PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • FKSP - nové smlouvy - Produkty na stáří
    03. 10. 2024

    Dobrý den pane Inženýre,
    ve směrnici o používání fondu FKSP máme stanoveno: V článku – Produkty na stáří, že přispíváme od 1. 1. 2024 na tyto produkty zaměstnanci na základě jeho žádosti a předložení uzavřené smlouvy roční částku 2.400,- Kč ( měs. 200,- Kč) na osobu a rok převodem na účet dle předložené smlouvy.
    Mám dotaz:
    1. Pokud je tato smlouva uzavřena před 1.1. 2024 mohu zaměstnanci doplatit i částku před jeho podáním žádosti na mzdové oddělení? Např. přijde v červenci doplatím 7 měsíců?
    2. Jak je to v případě uzavření smlouvy v průběhu roku u stávajících zaměstnanců. Naleží jim celá částka, nebo jen poměrná část od uzavření smlouvy?
    Předem moc děkuji za odpověď}

    Tohle jsou věci úplně na Vašem rozhodnutí a Vaší specifikaci v interním předpisu. Zákon 250/2000 Sb. k tomu žádná speciální pravidla nedává.  Tak jak to máte vymezeno, tak chápu, že to není jednoznačné a je skutečně jen na Vás, abyste si to výslovně stanovili.

    Mohu jen říci, co bych dělal na Vašem místě - snažil bych se asi stanovit, že jim náleží jen poměrná částka - třeba, že se poskytuje 200 Kč měsíčně - od měsíce uzavření smlouvy a že nárok vzniká až od okamžiku, kdy zaměstnanec požádá na mzdovém oddělení. Totiž toto by pro mne bylo prevencí, abych mohl lépe plánovat, kolik vyplatím (a ne, že se na mne v prosinci sesype spousta žádostí o proplacení příspěvku za celý rok, se kterými jsem nepočítal).

    Ale to je můj postoj - neznám konkrétní situaci u Vás, jaký máte zůstatek na FKSP ..... Nezbývá nic jiného, než abyste si to nějak jasněji vymezili a dohodněte se, jak byste to chtěli.  

  • hmotný majetek
    02. 10. 2024

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat do jaké skupiny odpisování zařadit nákup hmotného majetku ve výši 54.450,- Kč VR Vitalis box Quest 2? Jedná se kufřík s brýlemi na virtuální realitu. Posílám i internetový odkaz https://vrvitalis.cz/.
    A následně se k tomu kupují licence 4 moduly VR Vitalis Care v hodnotě 35.000,-. Kam bych to měla zaúčtovat?

    Moc děkuji za odpověď}

    Z hlediska odepisování - myslím, že skončíme v II. odpisové skupině podle ČÚS 708. Odhaduji, že se budeme bavit o nějakém CZ-CPA 26.40.3x (možná 26.40.33 nebo 34). Samozřejmě používám zde určitou analogii, to zařízení nenajdeme v CZ-CPA úplně přesně (tedy nevím, kam přesně zaklasifikovat). Ta druhá odpisová skupina by ale mohla životností odpovídat.

    Ty licence - tady váhám, z webu, co jste mi napsala, jsem se nedozvěděl nějaké indicie, které bych potřeboval vědět. Pokud je to zařízení jednoúčelové (myslím ty brýle pro virtuální realitu) a může fungovat jedinně s tímto software, tak bychom museli řešit, že je to technologický software a měli to načíst do pořizovací ceny toho boxu. Nicméně to byste asi nekupovali ty 4 licence.

    Takže doufám, že je to tak, že ty brýle mohou obecně fungovat pro jednotlivé aplikace (nejsou závislé na té konkrétní licenci, kterou jste si koupili) a vy jste si vybrali konkrétní varianty pro nějaké typy cvičení - potom by to byl spíše samostatný software a účtoval by se na 018 - tedy do nákladů na 558 a provozní výdaj.

  • Účtování výkupu energie z FWE
    01. 10. 2024

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak správně zaúčtovat prodej energie z FWE. Máme na škole FWE kterou financoval zřizovatel. My spotřebováváme energii a nadbytečnou energii nám vykupuje společnost První česká energie. Za tuto máme fakturu za dodávku vyrobené elektrické energie, kdy my jsme jako dodavatel. Na jaký účet mám tuto fakturu zaúčtovat? Na účet 649 – ostatní výnosy z činnosti, nebo mínusem na účet 502 – energie. Děkuji za odpověď.}

    pro Vás je to Váš výnos za poskynttuté plnění - dodání elektrické energie. Tedy v žádném případě neúčtovat jako snížení nákladů na účtu 502. Tedy volíte výnosový účet - varianty jsou asi 601, 609, případně jak uvádíte tak ten účet 649.

  • IKAP II
    27. 09. 2024

    Dobrý den,
    Mám dotaz ohledně konečného uzavření účetnictví – zúčtování projektu IKAP II. Jsme střední škola, zřizovatelem je kraj.
    V rámci projektu IKAP II jsme obdrželi finanční prostředky v celkové výši 4.559.402,88 Kč.
    Na účtu SU 388 mám zůstatek - částku 185.372 Kč – investiční prostředky, částku 4.245.280,12 Kč – neinvestiční prostředky.
    Celková částka je 4.430. 652,12 Kč.
    Na účtu SU 472 mám zůstatek 4.559.402,88 Kč.
    Na rezervním fondu je zůstatek účtu SU 414 AU 500 (PS) částka -128.750,76 Kč a na SU 414 650 je částka +128.750,76 Kč.
    V červnu 2024 jsme hradili vyžádanou vratku za nevyužité neinvestiční prostředky v celkové výši 194.695,66 Kč.
    Prosím o radu s účtování, jednotlivé kroky. Předem moc děkuji.}

    Děkuji moc za doposlání a nějaké dodatečné informace. Co stále nechápu je ten zůstatek na účtu 414 - v dotazu uvádíte, že v PZ na 414 mělo být minus 128 750,73 na jedné analytice a na druhé plus 128 750,73. V e-mailu jste mi psala, že tam ale byl ten zůstatek 128 750,73 (jen jednou). Já to bohužel nepoznám z Vašich výkazů, protože se Vám tam motají ještě další dotace (ERASMUS ...), takže to nemám jak ověřit.

    Nicméně já bych to nyní asi nechal (doufám, že se navíme o zůstatku na 414 ve výši "0")- budu vycházet z toho, že se to má nějak vyrovnat, že projekt byl ukončen. pokud jsem správně pochopil, tak vzniklý rozdíl se netýká investic - ty jsou správně.

    Takže za mne musíme udělat následující (pokud Vámi uváděné stavy jsou před vratkou zálohy a vypořádáním):

    a) vratka nevyužitých provozních prostředků - to by bylo MD 472/Dal 241 (tedy vracím toto ze záloh)

    b) potom potřebujeme zúčtovat 388 a 472. Po zaúčtování vratky bude na 388 o 65 908,90 Kč více než je na 472. To by mělo představovat nesprávně navýšené výnosy minulých let (ale budeme to brát jako upřesnění dohadné položky v návaznosti na vyúčtování - případ roku 2024) - tedy účtoval bych MD 672/Dal 388 ve výši 65 908,90 Kč. Po tomto kroku bude na 388 a 472 stejná hodnota - 4 364 743,22 Kč

    c) no a zaúčtujeme "vypořádání" - MD 348/Dal 388               4 364 743,22

                                                           MD 472/Dal 348                4 364 743,22 

    Jestli na krytí korekce výnosů uvedenou v kroku b) použijete rezervní fond (jak jste mi naznačila v e-mailu)- to je již na Vašem rozhodnutí.

    Pokud by to tam bylo eště nějak jinak s tím rezervním fondem, dejte mi vědět.

  • Vyřazení části souboru DM
    27. 09. 2024

    Jsme PO, zřizovatelem je obec. Potřebujeme vyřadit části souboru majetku, který ještě není odepsán má ZC např. 500.000,-,a známe pořizovací cenu jednotlivých částí souboru. ZC vyřazovaných částí si dopočítám, řekněme, že to bude 200.000,-, prosím Vás o radu, jak bude účtováno o vyřazení v případě:
    1.Likvidace
    2.Bezúplatný převod jiné PO
    3.Prodej
    A bude vždy tvorba investičního fondu v celé výši ZC vyřazovaných částí, tedy 200.000,-?
    Děkuji.}

    Abych to mohl nějak ukázat na příkladu, tak si ještě představme, že pořizovací cena souboru byla 5 000 000 Kč - tedy ZC činí 10 % jeho hodnoty (a pořizovací cena vyřazených částí souboru by byla 2 000 000 Kč). Budu předpokládat, že k danému souboru se neváže zůstatek na 403.

    a) varianta likvidace

        MD 551/Dal 082                 200 000  - odpis ZC

        MD 401/Dal 416                 200 000 - tedy tvorba ve výši ZC 

        MD 082/Dal 022                2 000 000 - ve výši PC

    b) varianta - převod na zřizovatele/jinou PO 

        účtuji jen vyřazení

         MD 401                  200 000

         MD 082                1 800 000

                                                Dal 022            2 000 000

    c) varianta prodej vyřazených věcí ze souboru - tam je to nešťastně nastaveno tak, že se fond investic tvoří z prodejní ceny - například budu předokládat prodej za 250 tis. Kč.

         MD 553/Dal 082         200 000

         MD 082/Dal 022       2 000 000

         MD 311/Dal 646          250 000

         a tvorba fondu - MD 401/Dal 416 - 200 000 Kč (do výše prodejní ceny rozvahově)

                                    MD 548/Dal 416      50 000 Kč (zbytek výsledkově) - nekomentuji raději (ale je to v závazném ČÚS)

  • nákup surovin do výuky
    26. 09. 2024

    Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat zda je možné proplatit učitelce účtenku za nákup surovin na upečení koláče ke dni jazyků, který jsme ve škole měli. Je to projektový den, koláč byl součástí výuky, ale nejsem si jistá jak je to s nákupem potravin.
    To podobné řeším ve školní družině, kde by chtěla paní družinářka péct perníčky na vánoce nebo mazance na velikonoce, zda jí mohu proplatit suroviny a dát je do nákladů, popřípadě jakým způsobem zaúčtovat.
    Velice děkuji za odpověď. Hezký den}

    Za mne neexistuje důvod, proč tyto náklady neakceptovat - jsou to náklady související s činností školy. Je to normálně spotřeba materiálu - účet 501 a nevidím sebemenší důvod, proč by tyto výdaje nemohly být kryty například z příspěvku zřizovatele.

    To by jedinně musel říci, že odmítá, aby se tyto náklady z příspěvku financovaly (potom bychom musel hledat jiný zdroj, z čeho tyto náklady financovat).

  • kladné úroky na projektovém účtu
    26. 09. 2024

    Pane inženýre, mám, prosím, dotaz ohledně zaúčtování kladných úroků z projektového účtu po dobu trvání projektu. Na účtu je NFVý a dotace zřizovatele. Podle zřizovatele tyto úroky budeme započítávat při vyúčtování projektu a následně odvádět zřizovateli.
    Bylo by možné na 459 dlouhodobé závazky? A šlo by přímo 241/459?
    Zatím to máme na 662, protože jsme netušili, že je budeme odvádět.
    Další případné info dodám.
    Děkuji pěkně.}

    Logika zaúčtování MD 241/Dal 459 v tomto případě se mi nelíbí. Ty úroky jsou připsány na účtu příspěvkové organizace, z pohledu banky je partnerem PO. Tedy myslel bych si, že mají skončit na 662 u příspěvkové oranizace.

    No a spíše bych měl zaúčtovat náklad ve vztahu k tomu, že zřizovatel rozhodl, že se budou započítávat do vyúčtování projektu - osobně bych o tyto úroky prvotně snižoval Vaši dohadnou položku na dotaci zřizovatele (případně pohledávku z dotace zřizovatele) - tedy měl bych nižší 388/Dal 672 - pokud se to projeví snížením nárokované dotace (případně vyšší vratkou, pokud by to bylo zálohově). Pokud by mi to nařídili jako zvláštní odvod mimo vypořádání dotace, potom by to bylo spíše MD 549/Dal 389 a při vyúčtování MD 389/Dal 349 a platba.

  • Kotel varný plynový - DHM
    25. 09. 2024

    Vážený pane Nejezchlebe,
    prosím o Vaši pomoc - PO zřízená ÚSC, neplátce DPH - v 12/2022 jsme pořídili varný kotel do školní kuchyně - odpis běží od 1/2023, v 12/2023 vzájemný zápočet odpisů proti provoznímu příspěvku zřizovatele, 7/2024 - reklamace kotle v záruční době, 9/2024 - uznána reklamace, dodavatel vystavil ODD v PC a finance vrátil na účet. Zároveň dodal nový kotel ve stejné PC jako kotel předcházející. Prosím o kontrolu účtování, které posílám přílohou do Vašeho emailu. A jaká bude situace ve fondu investic? Předem děkuji}

    Přiznám se, že jsem se v tom zaúčtování nějak ztratil - nepochopil jsem úplně, co máte na mysli tím vzájemným zápočtem odpisů proti provoznímu příspěvku (spíše to vypadá podle v\ašeho zaúčtování, jako by to bylo jen čerpání příspěvku - ale nevím, zda to spíše nebyl nařízený odvod z fondu investic a ten byl započten proti provoznímu příspěvku - to by se ale muselo účtovat jinak) a  a také z čeho jste vytvořili fond investic v roce 2022 (401/416 ) - zda jste dostali nějaký invest. příspěvek od zřizovatele??

    Zkusím popsat jednotlivé operace - jak by dle mého názoru měli proběhnout:

    a) pořízení majetku v roce 2022 - to je podle mne OK včetně zařazení do majetku (a jen nevím ten zápis MD 401/Dal 416 - tvorba fondu investic v částce odpovídající pořizovací ceně - to by mohlo být jedinně v nějaké vazbě na další zápisy a přijetí inv. příspěvku od zřizovatele)

    b) odpisy - OK - 551/082 a 401/416

    c) zápočet odpisů - pokud tím myslíte nařízený odvod a zápočet prot příspěvku - tak to by bylo

        MD 401/Dal 349 - nařízení odvodu

         MD 349/Dal 348 - zápočet proti provoznímu příspěvku (provozní příspěvek byl před tím předepsán MD 348/Dal 672) a zároveň MD 416/Dal 401 - čerpání fondu investic na odvod zřizovateli

    d) uznání reklamace a dopropis (a vrácení zboží). V tomto momentě určitě neděláte mimořádný odpis ZC - já bych postupoval například následovně:

         ZC byla 322 541

          MD 311 - někdo dá 321 - je to přijatý dobropis            (pořizovací cena)       358 391

           Dal 022 - pořizovací cena                                                                                 358 391

            MD 082 - oprávky                                                                                               35 850

             Dal 649 (var 551) - ve výši oprávek - fakticky náhrada vynal. odpisů                 35 850

             (tím, že uhradí plnou cenu)

       e) inkaso dobropisu     - MD 241/Dal 311 (var 321) a MD 401/Dal 416             358 391

    No a následně by proběhlo pořízení nového kotle - tedy MD 042/Dal 321, jeho platba MD 321/Dal 241 a MD 416/Dal 401.

            

  • DIP
    25. 09. 2024

    Dobrý den, prosím o radu ohledně poskytování příspěvku od zaměstnavatele z FKSP na dlouhodobý investiční produkt.
    Ve směrnici na rok 2024 tento produkt spoření na stáří nemáme uvedený máme tam pouze PP, DPS a ŽP. Jde mi o to, jestli na tento produkt musíme přispívat a za jakých podmínek. Pokud ano, jestli stačí udělat dodatek ke směrnici (např. k 1.9.2024) a tam tento produkt uvést. Moc děkuji odpověď.}

    Zákon 250/2000 Sb. nyní v §33 odst. 1 uvádí:

    Nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu k 1. lednu rozpočtového roku podle věty první se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.

    DIP mezi tyto produkty patří (pokud splňuje podmínky - což předpokládám, že vesměs bude). Pokud se týká podmínek pro osvobození od daně - odkáži například na následující veřejný odkaz na webu:

    https://neotax.eu/cs/blog/dip-dlouhodoby-investicni-produkt-podminky-a-fungovani-v-roce-2024

    Nicméně je to samozřejmě možnost (jeden z možných produktů).  V odst. 5 a 6 je uvedeno:

    (5) Použití fondu kulturních a sociálních potřeb stanoví právní předpis, kolektivní smlouva, kolektivní dohoda nebo vnitřní předpis.

    (6) Na plnění z fondu kulturních a sociálních potřeb není právní nárok.

    Dle  mého názoru tedy máte právo vymezit, že "DIP" nebude mezi produkty, kam se u Vás bude přispívat z FKSP (stejně tak, jako jste dříve třeba vnitřním předpisem vymezili, že se nebude přispívat na rekreaci či obědy ...). Takže pokud se ptáte, jestli jste povinni DIP zařadit do směrnice, tak dle mého názoru ne. Nicméně na druhou stranu to může vyvolávat zbytečné kontraverze (názory na diskriminační jednání) a navíc tak, jak jsem se s podmínkami seznámil, tak si myslím, že dokazování, že jsou naplněny podmínky pro osvobození od daně (a tím i oprávněnosti čerpání z FKSP) jsou u DIP jednodušší než třeba u životního pojištění. 

    Tedy můj názor je, že to není Vaše povinnost, nicméně jeví se mi jako rozumné změnou směrnice  DIP uvést mezi produkty, na které budete přispívat (klidně třeba od 1. 9. 2024).

     

  • zvýšení rezervovaného příkonu
    24. 09. 2024

    Dobrý den,
    prosím o radu. Jsme škola PO, zřizovatel obec.
    Z důvodu přístavby školy (velká investiční akce zřizovatele) je nutné zvýšit příkon na odběr el.energie. Úhrada podílu na oprávněných nákladech za připojení činí 94.500,- Kč Mám to brát jako náklady související s investiční akcí a předat zřizovateli? ( i když smlouva o připojení je sepsaná se školou)
    Nebo nákladový účet? 502?
    děkuji}

    Toto patří do pořizovací ceny investice podle §55 odst. 1 písm. g) vyhlášky č. 410/2009 Sb.  - takže ve Vašem případě investiční a předat zřizovateli.

  • Projekt Sportuj ve škole
    23. 09. 2024

    Dobrý den, pane inženýre,
    obracím se na Vás s dotazem, jak zaúčtovat níže uvedený projekt Asociace školních sportovních klubů ČR, z.s.
    AŠSK realizuje projekt MŠMT s názvem "Sportuj ve škole 2024".
    Projekt je určen žákům 1.st. v rámci školní družiny, a to na období 9-12/2024.
    Pohybové aktivity povede lektor (učitel nebo vychovatel) na DPP ve svém osobním volnu, a to 1x týdně.
    Dle smlouvy AŠSK po podepsání smlouvy pošle škole zálohu v plné výši projektu na sportovní lekce a administraci projektu. Následně má škola do 10.12.2024 zaslat AŠSK fakturu za zrealizované lekce a administraci projektu. A nespotřebované finanční prostředky vrátit na účet Asociace.
    Jako škola jsme se s takovým postupem nikdy nesetkali.
    Moc děkuji za radu a přeji Vám hezký den.}

    Máme hezkou novinku - dnes je to již "druhý případ".

    Jen vykopírui, co jsem odpovídal Vaší kolegyni asi cca před 1 hodinou:

    Děkuji za upřesnění - tedy bude se jednat o cvičení v rámci školní družiny - předpokládám, že tato platba z Asociace sportovních klubů bude kompenzovat to, co by jinak platili rodiče. Je to tak trochu na pomezí dotace/daru. Nicméně asi lze akceptovat, že to tedy budeme řešit jako poskytnoutou službu - což oni asi chtějí.

    Potom bych zálohu zaúčtoval MD 241/Dal 324

    No a při vyúčtování bych měl MD 311/Dal 602 (var. 609 či 649) ve výši skutečnosti a k tomu zúčtování zálohy MD 324/Dal 311.

    Pokud byste k tomu ještě něco potřebovala, dejte mi vědět na e-mail.

  • SMLOUVA O SPOLUPRÁCI
    23. 09. 2024

    Dobrý den,
    jsme příspěvková organizace-škola, zřízená městem a uzavřeli jsme smlouvu o spolupráci s Asociací sportovních klubů na projekt MŠMT - Sportuj ve škole, který je realizovaný 9-12/2024. Poskytnou nám zálohu 6000 Kč s tím, že 1200 kč je na administraci projektu a 4800 je pro lektora lekcí (max.16 lekcí po 300,-Kč). V prosinci máme vystavit fakturu za realizované lekce a administraci a na tuto částku bude započtena záloha. Prosím o radu s účtováním... Předem moc děkuji.}

    Děkuji za upřesnění - tedy bude se jednat o cvičení v rámci školní družiny - předpokládám, že tato platba z Asociace sportovních klubů bude kompenzovat to, co by jinak platili rodiče. Je to tak trochu na pomezí dotace/daru. Nicméně asi lze akceptovat, že to tedy budeme řešit jako poskytnoutou službu - což oni asi chtějí.

    Potom bych zálohu zaúčtoval MD 241/Dal 324

    No a při vyúčtování bych měl MD 311/Dal 602 (var. 609 či 649) ve výši skutečnosti a k tomu zúčtování zálohy MD 324/Dal 311.

  • prodej majetku v hospodaření
    22. 09. 2024

    Kraj, jako náš zřizovatel - jsme střední škola, bude prodávat nemovitost, kterou máme v hospodaření. Máme ji vyřadit z účetnictví.
    Není ale ještě odepsaná. Jak správně zaúčtovat - doodepsat 551/081 a vytvořit fond investic?
    Pak vyřadit 081/021.
    Pak například požádat zřizovatele o navýšení příspěvku na odpisy a - doodepsání a pak by následně mohl navýšit požadavek na odvod z fondu investic.
    Ještě jsem se s tímto nesetkali, proto pokládáme tento dotaz.}

    Pokud nemovitost bude prodávat kraj (jako úřad), tak by měl předcházet vlastnímu prodeji převod na zřizovatele - tedy u Vaší organizace

    MD 081  stávající oprávky

    MD 403 (pokud by k budově byla vázána dotace)

    MD 401 - zbytek ZC

                                                          Dal 021

    a předpokládám, že i pozemek MD 401/Dal 031. Neúčtovali byste tedy ZC výsledkově, ale rozvahově.

    Zúčtování do nákladů by bylo na zřizovateli (pokud on bude účtovat o výnosech z prodeje budovy). Pokud by to bylo jinak (prodávajícím by byla Vaše organizace), tak to ještě dořešíme - ozvěte se případně e-mailem.

    A jen prosím ještě dejte pozor na jednu věc - jste plátci DPH - takže pokud by na budově bylo třeba nějaké TZ, u něhož jste nějak uplatňovali odpočet DPH, tak s pevodem na zřizovatele může souviset povinnost úpravy tohoto odpočtu daně.

  • Oprava majetku x technické zlhodnocení
    20. 09. 2024

    Dobrý den, prosím o radu. Jsme dětský domov zřizovatel kraj. Budeme měnit kuchyňskou linku, která není v majetku. Fa na částku 68 470 Kč, z toho odsavač par za 3990 Kč, varná deska 4 990 Kč, myčka 7 990Kčvestavná trouba za 5 990 Kč. Samotná linka je teda za 45 510 Kč. Dotaz zní. Elektrospotřebiče zařadím do majetku a linku budu účtovat na SU 511, když jsme ji neměli v majetku. Nová linka bude mít od staré linky jen šuplíkové pojezdy, jinak vše zůstává stejné.Děkuji}

    Děkuji moc za doplnění - tedy pokud zrekapituluji, máme problém v tom, že dříve byl například sporák volně stojící, nyní je nahrazen varnou deskou na lince a vestavěnou troubou. Stejně tak myčka původně samostatná je nyní zakomponována do kuchyňské linky. Odsavač par původně nebyl - ten je nový.

    Původní kuchyňská linka v majetku nebyla (předpokládám, že vyhodnocena jako součást stavby), což tedy s ohledem na charakter zařízení (dětský domov) je pro mne vzhledem k vývoji judikatury adekvátní. Myslím si, že se skutečně budu blížit tomu, že se bavíme o právní součásti stavby a také, že je dost dobře vyargumentovatelné, že je to součástí stavby i pro účetnictví. Nicméně chápu i postup, kdy někdo vyhodnotí, že linka je samostatná věc z pohledu účetnictví.

    Dále můj názor je, že by se elektrospotřebiče zabudované v lince neměly vyčleňovat. Podle mne nemohu například říkat, že mám samostatný majetek v podobě varné desky. Varná deska může sloužit jedinně ve spojení s linkou, do které je nainstalována a podle mého názoru buď obhájím, že ta linka je samostatná věc, nebo je součást stavby.

    Nyní pojďme zkusit rozebrat obě varianty (linka samostatná x linka součást budovy):

    - pokud bychom obhájili, že linka je samostatný majetek (tedy oddělený od budovy) - jednalo by se potom o náhradu jednoho majetku (linky - byť nepsrávně zařazené ve stavbě) za majetek nový. Já tomu říkám, že je to typ "auto za auto" - tedy potom by pořízení nové linky muselo být investicí (pokud PC převyšuje 40 tis. Kč), i když by vypadala úplně stejně jako ta původní.

    - pokud budeme obhajovat, že ta linka je součástí stavby (opakuji - za mne musím argumentovat potom, že včetně spotřebičů) - potom budeme řešit, zda danou výměnou nedošlo ke změně parametrů. No a tady se obávám, že změna parametrů bude identifikovatelná - tedy nový odsavač par, vestavění spotřebičů... - asi s dílčí změnou dispozic (těžko to bez ní asi šlo).  Já se obávám, že i v této variantě mnohem jednodušeji v současných podmínkách odůvodním investici než opravu.

  • rozšíření datové sítě
    20. 09. 2024

    Dobrý den,
    Jsme PO zřízená obcí. Nevím si rady s fakturou, která zní: Natažení datové sítě a rozšíření bezdrátové sítě. Dále pak oprava UPS.
    Následně je vyčísleno: UAP-NANOHD (wifi) Kč 4.477, UAP-AC-PRO (wifi)Kč 3.629, Kabel Kč 1.500, Mikro Tik router Kč 1.798, olověná baterie (oprava)Kč 508, Prodlužovací kabel Kč 363, Práce technika Kč 7.500.
    Faktura se týká dotažení připojení do tělocvičny.
    Žádnou síť v účetnictví nemáme. Zasíťování proběhlo v rámci projektu rekonstrukce školy, tato šla účetně přes obec. Budova je majetkem obce. Tuto fakturu si máme pořešit sami. Poradíte mi, jak to zaúčtovat? Mohu pouze rozpočítat práci technika k položkám a navést do majetku, do oprav a materiálu?
    Děkuji}

    Děkuji moc za dovysvětlení - takže měli bychom mít následující situaci:

    a) na budovu školy se osadil ten Router - já bych ho považoval za samostatný majetek - tedy asi skončíte s ohledem na cenu na účtu 501

    b) potom se tam od Routeru k 2 wifi v tělocvičně  tahal kabel (díval jsem se na fotku školy - asi tím krčkem spokujícím školu a tělocvičnu) - já bych to za současné situace vyhodnotil jako TZ vypůjčené nemovitosti do hodnoty 40 tis. kč - zaúčtoval na účet 549. Přitom do této ceny bych dal jak cenu vlastního kabelu, tak i práci technika (předpokládám, že věcně to byla největší část z jeho práce). Takže bych tu práci klidně nerozpočítával. Pokud bylo její součástí i to, že se k nějakému zařízení prodloužila elektrika - vysekáním ... - viz ten prodlužovací kabel, tak bych i toto dal do této položky). Samozřejmě jestliže je to volně instalováná prodlužka, kterou koupím v obchodě, tak 501

    c) výměna baterie (jak jste mi popsala) na nějakém zařízení ve škole - klidně 511

    d) no a ty dvě WFI - na tělocvičně - klidně bych to dal na 028.

    Takže za mne jde jen o to, zda převážná většina práce je o tom roztažení kabeláže - pokud ano, nerozpočítával bych to mězi jednotlivá zařízení, ale celé to přiřadil k tažení kabelu (a dal to na 549).

    A ještě jedna poznámka - u těchto zařízení je samozřejmě i na hraně, zda nesou součástí nemovitosti - dokáži si představit i variantu, že někdo nebude tyto majetky vůbec evidovat - sečte to a řekne, že je to TZ vypůjčené nemovitosti do 40 tis. kč - a zaúčtuje to na 549 jako celek. Podle mne nemám tuto variantu při současné legislativě jak napadnout.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu