Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den,
máme dotaz - příspěvková organizace se v rámci schvalování příspěvku ze zřizovatele domluvila, že může čerpat benefity na zdraví dle legislativy roku 2025 tj. do výše 46 tis. Celkem pro všechny zaměstnance 2 mil. Chceme se dotázat, zdali u tohoto benefitu zdraví, kdy platí, že se jedná o nedaňový náklad pro zaměstnavatele + pro zaměstnance osvobozeno, lze vnímat, že pokud je čerpáno v rámci dotace (odsouhlaseno zřizovatelem), tak v rámci daňového přiznání vylučuji dotaci a nezdaňuji. Snad jsem popsala srozumitelně. Tento způsob nám byl doporučen, ale nyní je vysoká částka, tedy si chceme znovu potvrdit. Děkuji.}
Je pravdou, že od roku 2025 se plnění podle §6 odst. 9 písm. d) bod 1 Zákona o dani z příjmů posuzuje samostatně - je zde uvedeno:
1. pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení nebo pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis; tato plnění jsou osvobozena v úhrnu do výše průměrné mzdy za zdaňovací období,
Takže pokud splním účel (služby jsou od "zravotnických zařízení" ...), tak skutečně do limitu 46 557 Kč za rok osvobozeno od daně z příjmů na straně zaměstnanců. Zároveň pro organizaci nedaňový náklad - pokud ale účelově financován z příspěvku zřizovatele, který není předmětem daně, tak skutečně vyloučím proti sobě v rámci daňového přiznání.
Jen tedy musím říci, že ta výše mne fascinuje - ale to není moje starost.
Dobrý den,
dá se provést oprava v letošním roce, když došlo k chybě v roce 2023?
Chybné účtování v roce 2023.
Jedná se o příspěvek na stravenky z FKSP a příspěvek z provozních nákladů.
MD 527/D263 12 200,- příspěvek z provozních nákladů
MD 420/D263 7320 příspěvek z FKSP
Správně mělo být účtováno:
MD527/D263 7 320,- příspěvek z provozních nákladů
MD420/D263 12 200,- příspěvek z FKSP}
Tam asi máte překlep - samozřejmě ne účet 420, ale je to účet 412.
No a pokud jste zjistila tuto chybu, tak skutečně jste povinna opravu provést - to by konkrétně znamenalo doúčtování 527/412 ve výši minus rozdíl 12200 a 7320 Kč (ta chybě nebude velká, proto asi nemusíme řešit použití účtu 408)
A samozřejmě pokud by se i chybně převedly peníze mezi 241 a 243 tak opravit i peněžní převod.
Dobrý den,
jsme PO zřízená obcí, máme v pronájmu od soukromého vlastníka prostory pro naše komunitní centrum a platíme mu měsíčně zálohy na energie a služby. Ve smlouvě máme, že nám vyúčtování zašlou vždy do konce dubna následujícího roku, ale tentokrát nám vyúčtování za rok 2023 poslali po několika urgencích až nyní v lednu - datum vystavení 15.1.2025, DUZP 15.1.2025, splatnost 29.1.2025 (my nejsme plátci DPH). Navíc částka doplatku je cca o 100% vyšší než celkový součet záloh za rok 2023.
Chtěla bych se zeptat, zda tuto fakturu - ačkoliv je vystavena až v lednu 2025 - můžeme dát ještě do účetnictví roku 2024, ještě ho nemáme uzavřeno a máme tam dostatečně vysoký HV, anebo to dát formou dohadné položky (i když už známe přesnou částku) anebo to musíme účtovat až v roce 2025.
Děkuji za odpověď}
Odpověď asi nebude úplně jednoznačná . Můj pohled je takový, že nastavené DUZP je asi neodpovídající - v reálu zde asi došlo k pozdnímu vystavení faktury dodavatelem - v rozporu se smlouvou a vůbec nějakými pravidly pro vyúčtování energií Tedy vázat okamžik zaúčtování na chybně nastavené DUZP mi přijde jako něco fomalistického, co nemá oporu ve skutečnosti..
Za těchto okolností bych si dovolil tuto fakturu klidně dát do závazků roku 2024, zúčtoval bych zálohy a rozdíl proti dohadné položce by byl náklad.
Samozřejmě z hlediska nákladů je to jedno - protože v druhé variantě by to bylo buď navýšení dohadné položky na skutečnost, případně zúčtování dohadné položky proti účtu 383 a doúčtování rozdílu 502/383 (a v roce 2025 pak zúčtování faktury - záloh...).
Takže nákladově to pro účetnictví roku 2024 vychází stejně - náklady stejně musíte aktualizovat, protože do závěrky víte informaci o tom, kolik nákladů na energie se doúčtovalo.
Prosím laskavě o radu ve věci zařazení do majetku. V 2023 jsme pořídili soubor fotografií, videonahrávek a komentářů nazvanou virutální prohlídka v celkové hodnotě 99 tisíc včetně DPH pro dvě budovy školy. Vzhledem k tomu, že je to "živý" materiál, se kterým průběžně pracujeme (editujeme, upravujeme a inovujeme), domnívali jsme se, že je to služba a takto i zaúčtovali. Následně jsme zjistili, že jsme měli pravděpodobně zařadit jako nehmotný majetek. Měli jsme zařadit jako majetek i v případě, že nevíme, zda budeme tyto prohlídky využívat víc než rok (budovu odborného výcviku rekonstruujeme a dovybavujeme)? Jedná se o dvě budovy, každá na jiné adrese a tudíž o dva samostatné produkty editovatelné samostatně, uložené na dvou různých servrech, každý samostatně fungující a každý má možnost být samostatně ukončen. Lze to v tomto případě považovat za 2 ks drobného nehmotného majetku? Bohužel na faktuře máme uvedeno 1x virtuální prohlídka školy, ale můžeme doložit nabídku, na kterou se faktura odkazuje, a kde lze obě budovy odlišit. V případě, že by se jednalo o jeden investiční nehmotný majetek, jak bychom odepisovali, když víme, že životnost těchto prohlídek je někdy jen jeden rok.}
Toto je skutečně velice problémové téma:
a) možnost vést to jako dva majetky - za mne ano, pokud e využívání prokazatelně samostatné (ož dle všeho tak je) -tedy potenciál, aby to byly 2 položky vedené na účtu 018 tu určitě je
b) otázka limitu 1 rok - u nehmotného majetku e to skutečně velice diskutabilní - má to být předpoklad účetní jednotky. Takže dokáži si představit, že budu obhajovat, že je to uděláno na 1 akci a potom náklad. Nicméně tady lze asi předpokládat, že je to dlouhodobější - asi bych spíše byl v kategorii nehmotného majetku a pokud se něco bude přefocovat, potm by to byla následná údržba tohoto majetku
Dobrý den,
chci se prosím zeptat, fond odměn slouží přednostně na překročení stanoveného objemu prostředků na platy. Jak zjistím, zda jsme tento limit překročili? Jaký je výpočet? Nikde nemůžu najít oficiální odpověď, pouze staré nařízení vlády z roku 2000/2001. Máme zaměstnance na HPP s platy a dále dohodáře DPČ i DPP. Počítají se dohodáři do výpočtu? Aktuálně mi vyšlo za rok 2024 98% plnění rozpočtu u HPP, ale v celkovém součtu všech zaměstnanců na účtě 521 mám 102%. Když se neřídíme závaznými ukazately, můžeme na konci roku upravovat rozpočet podle výsledků? Například přidat 50 tis. na platy z tržeb. A hradíme odměny u HPP přednostně z fondu odměn a nebo z rozpočtu, ve kterém s odměnami počítáme už při stanovení výše prostředků. Do roku 2023 jsme měli fond odměn prázdný. V roce 2024 tam nějaké peníze máme, ale nestačí to na pokrytí celkových odměn. Děkuji}
V zásadě se tady objevují dva okruhy:
a) stanovení objemu prostředku na platy (mzdový limit) - nikde nenajdeme postup výpočtu v nyní platné leigslativě. Platí to, jak to nastaví zřizovatel (a jaké dá podmínky - oni vznikají třeba i další otázky typu, zda tam patří platy převáděné do doplňkové činnosti, část platů aktivovaná do investic apod. - na toto všechno musí zřizovatel nastavit nějaká pravidla, pokud limit definuje). Pokud žádný limit nedal, tak asi nemůžete uvažovat s rozpouštěním fondu v důsledku překročení limitu. Samozřejmě ale pokud byly vyplaceny odměny, tak je fond použitelný a mělo by to být na Vaší úvaze (pokud zřizovatel neomezil čerpání třeba svým předchozím souhlasem)
b) Úprava rozpočtu v průběhu roku - opět v legislativě to není řešeno. MF dalo plnou volnost zřizovatelům, aby stanovili strukturu a také míru závaznosti rozpočtu. Takže u některých zřizovatelů by tento přehoz nebyl problém (může si ho organizace udělat sama), u jiných to musí schvalovat zřizovatel. Takže jak se to nastaví u vás, tak to máte.
Takže otázky to jsou na zřizovatele, ne na mne.
Dobrý den,
projekt byl řádně ukončen i rozhodnutí o ukončení projektu bylo již zasláno. Ovšem finanční prostředky nebyly dosud utraceny a momentálně visí na účtu 388 a 472. Pan ředitel požaduje zbytek peněz nechat na další období "na provozní náklady". Jak postupovat nyní? Lze to vůbec? Prosím o radu - předpis účtování. Děkuji}
Pokud správně chápu - asi to byla dotace, kde bylo určité procento vyčleněno na krytí režijních nákladů, které jste nemuseli prokazovat. protože jinak neexistuje moc důvodů (snad kromě vlivu cizoměnových kurzů), že byste měli dotaci již ukončenou, vyúčtovanou, ale peníze dosud nebyly utraceny.
Pokud je to ten důvod, který uvádím, tak dle mého názoru nezbývá nic jiného, než celou dotaci zúčtovat do výnosů, samozřejmě také zúčtovat 388 a 472. Pokud režijní náklady byly nižší, tak prostě budete mít zisk (což je přesné zobrazení toho, co se stalo) - a je v pořádku. z tohoto zisku si třeba po schválení zřizovatelem naplníte rezervní fond.
Pro nějaké časové rozlišení výnosů z dotace není důvod, pokud jste všechny podmínky dotace splnili.
Dobrý den,
v květnu 2024 jsme si objednali školní nábytek a zaplatili zálohu ve výši 87 420 Kč. Nábytek nemáme dosud, firma s námi přestala komunikovat. Předali jsme k řešení právnické firmě v září 2024. Ta podala předžalobní výzvu a dodavatel nám poslal na účet 7 420 Kč a jinak nic. Je na něj podána žaloba, dostal elektronický platební rozkaz atd., ale dodavatel hraje "mrtvého" brouka.
Ještě jsem se s takovou situací nesetkala. Jak mám prosím postupovat v účetnictví? Děkuji moc.}
Zálohu jste zaúčtovali na účet 314. Částečnou vratku zaúčtujete MD 241/Dal 314 - tedy na 314 Vám nyní zbývá hodnota 80 tis. Kč.
Asi je v této fázi brzo na odpis pohledávky jako nevymahatelné. Pokud vedete účetnictví v plném rozsahu, tak byste jen mohli začít tvořit opravné položky ve ýši 10 % za každých 90 dní po splatnosti. Zde bych asi být vámi určil, že splatnost asi nastala v okamžiku předřalobní výzvy. Nicméně předpokládám, že takto by nenaběhly OP vyšší než 10 % v rámci závěrky (pokud by byla výzva ze září 2024).
V příloze k účetní závěrce bych doporučil komentář v části E1 přílohy - tedy jen okomentovat, že se na položce poskytnutých záloh objevuje pohledávka 80 tis. Kč na výrobu nábytku poskyntutá v roce 2024, u které dodavatel nyní neplní a u níž se objevuje riziko nevrácení.
Tím bych tedy ve 2024 skončil.
Podle dalšího vývoje možná bude následovat odpis pohledávky - ale to asi ne dříve než 2025 (MD 557/Dal 314).
Jsme PO a na konci loňského roku jsme od zřizovatele dostali do správy odpisovaný majetek. Účetní zápis odpisů je 551/081,082 a zároveň 403/672.
Chtěla jsem se zeptat jestli i tyto odpisy mi plní investiční fond?
Děkuji}
Takže pokud správně chápu, jedná se o majetek financovaný z dotace - tedy převzatý s hodnotou 403.
Fond investic tvořite ve výši rozdílu 551 a rozpuštěného transferu (tedy hodnoty 672 vzniklé ze zápisu 403/672). Pokud byl tedy majetek hrazen z dotace 100 % - tak se částky rovnají a již tedy nemohu účtovat tvorbu fondu investic. Pokud by třeba odpisy byly ve výši 100 a rozpuštění 403 by bylo ve výši 90, tvořte 401/416 ve výši 10.
Pěkný den, prosím o zodpovězení dotazu.
Provádím si dokladovou inventuru účtu 414 , rezervní fond z ostatních titulů.
Nastoupila jsem po paní účetní, která neměla inventuru účtu podloženou a nepodařilo se mi dohledat, co na účtu zbývá proúčtovat.
Dary a bezplatnou stravu včetně projektu OP JAK mám za sebe podložené včetně čerpání. Dary o kterých jsem od paní ředitelky věděla, za předchozí paní účetní, mám také doúčtované a zúčtované.
I přesto mi tam visí částka Kč 20 215,--(nevyčerpaná). Je možné nějakým zápisem prosím tuto částku odúčtovat tak, abych i další roky nemusela na tuto částku myslet ?
Napadá mě zápis 414/648 nebo bude vhodnější jiný zápis ?
Děkuji.}
Jiný zápis pro rozpuštění tohoto fondu než MD 414/Dal 648 nevymyslíme.
Nicméně otázkou pro mne je, do jaké míry je to nutné nyní rozpouštět. Totiž tam se mohou skrývat nějaké historické dary, které stále nejsou rozpuštěny do provozu. mohly být neúčelové a nikdo Vás podle současných předpisů nenutí to rozpouštět. Navíc připomínám, že to rozdělení rezervního fondu na 413 a 414 vzniklo v rámci účetní reformy a každá organizace se s tím nějak vyrovnávala a zůstatek mezi ty účty rozdělila (protože původně byl rezervní fond na jediném účtu). Takže to, že Vám na účtu 414 zbývá něco z minulosti nemusí, být problémem. Připomínám, že toto je účet, který je zdrojový, fakticky u něj jsem schopen udělat jen zjednodušenou inventarizaci - tedy kontrolu účetních pohybů v období. Ale nemusím být vůbec schopen rozepsat, z čeho se skládá zůstatek a je to normální.
Takže na otázku - "je možné" mám odpověď - ANO - je to možné a účtování by bylo 414/648
Pokud se ale zeptáte - je to nezbytné zúčtovat v případě, který popisujete? Potom moje odpověď bude, že nikoliv - není to nezbytné (samozřejmě pokud nezjistím, že tady jsou ještě nerozpuštěné dary na akce, které byly prokazatelně realizovány apod.).
Dobrý den,
jsme příspěvková organizace zřízena obcí (středisko volného času). K 1. lednu 2024 byl vytvořen rozpočet FKSP a dle pravidel bylo 50% z rozpočtu určeno na produkty na stáří. Z oněch 50% nám nějáké prostředky zůstaly, tudíž budou v zůstatku na účelově vázaném účtu. Objem mzdových prostředků byl ve skutečnosti vyšší než rozpočtovaný. Jak mám tedy postupovat? Mám navýšit zůstatek účelově vázané části o rozdíl mezi rozpočtem a skutečností? Vím, že se má FKSP k 1.1.2025 měnit, jenže prozatím ještě není nic rozhodnuto. Děkuji za odpověď.}
Nejprve jen k informaci o legislativním stavu novely - dne 22.1. je projednávání v Senátu, nečekal bych nějaké rozpory. Takže následuje podpis prezidenta a vydání ve Sbírce. Samozřejmě neumím předjímat rychlost tohoto procesu - nicméně očekával bych, že někdy kolem poloviny února 2025 se může novela objevit ve Sbírce zákonů a tím by došlo ke zrušení povinné vázannosti prostředků (i těch zbylých z minulých let).
Teď k tomu, co se stalo v roce 2024 - základem pro oněch 50% je rozpočtovaná hodnota přídělu. Tedy, to, že následně došlo k navýšení objemu prostředků na platy, nehraje roli. Tedy nemusíte nic zpětně dopočítávat a případně ještě převádět do vázanné části na produkty spoření na stáří.
Dobrý den pane inženýre, musíme DIP vykázat v jiné řádce čerpání FKSP v Příloze účetní závěrky 2024 než ostatní produkty na stáří? Děkuji a přeji hezký den.}
MFČR toto zmínilo v Informačním Bulletinu č. 6/2024 - odkaz najdete zde.
Na straně 16 dokumentu je uvedeno:
Dotaz
Na jaké položce přílohy „F. Doplňující informace k fondům účetní jednotky“ vybraná účetní jednotka vykáže příspěvky z fondu kulturních a sociálních potřeb poskytnuté na produkt spoření na stáří podle ustanovení § 15a odst. 1 písm. e) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (tj. dlouhodobý investiční produkt)?
Odpověď
Příspěvky poskytnuté z fondu kulturních a sociálních potřeb na dlouhodobý investiční produkt by měly být vykázány na položce „A.III.9. Ostatní užití fondu“.
Vzhledem k tomu, že poskytnuté příspěvky na penzijní připojištění i příspěvky na úhrady pojistného na soukromé životní pojištění mají svou vlastní položku, tak by i příspěvky poskytnuté na dlouhodobý investiční produkt měly být vykázány na samostatné položce. Jelikož ale samostatná položka pro tyto příspěvky v současnosti neexistuje, je tedy nezbytné je
vykázat na položce „A.III.9. Ostatní užití fondu“
Takže je to v kateorii "ostatní"
Dobrý den,
dnes jsem odeslala výkazy a mám chybu v rozvaze. Vůbec nevím co hledat.
Jedná se o účet 021, kdy jsme v březnu vraceli majetek zřizovateli.
Od té doby mi vyskakuje v rozvaze v položce Netto záporná - částka. Během čtvrtletí toto s odesláním výkazů procházelo. Na konci roku ne.
Vrácení majetku jsem účtovala na 021 Dal a 081 a 403 MD.
Brutto = 161.171,20 (skutečně máme -stav majetku při pořízení)
Korekce = 413.609,00 (nevím z čeho se zkládá)
Netto = -252.437,80 ( také nevím..)
Minulé = 115.913.439,14
V hlavní knize i inventurou mám všechny zůstatky odkontrolovány, dále kontroluji vazbu 401+081=021+036+407 a ta sedí.
vím že nemohu mít netto v rozvaze záporné, ale nevím jak to opravit a čím to vzniklo.
Můžete mi prosím poradit? Za rychlou odpověď moc děkuji}
Díval jsem se na výkazy a takto to skutečně nejde - vy vlastně vykazujete to, že jsou na stavbách vytvořeny vyšší oprávky než je pořizovací hodnota. Mít zápornou zůstatkovou hodnotu majetku v účetnictví skutečně nejde.
Takže postup:
- na té 021 asi máte nějakou stavbu a měla byste se podívat na kartu majetku, kolik u ní jsou oprávky, abyste věděla, kolik má být na účtu 081 - tedy tím byste věděli, na jaký stav se narovnat
- dále bych si být Vámi ještě jednou odkontroloval, zda oprávky k 31. 12. 2023 na účtech 081 a 082 (prosím odkontrolujte oboje) byly v pořádku a váží na oprávky uvedené na kartách majetku.
- pokud je stav k 31. 12. 2023 v pořádku (viz předchozí bod), tak chyba musela vzniknout v roce 2024 a napadají mne následující možné důvody rozdílu:
a) odpisy jsou dobře a jen jste omylem odpis nějakých movitých věcí namísto MD 551/Dal 082 zaúčtovala na Dal 081. Tedy v kumulaci by byly oprávky OK a byl by jen přehoz mezi 082 a 081
b) odpisy jsou chybně - třeba jste majetek vyřadili, nicméně omylem jste ještě i po vyřazení zaúčtovali odpis budovy MD 551/Dal 081 (byť jste budovu již neměli) - potom by se daný nadbytečný odpis musel zrušit
c) variantou je také to, že jste při předání zřizovateli účtovali chybně. Připomínám, že jste měli zaúčtovat:
MD 082 oprávky včetně měsíce vyřazení - podle karty majetku
MD 403 - zůstatek dotace podle karty majetku (co je ještě nerozpuštěno)
MD 401 - zbytek hodnoty
Dal 021 - pořizovací hodnota.
No a potom je ještě situace, že nyní dodatečně zjistíte, že chyba se již táhne z let předchozích (jen díky vysoké hodnotě staveb nebyla vidět ve výkazech, protože netto hodnota byla vyšší než nula) - to je potom o hledání a snaze identifikace, kdy to vzniklo (nicméně to by znamenalo chybně udělané inventury - tak doufám, že je to nějaký problém roku 2024, který půjde dobře napravit) - tady se netroufám odhadovat, v čem by byl problém. To případně budeme řešit, pokud to nebude nějaká možnost z výše uvedených.
Dobrý den, jsme Základní škola, zřizovatelem je Obec. Teprve koncem roku 2024 jsme byli připojeni na kanalizaci. Práce ohledně přípojky byly provedeny a fakturovány část v roce 2024 a část v roce 2025. Je možné přípojku na kanalizace brát jako samostatnou movitou věc a po zařazení do majetku ji začít odepisovat nebo zaúčtovat raději jako technické zhodnocení budovy ? a to část v roce 2024 a část v roce 2025 ? Jedna z prací byla demontáž jímky splaškové kanalizace a její zásyp - může být tento náklad součástí majetku respektive technického zhodnocení nebo je to jen služba ?
Děkuji}
Přípojka je v každém případě stavbou - tedy bude to k vedení na účtu 021 (rozhodně ne samostatná movitá věc).
Dle mého názoru máte dvě možnosti řešení - obě se v praxi vykytují:
- zařadit to jako TZ budovy
- zařadit to jako samostatnou stavbu.
Demontáž jímky splaškové kanalizace a její zasypání - za mne je toto dosti spornou záležitostí - najdeme asi argumenty pro obě řešení.
Varianta, že je to celé investice by se obhajovala třeba tím, že je to součást celkových prací směřujících ke změně systému odvádění odpadních vod celé budovy.
Varianta služba by spíše akcentovala, že došlo k napojení na kanalizaci a v této vazbě se následně řešilo, jak dále nakládat s jímkou, která tímto pozbyla funkčnost (ono to může vypadat dosti "uměla", ale dokáži si představit klidně situaci, že v jednom roce přepojím na kanalizaci a třeba až následující rok řeším zasypání původní - no a tam již prakticky každý připustí, že je to služba).
Já bych v stuaci, kdy se to dělalo najednou, to vnímal spíše jako celek jako jednu akci na přepojení systému odvádění splaškových vod - tedy investici. Ale myslím si, že skutečně najdeme argumenty pro obě varianty.
Dobrý den, jsme příspěvková organizace a náš zřizovatel nám převádí do užívání investiční majetek. Tento majetek je u nich plně odepsán, vyřazují ho s nulovou hodnotou. Já ho do karty majetku zařadím v pořizovací hodnotě a zárověň s oprávkami ve výši pořizovací hodnoty, takže má hodnotu nula. Zřizovatel nám ale do dodatku zřizovací listiny uvedl, že nám předává majetek v hodnotě, která odpovídá pořizovací ceně. Je to správně?}
Za mne je to v pořádku problém v tom nevidím. Postup je povinně takový, že převezmete pořizovací cenu a oprávky - přesně jak jste to udělala. To, že se ve ZL zmiňuje pořizovací hodnota nic nemění na tom, že jste povinni převzít i oprávky.
Zřizovatel stanovuje v rámci rozpisu rozpočtu svým příspěvkovým organizacím závazné ukazatele, konkrétně limit mzdových prostředků a odpisy majetku (zde prosím ještě o radu, jaká je správná terminologie - odpisy majetku nebo odpisový plán?). Tyto závazné ukazatele jsou finančně promítnuté v rozpočtech příspěvkových organizací. Mám zato, že sumu, kterou má příspěvková organizace schválenou RM pro LMP nebo odpisy nesmí překročit a pak je vše v pořádku. Nyní nejasnost, u které není shoda v názorech. Je nutné, aby příspěvková organizace v případě, že zjistí že odpisy nebo odpisový plán (?) bude finálně ke konci roku nižší, žádat zřizovatele o úpravu závazného ukazatele, nebo jenom schválené sumy nesmí překročit a nedočerpání nevadí? Děkuji za pomoc.}
Tak to je přesně věc, se kterou Vám neumím pomoci. Totiž nemáme žádný předpis, který by definoval, co je závazný ukazatel a jak se případně chovat v případě že.... (dojde k překročení, dojde k nedočerpání ...). Stejně tak vznikají běžně nejasnosti, jak se vůbec spočítá jeho plnění (pokud například část nákladů zapojených do limitu je hrazená z jiných zdrojů - třeba z doplňkové činnosti). Toto vše se musí nějak definovat.
Takže bude to přesně tak, jak to zřizovatel nastaví (respektive stanoví, co si tím chce hlídat). Pokud jen uvedete, že závazný ukazatel rozpočtu jsou třeba odpisy majetku a nic dalšího k tomu neřeknete, tak skutečně nikdo neví, co se má stát, pokud výsledná hodnota bude jiná (a ono se to může skutečně jednoduše stát nezávisle na vůli PO - třeba dojde k tomu, že někdo odepisovaný majetek ukradne a výsledkem jsou hned jiné odpisy). Potom skutečně vzniknou jen dohady a nedorozumnění - přesně tak, jak uvádíte.
Takže zřizovatel nastavuje co to znamená a co se stane když ..... a podle toho se bude potom zřizovatel i PO řídit.
A jen poznámka - tady bych asi mluvil o limitu odpisů (ne odpisovém plánu). Stále se snažím propaovat, že odpisový plán není číslo na účtu 551, ale jsou to pravidla pro odepisování, které jako zřizovatel máte schvalovat.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková