byste si museli nějak vyhodnotit (z hlediska porovnání technického stavu půůvodních kamer a nových kamer). 

    Samozřejmě počítám s tím, že původní kamery se z 028 vyřadí. Jinak to, že byste případně změnili režim (pokud můj názor budete vnímat jako relevantní) a tyto kamery začali považovat za součást budovy - to není nic problémového. Judikatura v této oblasti se vyvíjí a ještě před 20 lety by všichni odsouhlasili, že jsou to samostatné movité věci.

  • Odvod do FI, RF
    16. 12. 2025

    Dobrý den,
    jsme ZŠ a MŠ zřízená Obcí. Hospodářský výsledek za letošní rok bude vysoký
    cca 800 000,-Kč. Můžeme si se schválením zřizovatele ještě do konce roku převést do fondu investic nebo rezervního fondu schválenou čátku? A jak by se případně účtovalo? Moc děkuji za odpověď.

    Do fondu investic - to byste museli získat rozhodnutí od zřizovatele, že část z provozního příspěvku se mění na investiční příspěvek - potom byste snížili 672 a danou částku přeúčtovali na 416. Ale musíte mít to rozhodnutí a u zřizovatele je to dost možná podmíněno schválením změny rozpočtu zastupitesltvem (to záleží, v jaké struktuře, podrobnosti ... to schvalují a zda nebyly případně postoupeny nějaké kompetence k rozpočtovým úpravám)

    Do rezervního fondu - tam určitě nic.

    Co ale lze - pokud by zřizovatel třeba rozhodl, že část příspěvku (například ve výši 600 tis. Kč) je k využití v roce 2026. Potom bych odúčtoval výnos z 672 a zaúčtoval na 384 (tedy MD 672/Dal 684). Zřizovatel by potom měl zaúčtovat MD 381Dal 572.

    Ale zase to musí být podle rozhodnutí zřizovatele - sami to dělat nemůžete - je to o jeho výslovném rozhodnutí.

     

  • IROP, SZIF
    16. 12. 2025

    Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat na otázku účtování projektu IROP a SZIF.
    1)IROP :Škola zrealizovala rekonstrukci toalet, na kterou obdržela dotaci IROP v roce 2025. Na pokrytí nákladů zřizovatel poskytl půjčku. Rekonstrukce obnášela práce na bezbariérovém přístupu, nových rozvodech vody a odpadů, podlahy,.. celkem za cca 500 tis. Budova je majetkem zřizovatele, nemáme v pronájmu. Jak postupovat při účtování, když je to TZ, ale hrazeno je ze školy? Máme na 042.
    2) ZSIF : škola obdržela vyplacenou dotaci SZIF k majetku a investici, pořízeném v r.2024. Investice se již odepisují, ale o tom, že bude částečně hrazena z dotace SZIF jsme nebyli informováni. Přišli jsme na to až ve chvíli, kdy došla dotace. Jak postupovat? Navíc dotace SZIF nebyla poskytnuta ve výši nákladů investice a majetku (028), a nevíme, jakým klíčem rozpočítat dotaci mezi investici 022 a majetek 028.

    Děkuji

    K první otázce - nějaký právní titul k dané budově škola mít musí - pokud to má ve správě, tak by to bylo jen TZ stávající stavby ve správě. Pokud výpůjčka - potom je základní řešení, aby škola, která vlasntí budovu v účetnictví nevede, toto TZ zařadila na účet 021 a samostatně jej odepisovala.

    K druhé otázce - budu předpokládat, že dotace byla i dodatečně schválena v 2025 - nevím, zda tomu tak skutečně je, ale předpokládejme to. Potom bychom z toho měli udělat dodatečně získaný transfer - u investiční dotace by se to zaúčtovalo na 403 (tedy klidně MD 346/Dal 403 a příjem MD 241/Dal 346 a MD 401/Dal 416). Transfer by se přiřadil na karty majetku a od tohoto okamžiku začal odepisovat. Provozní řást by se zaúčtovala jako výnos roku 2025 - klasicky 346/672 a inkaso 241/346.

    Problém by byl, pokud by dotace byla schválena již v roce 2024 a jen Vám o tom nikdo neřekl. Protože v takovém případě se správně měly ještě v roce 2024 dělat dohadné položky aktivní a tím, že se to neudělalo, tak byste byli v opravě nesprávností minulých let.

    Co teď neumím říci je  to rozdělení mezi majetky - to neumím dělat takto od stolu. Z rozhodnutí by snad mohlo být patrné, kolik je investiční a kolik neinvestiční. Lze také předpokládám zjistit, co bylo dokládáno jako uznatelné náklady - z toho tedy dovodit, k jakým majetkům se dotace Váže, Jinou radu k tomu neumím dát.

     Případně pokud zjistíte další informace a budete to chtít řešit, ozvěte se na e-mail zdenek@obecuctuje.cz

  • Zaúčtování investiční akce a finančního daru
    15. 12. 2025

    Dobrý den,
    jsme příspěvková organizace, jejímž zřizovatelem je kraj. V letošním roce jsme realizovali investiční akci v celkové výši 160 000 Kč.
    Na tuto investiční akci jsme obdrželi finanční dar od akciové společnosti ve výši 35 000 Kč (transfér). Zbývající část ve výši 125 000 Kč byla hrazena z vlastních investičních prostředků organizace.
    Prosím o radu, jak správně zaúčtovat přijatý finanční dar a celou investiční akci, případně jaké účty.
    Děkuji

    Dar ve výši 35 000 Kč:

    - jeho přijetí MD 241/Dal 403 a MD 401/Dal 416

    Faktury na investici - MD 042/Dal 321 a platba MD 321/Dal 241 a MD 416/Dal 401.

    Následně zařadíte do majetku - MD 02x/Dal 042.

    Poté začnete odepisovat - MD 551/Dal 08x a v alikvotní výši začnete rozpouštět tranasferový podíl 403/672.

    No a k tomu budete tvořit fond investic na rozdíl 551 a toho, co jste zúčtovala ze 403 zápisem MD 401/Dal 416.

  • Výměna technologie blokové jednotky
    15. 12. 2025

    Dobrý den pane inženýre,
    na faktuře je uvedeno oprava chladícího zařízení - chladícího boxu - výměna technologie blokové jednotky.
    Oprava - výměna se skládá z:
    1. blokové jednotky 73.882 Kč
    2. materiálu 982 Kč
    3. demontáže staré jednotky 7.260 Kč
    4. práce 1.401 Kč
    Celkem 83.525 Kč

    Výměnou nedošlo k změně parametrů či zlepšení výkonu nebo jiného zhodnocení.
    Chladicí box není veden na účtu 022.
    Chtěla jsem tuto opravu - výměnu zaúčtovat na účet 511. Ale mate mě ta bloková jednotka za 73.882 Kč
    Mohu takto postupovat?

    Asi budu jen odhadovat - předpokládám tak trochu, že máte chladící box (ve smyslu chladící místnosti) a na stěně je tam ta chladící bloková jendotka, která v daném prostoru zajišťuje to chlazení. Potom rozumím tomu, že by to bylo součástí budovy. No a pokud byste měnili tu jednotku s tím, že je stejný výkon, spotřeba energie - potom souhlas s tím, že by to byla oprava na účtu 511.

    Případně se mi ozvěte na mail, pokud by to bylo technicky něco jiného - já se v tom také nevyznám, tak jen co jsem si dohledal nějaké informace na internetu, co by to tak mohlo být.

  • administrace IROP
    15. 12. 2025

    Chtěla bych vědět, zda účtuji dobře administraci IROPu na rekonstrukci učeben, který začne být proúčtován až v lednu 2026. Zatím jsem
    náklady na administraci zaúčtovala na 518 z provozu, zda-li není vhodné zúčtovat na náklady příštích období. Děkuji za odpověď.

    Vy máte plné právo rozhodnout, zda náklady na administraci dotace do data zařazení budete účtovat jako provozní náklad nebo jako investiční položku (vstupující do ceny majetku). Pokud se rozhodnete, že je to provozní náklad (tedy ne do vstupní ceny investice), účtujete rovnou o nákladech na 518. Není důvod toto časově rozlišovat přes 381.

    Samozřejmě pokud již máte schválenou dotaci a tento náklad bude kryt (třeba částečně z dotace), potom je důvod účtovat dohadnou položku na dotaci MD 388/Dal 672.

  • příjem dotace z kraje
    12. 12. 2025

    Dotaz:
    účtuji dotaci z kraje
    Příjem 241/348 348/374 čtvrtletní vyúčtování 388/672 a roční 374/388
    takto účtováno to bylo městem při předávání na školy. 15 let to takto účtuji- kontrolami prošlo.a teď po kontrole napsali že krajem je doporučeno: příjem 241/374 čtvrtletí 388/672 vypořádání 346/388 374/346. Otázka je..je tedy účtování co určilo město tudíž špatně??? Pokud ano, tak tento rok už nechám a příští tedy změním. Ale zda je i první varianta možná. Ponechám to tak. Děkuji za vysvětlení a pomoc.

    Když se na to účtování při příjmu peněz podíváte, tak je to fakticky to samé, jen jste si tam při příjmu přidala tu 348. Pokud zaúčtujete MD 241/Dal 348 a MD 348/Dal 374, tak je to úplně stejný výsledek, jako když se zaúčtuje 241/374.

    Za mne je to úplně jedno.

    Podle ČUS 703 bych skutečně měl spíše účtovat rovnou 241/374.

    U toho vypořádání je to to samé - zase jen je to o tom, zda se tam vloží či nevloží ta 346. Výsledek je naprosto stejný. Já to třeba účtuji s tou 346, ale výsledek je naprosto stejný.

     

  • Nákup dlouhodobého majetku z FKSP
    11. 12. 2025

    Dobrý den,
    příspěvková organizace chce zakoupit svým zaměstnancům z FKSP masážní křeslo v hodnotě 45 000 Kč. Ve vnitřní směrnici mají tento nákup upraven. Lze pořídit majetek z FKSP? Bude majetek ve vlastnictví zřizovatele nebo vlastním majetkem školy? A jak účtovat odpisy a z čeho je krýt? Můžeme Vás požádat o přesný postup účtování?

    V ČUS 704 máme něco naznačeno - jedná se o bod 5.5.

    5.5. Použití FKSP z titulu nákupu hmotného majetku

    5.5. O použití fondu kulturních a sociálních potřeb z titulu nákupu hmotného majetku účtuje účetní jednotka na stranu MÁ DÁTI účtu 412 - FKSP se souvztažným zápisem na stranu DAL účtu 648 - Čerpání fondů. Účetní jednotky také účtují o převodu peněžních prostředků na stranu MÁ DÁTI účtu 222 - Příjmový účet OSS se souvztažným zápisem na stranu DAL účtu 243 - Běžný účet FKSP. Pro účtování o tomto převodu lze také použít účet 262 - Peníze na cestě.

    Dané ustanovení nám tedy říká, že pokud pořídím dlouhodobý majetek z FKSP, musím rozpustit fond do výnosů (což je logické, neboť ten byl původně tvořen jako náklad, nyní je ale použit na investiční účely).

    Nicméně další je již nejasné - jde totiž o otázku vazby k fondu investic. Došlou fakturu samozřejmě zaúčtuji MD 042/Dal 321 a zařadím do majetku - to je jasné. Majetek musím odepisovat - tedy MD 551/Dal 082 a za mne bych měl tvořit i fond investic. Nicméně to mne již vede k tomu, že bych při zaplacneí tohoto majetku (při pořízení) měl také zaúčtovat MD 416/Dal 401 (tedy financovat to z fondu investic a odpisy to zase do fondu investic vrátit). Teď samozřejmě někdo může namítnout, že potom je to fakticky tak, že jsem FKSP pouze rozpustil do výnosů a křeslo jsem pořídil ve skutečnosti z jiného fondu a tím je fond investic. Jenže to bych potom při pořízení nečerpal fond a začal bych přemýšlet - jak to má být při odpisech - zase netvořit fond investic? Možná i toto je řešení, ale nelíbí se mi.

    Podle mne je to nedomyšlené a já jsem se rozhodl pro sebe postupovat skutečně tak, že pokud toto čerpu z FKSP, tak skutečně jen rozpustím FKSP do výnosů a ještě to čerpám z fondu investic jako u ostatního majetku (možná je to správně, možná ne).  

    Takže tím se dostávám k odpovědím na dotazy:

    - může se FKSP na toto čerpat? - odpověď je - ano může, ale rozhodně to nepovažuji za šťastné a nedělal bych to. Mnohem raději bych toto klasicky rovnou pořídil z fondu investic - nic tomu nebrání a vyhnu se nejasnostem

    - čí to bude majetek (z pohledu vlastnictví) - bez ohledu, zda je to z FKSP či jiného zdroje, platí záklandí nastavení - tedy majetek se kupuje do vlastnictví zřizovatele, pokud jste ve ZL nenastavili nějaké jiné pravidlo (že si to kupují do vlastnictví ...).

    No a přesný postup účtování - to Vám dát neumím - jen napsat názor, co bych asi dělal. A prosím uvědomte si, že tím, že se zaúčtuje MD 412/Dal 648, tak mám najednou provozní výnos - ono to potom hodně odpovídá tomu, že si ty peníze mám pustit "do provozu" - ne je použít na investici. Snad i tento pohled může přispět k vysvětlení, proč mi dává logiku použití i foho fondu investic.

  • Pozůstalost - šperky
    11. 12. 2025

    Dobrý den,
    z pozůstalosti jsme obdrželi jako vybraná účetní jednotka zlaté šperky. Nechali jsme je ocenit. Nyní je máme zavést do účetnictví. Ve starších dotazech byla odpověď dát na DDHM, ale novější dotaz byl zodpovězen zaúčtovat na 112. Šperky půjdou příští rok určitě buď na prodej, nebo výkup zlata. Kam je tedy lepší je zaúčtovat? Děkuji

    Díval jsem se na dotazy - skutečně v roce 2019 jsem vyhodnotil jako vhodnější účet 112.

    Uvědomuji si, že předměty z drahých kovů jsou uvedeny u dlouhodobého majetku (účet 022 případně 028). Nicméně pro mne případ, který popisujete  (tedy nabudete šperky s cílem je nepoužívat jinak než k prodeji) nedává logiku toto vykazovat jako dlouhodobý majetek. Vykazování dlouhodobého majetku by z hlediska logiky mělo být o zamýšlené držbě delší než 1 rok. 

    Dle mého názoru mnohem lépe věcně odpovídá řešení zachytit tyto šperky v takovémto případě jako zásobu na účet 112 - tedy MD 112 (139) /Dal 649. A následně realizovat prodej zásoby.

     

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu