PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Prokázání daňové úspory
    29. 04. 2025

    Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem:
    Škola, příspěvková organizace vykazuje zisk v hlavní i v doplňkové činnosti. Pravidelně jako veřejně prospěšný poplatník snižujeme základ daně dle § 20 odst. 7 zákona v max výši 300 tis. Kč. Daňová úspora činí 57.000,- Kč (19% z 300 tis.).
    Jedná se mi o prokázání daňové úspory v následujícím zdaňovacím období ke krytí nákladů prováděných nepodnikatelských činností. Vykázaný zisk převádíme do rezervního fondu a následně, se souhlasem zřizovatele, do fondu investic. Je prokázáním daňové úspory pouze toto čerpání fondu investic nebo lze uvést jakýkoliv náklad související s výukou např. pořízení školních lavic z doplňkové činnosti.
    Vedu si excel. tabulku a vždy jsme fond investic použili na rekonstrukci školy, ale letos bychom potřebovali pošetřit si fond investic na příští rok.
    Děkuji za upřesnění}

    Podívejte se schválně do dokumentu "Daň z příjmů u příspěvkových organizací - aktualizace 2020" z 8. 1. 2021 - jak uvádím v popise stále aktuální. Problematiku daňové úspory popisuji na str. 14 a 15 - je to tam včetně výňatku z důvodové zprávy z doby, kdy se §20 odst. 7 měnil

    I podle důvodové zprávy by mělo být plně dostačující, že máte jakékoliv náklady veřejněprospěšné činnosti v roce 2025, které převyšují hodnotu daňové úspory. Tedy nemusíte nic dokládat čerpáním fondů - prostě jen například označíte to, že máte nákup lavic. To by mělo stačit.

  • Nákup auta
    29. 04. 2025

    Dobrý den
    jsme ZŠ a plátci DPH v rámci ekonomické činnosti a budeme kupovat auto, ale pro hlavní čiinost. V tomto případě se mi nikde v daňovém přiznání DPH neobjeví, že ano ? Měla by být kniha jízd ?
    Děkuji}

    Pokud to správně chápu - to vozidlo budete kupovat k aktivitám, které nesouvisí s daňovanými příjmy (takto to myslíte?). pokud ano, jste bez nároku na odpočet DPH, v přiznání k DPH se vozidlo skutečně nikde neobjeví.

    Kniha jízd by obecně být měla - je to nějaký způsob prokázání způsobu nakládání s vozidlem - tedy byť ji nepotřebujete u Vás třeba pro prokazování daňových výdajů, tak je to nějaký záznam, který dokumentuje způsob využití vozidla (že s tím nejezdíte na dovolenou). Tedy za mne knihu jízd doporučui i u takovéhoto vozu.

  • DPH
    29. 04. 2025

    Jsme střední škola, plátce DPH. Obdrželi jsme dar - potraviny na pořádanou akci. Zaúčtujeme 501/649, je nutné u těchto darů řešit DPH?}

    Není - první podmínka, aby to bylo u Vás předmětem DPH je skutečnost, že identifikuji plnění (zde dodání potravin) za nějakou úplatu. Pokud jen dostanu potraviny a nic za to neposkytuji, tak to předmětem DPH nemůže být.

  • Nedodaný nábytek
    28. 04. 2025

    Dobrý den pane Nejezchlebe,

    už jsme si ohledně problematiky nedodaného nábytku psali. Blížíme se do finále a proto prosím o konzultaci.
    ROK 2023
    pohledávka k 31.12.2023 215 746 Kč oprávky 83 798,40 Kč netto pohledávka 131 947,60 Kč
    Částku 131 947,60 jsem v rámci rozdělení HV za rok 2023 převedla na účet 432 - nerozdělený zisk po dohodě se zřizovatelem

    ROK 2024
    V roce 2024 sepsán právničkou dokument o uznání dluhu a dlužník splácí na základě splátkového kalendáře. Začal splácet jistinu v srpnu 2024 a skončí v květnu 2025 (k dnešnímu datu mu zbývají 2 splátky)
    Se zřizovatelem jsme se dohodli, že budeme nadále vytvářet dohadné položky i když splácí na základě splátkového kalendáře.

    pohledávka k 31.12.2024
    101 812,39 Kč oprávky 81 449,92 Kč netto pohledávka 20 362,47 Kč.

    Nyní budu předkládat zřizovateli schválení účetní závěrky za rok 2024. Nevím jakou částku si můžu přeúčtovat z 432 na 413. Zřizovatel tvrdí částku 30 135,21 Kč (tedy rozdíl mezi pohledávkou netto 2023 a brutto pohledávkou 101 812,39 z roku 2024. Prosím o Váš pohled na věc.
    Moc děkuji.}

    Na toto nejsou z mého pohledu žádná fixní pravidla. Domnívám se, že by bylo možno aplikovat následující přístupy:

    VAR 1 - tím, že začal prokazatelně platit a nyní již v zásadě víte, že celá pohledávka bude doplacena, tak celou hodnotu, která byla na 432 převést do rezervního fondu (protože na tu 432 jsme účtovali kvůli tomu, že jste věděli, že tam je pohledávka, která je obtížně inkasovatelná a bylo riziko, že to nakonec skončí jejím odpisem). Nyní při schvalování závěrky již víte, že pohledávka je asi likvidní v celé výši.

    VAR 2 - udělat to tak, že hodnotu vykázanou v závěrce k 31. 12. 2023 jako netto pohledávka - tedy 20 362,47 Kč si ještě nechat  na nerozděleném zisku a zbytek - cca těch 111 tis. kč dát na rezervní fond

    A samozřejmě připomínám, že není ani problém si 432 nechat - to není nic špatného. Není to tak, že se musí fondy tvořit. Takže klidně lze něco nepřevést a dále 432 vykazovat.

    Ten přístup zřizovatele mi nepřijde logický - chápu, že riziko nevyinkasování se týká brutto pohledávky, nicméně ve výši opravných položek toto bylo již promítnuto do výsledku hospodaření (snížení) - tedy riziko z pohledu účetnictví  krytí by měla představovat netto hodnota.

    A en poslední poznámka - pokud se splátkovým kalendářem nastavily nové splatnosti a ty jsou dodržovány, tak já bych třeba OP již netvořil. Ale to je o pohledu na věc.

  • Výnos z prodeje přebytku energie z fotovoltaiky
    28. 04. 2025

    Příspěvková organizace zřízená ÚSC poskytující zdravotnické služby realizovala výnosy z prodeje přetoků energie z fotovoltaiky, instalované na svěřeném nemovitém majetku zřizovatele.
    Dotaz zní, zda se tento výnos započítává do obratu pro potřeby DPH a jaké může PO proti tomuto výnosu postavit náklady?
    Doplňujícím dotazem je, zda toto plnění započítat do hlavní činnosti nebo se jedná o doplňkovou činnost? V rámci hlavní činnosti má ve zřizovací listině uloženo hospodařit se svěřeným majetkem efektivně, ekonomicky a účelně.}

     - do obratu pro účely DPH se to započítává

    - náklady které proti tomu postavit - to je pouze nějaký podíl z nákladů na provoz FVE (mohl by to být kus odpisu FVE, část nějakých revizí ....) + nějak vypočtený podíl režií. Víc ale asi nic.

    - zda je to hlavní nebo doplňková činnost - to musí určit zřizovatel. Když bych byl já v pozici zřizovatele, tak řeknu, že je to klidně hlavní, pokud ta FVE byla určena zejména k výrobě energie pro hlavní činnost a toto je prostě související vedlejší produkt (nesouvisející s nějakou aktivní činností PO, ale vyplývající z výroby elektrické energie, kterou ani nemohu ovlivnit).

  • Erasmus
    28. 04. 2025

    Dobrý den, jsme střední škola - zřizovatel kraj. Jelikož jsme zrovna obdrželi dotaci Erasmus +, tak bych potřebovala ujistit v některých věcech.
    1. Máme eurový účet a v dotační smlouvě je uvedeno " Příjemci grantu, kteří vedou účetní evidenci v eurech, musí přepočítat náklady vzniklé v jiné měně na eura v souladu se svými obvyklými účetními postupy." - chápu správně, že pokud budu platit v korunách, tak k vyúčtování použiji na přepočet kurz používáný v účetnictví ( u nás pevný k 1.1.2025).
    2. projektové období máme od 1.3.2025-28.2.2026 - zálohu dám na účet 374 nebo 472?
    3. bankovní poplatky - mohou být nákladem projektu?
    4. Absolvovala jsem školení a lektorka nám uvedla příklad viz. níže - nemyslím, že úplně správně. Použila denní kurzy, vůbec se neřešil kurz dotace, převod do RF - prosím o posouzení
    Přidělený grant 20 000 EUR bude vyplacen:80 % záloha do měsíce po podpisu grantové smlouvy 16 000 EUR ,20 % po ukončení projektu 4 000
    Přijatá záloha 384 000 D241/472 16 000 eur 24,-kurz
    FaP1 za kancelářské potřeby 5 000 Kč 501/321
    FaP2 za jízdenky 96 000 Kč 512/321
    VBÚ – úhrada FaP 1,2 101 000 Kč Kč321/241
    FaP3 za ubytování, místní dopravu 308 750,-512/321 12 500 eur 24,70
    VBÚ – úhrada FaP3 za ubytování 306 250 321/241D 12 500eur 24,50
    Kurzový rozdíl 2 500 321/663
    Předpis mezd – DPP 65 000 521/331
    Zúčtování nákladů projektu v daném roce 474 750,- 388/672
    K 31. 12. KZ na devizovém účtu 3 500 EUR (16 000 – 12 500) v kurzu 24, tedy Kč 84 000,-, kurz k 31. 12. je 23,86 tedy Kč 83 510,-
    Kurzový rozdíl k 31. 12. 490,- 563/241D
    FaP4 za NB 14 000 558/321
    Úhrady FaP4, mezd 79 000 321, 331/241
    Přijat doplatek 94 400 D241/472 4 000 23,6
    Zúčtování nákladů projektu roku 3 650 388/672
    Schválení - zúčtování 478 400 346/388 , 478 400,- 472/346
    Skutečné náklady projektu v Kč byly 488 750,- (5 000 + 96 000 + 308 750 + 65 000 + 14 000), přijaté projektové prostředky v Kč 478 400,- (384 000 + 94 400,-) Rozdíl 10 350,- bude nákladem školy...}

    K jednotlivým bodům:

    - Tak jak je to napsáno, tak souhlasím - měl by to být Váš účetní kurz

    - Rozhodující je pro mne okamžik přijetí zálohy - pokud to bylo třeba v dubnu 2025 a předpokládám vyúčtování do 1 roku, volím krátkodobý účet 374 (a ono to bude i lepší ve vztahu k závěrce 2025)

    - Bankovní poplatky - podle mých zkušeností dost často nebývají uznatelným nákladem - nicméně to si musíte zjistit v pravidlech projektu - já na to nemohu dát univerzální odpověď

    - teď k tomu příkladu 

    a) udělat si to tak, jak by to bylo pevným kurzem - to asi není problém (a vada příkladu) - prostě účtuje v pevném kurzu a platby faktur bude bez kurzového rozdílu

    b) souhlasím s tím, že když je 31. 12.  - nemohu si jen říci, kolik jsou Kč výdaje a podle nich zaúčtovat 388/672. Prvotně musím vyčíslit, kolik je nárok v EUR a dát ho nějakým kurzem - buď kurzem přijaté zálohy, protože záloha je vyšší než nárok a Vy účtujete "po novu" (a potom ani nepřepočítávat na konci roku zálohu na 374), případně pokud bych postupoval "po staru" - tak udělám 388/672 kurzem 31. 12. a také přepočtu 374. Ale já bych to dělal tím novým způsobem.

    c) souhlas s tím, že potřebuji zaúčtovat na rezervní fond (operace sice nesmyslná, ale povinná) - kolik - no bude to záloha minus vyčerpaná EUR (co mám v EUR vypočteno jako nárok na 388) x kurz - pokud jsem v režimu "po novu" - tak by to bylo kurzem zálohy

    d) ještě si všimněte, že si nestahuje peníze z EUR účtu na krytí korunových výdajů - to je samozřejmě možné, nicméně mohli byste se u větších projektů dostat do problémů s provozními penězi - takže může být potřeba si tyto převody dělat průběžně (tak jak to je v tom příkladu připraveno, tak ten převod peněz vznikne až na konci projektu)

    Tak mi přijde, že je to takové dost zjednodušené účtování. Na druhou stranu - celkově to nakonec vyjde (jen ty výnosy a náklad ybudou trochu jinak rozloženy mezi roky).

  • Nové logo organizace
    24. 04. 2025

    Dobrý den. Prosila bych poradit. Zadali jsme si požadavek na návrh a zpracování nového loga pro naši organizaci. Chtěli bychom ho začít používat od nového školního roku. Tedy od září. Nevím si rady jaký účet správně zvolit. Hodnota celkem činí 38.000,-
    Předem děkuji za odpověď.}

    Za mne to naplňuje charakter nehmotného majetku (ocenitelné právo či výsledek duševní činnosti a předpokládaná životnost delší než 1 rok) - je to ale do 60 tis. kč - tedy podle mne účet 018 (a nákladově 558)

  • Majetek - pojmy - zřizovací listina
    24. 04. 2025

    Dobrý den, prosím o objasnění pojmů v souvislosti se zněním naší zřizovací listiny. Jsme základní škola, příspěvková organizace, zřízená obcí.

    zák. č. 250 par. 27 bod 2e):
    Zřizovatel vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu, která musí obsahovat ...2e) vymezení majetku ve vlastnictví zřizovatele, který se příspěvkové organizaci předává k hospodaření (dále jen "svěřený majetek")

    Čili bych potřebovala vědět, který majetek máme od zřizovatele svěřený ... a ten by měl být také ve vlastnictví zřizovatele ...

    Kopíruji část naší zřizovací listiny:

    Zřizovatel předává příspěvkové organizaci k hospodaření majetek, který je uveden ve Smlouvě o výpůjčce (příloha č. 1 této zřizovací listiny).
    Čl. f)
    Vymezení práv a povinností k majetku ve vlastnictví zřizovatele předanému příspěvkové
    organizaci k hospodaření (dále jen „svěřený majetek“)
    1. Zásoby, drobný hmotný dlouhodobý majetek a drobný nehmotný dlouhodobý majetek, potřebný k výkonu činnosti, nabývá příspěvková organizace do svého vlastnictví bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele.
    2. Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek do Kč 150.000,-- včetně, potřebný k výkonu činnosti, nabývá příspěvková organizace do svého vlastnictví bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele.
    3. Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek v ceně vyšší než Kč 150.000,--, potřebný k výkonu činnosti, nabývá příspěvková organizace do svého vlastnictví s předchozím písemným souhlasem zřizovatele.

    Čili v nadpise "svěřený majetek" se hovoří o nabytí do svého vlastnictví ...
    Je to v pořádku ?}

    To zařazení do této části ZL asi není nejšťastnější, nicméně stále to nemusí znamenat, že by to vedlo k neplatnosti znění. Skoro to vypadá tak, že zřizovatel tímto chce říci, že veškerý majetek nabýváte do svého vlastnictví a jen u dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nad 150 tis. kč potřebujete předchozí souhlas. No a pokud není nikde jinde nějaký majetek jako svěřený ve ZL vymezen, je možné, že jej nemáte a budete pracovat tedy jen s majetkem ve vlastnictví PO (což za mne je možné).

  • Zálohová faktura na lyžařský výcvik
    23. 04. 2025

    Dobrý den,

    příspěvková organizace účtuje zálohu přijatou od žáků na SU 324 a následně platí zálohovou fakturu na lyžařský výcvik přes SU 324. Neměla by být zálohová faktura přes SU 314? Záloha se platila na konci roku a vyúčtování bude v následujícím období. V inventurách teď není vidět na 314 zaplacená zálohová faktura. Můžete nám napsat postup účtování, který by byl správný?

    - Přijetí záloh od dětí
    - Zaplacení zálohové faktury
    - Konečná faktura s vyúčtováním
    - Případně vratka dětem při přeplatku}

    Já bych byl trochu rezervovaný s tím slovem "správný".

    Když bych účtoval já, tak skutečně budu účtovat na 314 a 324.

    Tedy přijetí záloh od dětí          MD 241/Dal 324

    Zaplacení zálohové faktury       MD 314/Dal 241

    Konečná faktura s vyúčtováním        MD 377/Dal 321

                                                               MD 321/Dal 314

         a případně doplatek - pokud bude     MD 321/Dal 241

    Interní vyúčtování ve vztahu k žákům        MD 324/Dal 377

    a případné vratky žákům                            MD 324/Dal 241

    Nicméně upozorňuji, že pokud oni to odehrají jen na účtu 324, tak to má také nějakou logiku - je to fakticky obdobný postup, jako je u dotací (klidně s vyúčtovním) u zprostředkovatele. Zde se to také všechno odehraje na účtu 375 (podle ČUS 703) a je to trochu podobná záležitost. Takže nemohu apriori odsoudit ten postup, který udělali. Já bych nepostupoval, jako ta příspěková organizace, ale nemohu jim upřít to, že nějaké argumenty i pro jejich postup by se našly. 

  • Rozdělení HV. Záporný výsledek hospodařední z min. let. Odvod zřizovateli.
    22. 04. 2025

    Dobrý den, jsme ZŠ zřízená USC-OBEC. Za rok 2024 jsme měli kladný HV
    ve výši 610 tis. Kč. Rozdělení HV nám zřizovatel schválil takto:
    1. příděl do fondu odměn 10 tis. Kč
    2. příděl do rezervního fondu 100 tis. Kč
    3. úhradu ztráty z roku 2023: 300 tis. Kč
    4. odvod zřizovateli 200 tis. Kč
    Prosím o radu-kontrolu účtování:
    -Rozdělení HV: 610 tis. Kč 431/241
    -Příděl do fondu odměn 10 tis. Kč 241/411
    -Příděl do RF 100+300+200=600 tis. Kč 241/413
    -Odvod zřizovateli 200 tis. Kč přes invest.fond 413/241 + 241/416+416/241 se souhlasem zřizovatele
    -Úhrada ztráty z min.let /z r. 2023/ 300 tis. Kč 413/241 + 241/432

    Chci se zeptat jestli mám dobře převod do RF : příděl do RF + ztráta z min. let + odvod zřizovateli.
    Děkuji za radu.}

    Myslím si, že na to jdete trochu krkolomě, ale výsledek je nakonec v pořádku.

    - za mne určitě není důvod část na úhradu ztráty účtovat přes rezervní fond - tam by to mělo být napřímo MD 431/Dal 432 (respektive Vy asi používáte zároveň na 241 analytiky pro oddělení prostředků fondů - tedy pokud chcete s využitím analytik na 241  - budiž - potom by to tedy bylo ve Vašem pojetí MD 431/Dal 241 a MD 241/Dal 432)

    - ten odvod přes fomd investic - věcně je to správně - jen by o tom měl zřizovatel tedy výslovně rozhodnout - tedy, že se bude posilovat rezervní fond z fondu investic a následně bud erealzován odvod (tedy by spíše měl být MD 401/Dal 349 předpis a dále platba MD 349/Dal 241 a MD 416/Dal 401 - ale výsledek je stejný, jako máte Vy).

     

  • Výměna koberce
    22. 04. 2025

    Hezký den, prosím o radu. Při kontrole jsem narazila na fakturu s výměnou koberce ve výši 124 tis. Kč. Oprava byla zřizovatelem předem schválena, ale hrazeno mělo být z fondu investic. To se nestalo a oprava byla uhrazena v rámci provozního příspěvku. Nejde v tomhle případě o porušení RK?
    Děkuji.}

    Pokud bylo něčím výslovně určen jako zdroj financování této opravy fond investic a organizace jej nepoužila - potom musím s Vámi souhlasit - §28 odst. 10 písm. d) Zákona č. 250/2000 Sb.

  • Zapůjčení základny od provozovatele.
    22. 04. 2025

    Dobrý den,
    mohu Vás požádat o radu ohledně zaúčtování viz níže popsaného případu:

    Provozovatel (Dům dětí a mládeže) nám (Střední odborné škole) zapůjčí pro naše žáky (24 žáků) a pedagoga (1) základnu s potřebným vybavením na 4 dny (3 noci) pro 25 účastníků.
    Záloha ve výši 50%. V ceně je zahrnuto ubytování, zapůjčení lůžkovin, voda, elektrická energie, použití kuchyně, sprch. Cena ve smlouvě je předběžná, konečná bude podle počtu účastníků. Při používání telefonu bude připočítán poplatek 100 Kč.

    Pedagog vybere finanční prostředky od žáků, kteří si budou hradit ubytování sami, včetně stravy, škola bude hradit pouze pedagoga (ubytování + cestovní náhrady, stravu). Fakturace bude na základě smlouvy.

    Děkuji.}

    Nemáme nikde závazně stanoveno, zda to, co si hradí žáci (pokud se im přeúčtují pouze skutečné náklady) , se má účtovat výsledkově nebo rozvahově - za mne jsou oně varianty možné - tedy jen prosím, abyste účtovali pokud možno stejně i v jiných obdobných případech.

    Dále popíši obě varianty:

    - pro obě je společné zaúčtování poskytnutí zálohy - MD 314/Dal 241

    VAR 1  - rozvahové účtování:

    * prostředky vybrané od žáků - MD 241/Dal 378 (někdo by možná volil 324)

    * vrácení pokud nějaký žák se nezúčastnil - MD 378/Dal 241

    * došlá faktura

          MD 378 - hodnota přeúčtovávaná na žáky

          MD 518 - co zůstane jako náklad školy

                                                  Dal 321 - fakturovaná částka

             MD 321/Dal 314  - započtení zálohy

    VAR 2 - účtuji výsledkově - i to, co se přeúčtovává na žáky

    * prostředky vybrané od žáků - MD 241/Dal 324 

    * vrácení pokud nějaký žák se nezúčastnil - MD 324/Dal 241

    * došlá faktura

          MD 518/Dal 321 - fakturovaná částka

             MD 321/Dal 314  - započtení zálohy

     * zúčtování záloh do výnosů - MD 324/Dal 602 (609, 649)

     Já mám raději rozvahový přístup - pokud je to možné - tedy VAR 1 - ale nechci to vnucovat. 

  • Předfinancování projektu
    17. 04. 2025

    Dobrý den, prosím:
    Máme projekt z IROPU na polytechnickou učebnu, kde poskytnutá dotace je
    1 900 000 Kč
    /1 600 000 EU, 300 000 SR a 100 00 vl. zdroje/, zřizovatel nám poskytl návratnou fin. výpomoc
    1 900 000 Kč v lednu 2025.

    Jak zaúčtovat?
    V lednu 2025
    a/
    1 900 000 942xx/99900 předpis
    b/
    368 805,50 24110/374xx připsání na účet neinvestice
    1 531 194,50 24155/403xx investice
    1 900 000 99900/942xx

    V březnu 2025
    a/
    Celková faktura je březnu 2025 2 341 555,70 ve složení:
    Vybavení polytech . učebny 1 476 103,20 /665 742 investice + 810 361,2 neinvestice/
    Stavba, tj. tech. zhodnocení 865 452,50

    Faktura /2 341 555,70/
    810 361,20 558/321xx DDHM
    865 452,50 042/321xx tech. zhodnocení budovy
    665 742 042/321xx DHM
    V dubnu 2025
    a/
    2 341 555,70 321xx/ úhrada faktury
    1 531 194,50 /24155
    665 742 022xx/042xx
    865 452,50 021xx/042xx bude převedeno zřizovateli, ten bude odepisovat s budovou, kterou vlastní

    810 361,20 /24110
    810 361,20 028xx/088xx
    810 361,20 374xx/672xx
    441 555,70 413xx/648xx

    V květnu 2025 a následující roky
    Odpisy DHM
    551xx/082xx
    401xx/416xx
    403xx/672xx
    tech. zhodnocení budovy převedu zřizovateli spolu s výpomocí
    865 452,50 403xx/021xx
    1 900 000 24110/26201
    26201/24110
    zasílám ještě přílohu na dokreslení na info@obecúctuje.cz}

    Chtěl jsem Vás požádat, zda byste tu přílohu nezaslala ještě na zdenek@obecuctuje.cz. Kolegyně mi neavizovala, že by něco přišlo (mohl by být problém s tou čárkou nad "u"). Toto je e.-mail rovno na mne.

    Teď jen v rychlosti, co vidím:

     - předpis podrozvaha - MD 915/Dal 999

    - připsání na účet - NFV od zřizovatele - MD 241/Dal 326 (předpokládám, že je to ex post dotace - tedy nejprve jste dostali finance od zřizovatele). Podrozvahu neodúčtovávat - to je potenciální pohledávka z dotace.

    - zaúčtování faktury - to je OK - nečerpe se ještě fond investic - investice jsou zatím, pokud správně chápu, plně kryty z fondu investic

    - zaúčtuji si dohadnou položku aktivní na dotaci - se zařazením majetku:

         MD 388/Dal 403 - investiční část

         MD 388/Dal 672 - neinvestiční část

    - pokud kryjete ty výdaje navíc z RF - potom OK

    - no a potom by mělo být vyúčtování dotace - MD 346/Dal 388 

    - její inkaso - MD 241/Dal 346 a v investiční části MD 416/Dal 401

    - vratka NFV zřizovateli - MD 326/Dal 241 a k tomu v investiční složce čerpání fondu investic MD 416/Dal 401.

    Tak takto zatím, jak to vidím - ale uvidíme, co mi ještě pošlete.

  • Čerpání rezervního fondu
    17. 04. 2025

    Dobrý den, prosím o radu.
    Při čerpání z rezervního fondu na konci roku 2024 byla použitá chybná kombinace účtů 413/558 namísto 413/648.
    HV sice zkreslen nebyl, ale výše nákladů a výnosů ano.
    Jak byste postupoval při opravě?
    Děkuji.}

    Teď již nijak - nechal bych to být.

    Bylo sice zaúčtováno chybně, ale nejsou ovlivněny počáteční stavy účtů (a není ovlivněn ani HV minulých let). Takže samozřejmě říci jim, že je to špatně, že udělali chybu ... - ale oprava do 2025 ne. Ono není ani jak.

  • Krabičky plastové
    16. 04. 2025

    Jsme PO ÚSC
    Zaměstnanec si nechává dávat stravu do plastové krabičky sebou. Lze mu naúčtovat cenu krabičky k úhradě ?}

    Jestliže je stav takový, že zaměstnanec má plně možnost sníst si oběd například v jídelně, nicméně nechce a požaduje , aby mu to blo dáno do krabičky, tak nevidím důvod, proč by si neměl uhradit zvýšené náklady, které tím vznikají. Takže pokud mu takovét stravování umožníte, potom se domnívám, že máte právo mu tyto zvýšené náklady vyúčtovat. Případně si může krabičku asi nosit i vlastní :o). 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu