PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • majetek, FRM,
    30. 06. 2025

    Dobrý den,
    prosím jak postupovat, když mám v 05/24 poslední částku odpis majetku v částce 1090 Kč, jde o šokový zchlazovač, který školní jídelna stále používá.
    Může zůstat v této částce v evidenci a dále ho neodepisuji, do té doby než se bude vyřazovat či kupovat jiný??
    Dále bych se ráda zeptala, zda Fond reprodukce majetku musí být krytý (kdysi jsem někde četla, že je to jediný fond, který nemusí, ale kontrola nám to vyčetla)
    A zda na každém dokladu musí být účetní zápis = předpis a nestačí jen označení dokladu a účetní zápis= předpis zaúčtován pouze v PC.
    Děkuji a s pozdravem}

    K první záležitosti - majetek a možnost nulovéZC:

    Rozsáhlejší popis k této problematice najdete na webu v dokumentu "odpisování dlouhod. maj. pro PO ..."  - z 27.9. 2022 - str. 12 a následující. Přes znění ČÚS 708 jsem přesvědčen (z důvodů, které vysvětluji v daném dokumentu), že nemá smysl teď rozvolňovat odpis ve Vašm případě. Byla by to jen šaškárna bez jakýchkoliv ekonomických dopadů. Když bych byl Vaším zřizovatelem, rozhodně bych neměl problém s tím, že máte DHM s nulovou ZC a tento majetek dále používáte. I MFČR se vyjádřilo tak (popisuji to tam), že poři rozvolňování odpisu máme vzít v úvahu pracnost a proti tomu, co to přinese uživateli účetní závěrky. Bohužel znění ČÚS 708 je takové, jaké je (myslím tím "odpisuje po celou dobu používání") - a bohužel se toho stále řada lidí chytá. Často si neuvědomují, že tím dělají naprosto medvědí službu - protože honbou za nenulovou ZC bohužel dochází v praxi k poškození zásadních účetních principů. Takže jen musím říci, že je potřeba se nějak domluvit se zřizovatelem. Protože někteří zřizovatelé mají s tou "nulou" ZC problém a bohužel mohou i ukázat ustanovení ČÚS 708, které se tím porušuje (to, že to ustanovení je nesmyslné, ale neřeší).

     K druhé záležitosti

    Otázka finančního krytí fondu investic - tak, jak je to nyní nastaveno, tak by měl být fond skutečně krytý. Respektive existuje jedna výjimka přímo popsaná v §66 odst. 8 vyhlášky č. 410/2009 Sb. - to jsou situace, kdy se dotace rozpouštěla do výnosů, ale tvořil se fond v celé výši odpisů (za mne chybně, ale dlouhou dobu to za chybu nebylo považováno). Nyní je to nastaveno i tak (viz právě zmíněný §66 odst. 8), že pokud fond není krytý, má se zúčtovat výsledkově do výnosů. Možná k tomu by pro Vás bylo vhodné přečíst si dokument "PO, Fondy - komplexní popis" - snažím se tam prvotně vysvětlit tu celkovou účetní tragédii fondů a nedorozumnění peníze x vlastní zdroje. Jen k tomu ještě řeknu, že je jen problém, jak zjistit, co to znamená, že fond je krytý - těch technik zjištění finančníh krytí je v ČR velká škála.

    K třetí záležitosti - účetní zápis (ve smyslu kontace) není povinou náležitostí účetního dokladu podle zákona o účetnictví - tedy toto tam být skutečně nemusí. Jiná otázka ale je, zda to není praktické.

  • školní družina
    30. 06. 2025

    Ještě se zeptám na poslední dotaz ohledně školní družiny. Rodiče platí školné ve školní družině a paní ředitelka požaduje nechat zisk cca 10 tis. ročně, který jí spadne do provozu. Když se ptáme v okolí, nikdo to tak nedělá. Odpověď paní ředitelky, když jsem to nechtěla udělat a aby si družinářky na výtvarné potřeba a hry vyčerpaly všechny peníze, bylo mi řečeno, že stejně za vše odpovídá ona (paní ředitelka) a že už s těmi 10 tis. počítá v rozpočtu atd.
    Děkuji za odpověď}

    Nemyslím si, že by došlo ze strany paní ředitelky k nějakému porušení právních předpisů. Pokud se jedná o finanční limit - ten je nyní nastaven na 4% základní minimální mzdy za měsíc. Odkaz je zde:

    https://msmt.gov.cz/mladez/skolni-druziny

    Nikde není uvedeno, že by se výnosy z družiny musely nutně spotřebovat výhradně na potřeby pro práci s dětmi či třeba na hry. Je klidně možné, že tyto náklady budou třeba částečně krýt i související energie, opravy ....

  • SZIF
    30. 06. 2025

    Dobrý den, ještě využiji posledního dne, nějak nestíhám, na dotazy - jak se má správně účtovat dotaze přes SZIF. Minulá paní účetní to má každý rok jinak?
    asi se rovnou zeptám na nejsložitější případ
    schválili nám dotaci od SZIF, peníze nám půjčila obec, na naši spoluúčast nám přispěli okolní obce a zbytek šel z provozu
    Jak účtovat odpisy, přes které fondy?
    Děkuji moc za odpověď}

    Já nejsem schopen asi takto obecně posoudit a vyřešit všechny varianty zaúčtování. Na webu najdete dokument "Transfery v podmínkách PO ...." - z 10.7.2024. Ta, od strany 42 řeším i projekty, kde je předfinancování zřizovatelem (a další příklady najdete v dokumentu "Finanční vztahy mezui zřizovatelem a PO ..." - z 3.10.2020 - např. strana 33).

    Pokud je to investiční akce a okolní obce poskytly dotace/dary - budou tyto dotace dávány na 403. Takže například u dotací od jiných obcí by se mohlo jednat o následující účtování (pokud se budou vyúčtovávat):

    MD 241/Dal 374 a MD 401/Dal 416

    předpis dohadné položky (pokud by vyúčtování bylo třeba až po zařazení do majetku) - MD 388/Dal 403.

    Vyúčtování - MD 348/Dal 388 a MD 374/Dal 348. No a následovala by případná vratka/doplatek 

    Dotace (dary) od obcí by se tak chovaly jako standardní investiční transfer - účet 403 a rozpouštěly by se proti odpisům 403/672 (stejně jako dotace SZIF). Tvorba fondu investic z odpisů (MD 401/DFal 416) by byla jen na případný rozdíl 551 a rpzpuštěné 403.

    Víc asi neumím takto obecně popsat.

  • Vyřazení kulturního předmětu
    27. 06. 2025

    Dobrý den,
    Potřebovala bych poradit s účtování u vyřazení majetku, který je vedený na účtu 032. Jedná se o výtvarný návrh a realizaci stěny – dekorace ve vestibulu knihovny (nebylo to součástí budovy). Toto dílo bylo pořízeno na základě smlouvy o dílo v roce 2004 za 60 000,- Kč (majetek nebyl odepisován). Z důvodu rekonstrukce celé budovy již dále nebylo toto dílo použitelné a nikdo o něj neměl zájem. Firma, která přebírala stavbu k rekonstrukci, byla pověřena k likvidaci tohoto díla. Zřizovatel s likvidací souhlasil. Prosím tedy o radu jak likvidaci kulturního předmětu zaúčtovat.
    Předem děkuji za odpověď.}

    Na úvod jen krátké upozornění - nevím, jak stěna vypadá. Pokud by to byla fakticky stěna stavby, měla by být její součástí na 021 bylo by to i odepisovaným majetkem.

    Pokud je to věc movitá - potom zaúčování na 032 je OK, vyřazení by dle mého názoru mělo být MD 549/Dal 032 a MD 401/Dal 416 (za mne i toto je odpisem).

     

  • Nekryté odpisy
    27. 06. 2025

    Příspěvková organizace (PO) má účetní odpisy budov ve výši 985 tis. Kč. Tyto účetní odpisy nejsou zřizovatelem kryty. Dle vyjádření paní účetní byly výnosově kompenzovány pouze ve výši 270 tis. Kč (zápisem 416/648) z důvodu dosažení nulového výsledku hospodaření v hlavní činnosti. Je tento postup správný? Lze tímto způsobem upravovat výsledek hospodaření?
    Děkuji za odpověď}

    Nemělo by se to takto dělat. Organizace by měla na konci roku propočítat hodnotu nekrytí podle údajů v rozvaze (upozorním ale na to, že technik, jak to spočítat je řada - každá vede k jiným výsledkům - tak je dobré domluvit se napříč PO  kterých jste zřizovatel, jak by propočet měl vypadat) a rozpustit tuto hodnotu. Tedy nedělat to tak, že se dopočte nulový výsledek hospodaření - ta hodnota ke zúčtování by měla být hodně pravděpodobně jiná.

    A za sebe jen říkám, že zúčtování nekrytého fondu do výnosů se mi vůbec nelíbí - je to operace zkreslující HV (byť je požadována právním předpisem). Počítá se do budocnosti, že se to zruší.

     

  • Sladkosti jako odměny do soutěží pro žáky
    27. 06. 2025

    Chtěla jsem se zeptat, jak je to s nákupem sladkostí určených jako odměny do soutěží např. v rámci Dne dětí apod. Lze tyto sladkosti proplácet z provozního příspěvku od zřizovatele? Dostala se ke mně informace, že by sladkosti měly být proplácené pouze z finančních darů účelově na to určených (např. od spolku žen apod.).
    Pokud žádné takové finanční dary nemáme, lze sladkosti nakoupit z provozních peněz? Případně jsou nějaké jiné možnosti?
    Děkuji.}

    Zákon toto nijak neomezuje, že by to nešlo z příspěvku koupit.

    Může být problém, že někdo vnímá takové odměny jako dary, které podle zákona č. 250/2000 Sb. nesmíte poskytovat (proto se to u dost škol schovává třeba pod SRPŠ, aby to nebylo v účetnictví příspěvkové organizace). Zdůrazňuji, že pokud to ale vnímám jako dar, je zákaz darování absolutní - tedy striktně vzato bez ohledu na zdroj financování.  

    Můj pohled je, že když bych byl Váš zřizovatel, tak bych to jako poskytované dary nehodnotil (jsou to výhry v soutěžích.....). Neměl bych ani problém, že je hradíte z příspěvku. Ale nemohu mluvit za Vaeho zřizovatele. Snažil bych se být Vámi s ním domluvit.

      

  • Bonusové zboží
    26. 06. 2025

    Dobrý den, mám dotaz.
    Jsme PO, zřizovatel obec. Máme uzavřenou smlouvu s jednou firmou o odběru potravin. Při odběru určitého množství potravin nám tato firma poskytne zboží, které nám vyfakturuje. Jedná se např. o kávovar, svářečka fólií, sada hrnců...atd.. Částka na faktuře za všechno toto zboží je 572 Kč. Musíme mít na tento majetek darovací smlouvu? V jaké hodnotě tento majetek zařadit do evidence?
    Děkuji moc za odpověď.}

    Tady se fakticky jedná o určitý následný bonus. Ekonomickou podtsatou transakce je poskytnutí dodatečné slevy za určitý objem nákupu. Podle mne to není striktně darem - a darovací smlouva nutná není (protože věcně je to spojeno s Vaším závazkem odběru - tedy není to dar v právním slova smyslu).

    Takže logicky by se nabízelo zaúčtování MD 501/Dal 649, ono by ale bylo přesnější zachycení jako korekce 501 - spotřeba potravin (ale to podle mne asi dělat nebudete). 

    Nicméně ono by Vám to narušilo tu záležitost hlídání limitu potravin - on je to totiž fakticky takový ................. (nevím jak to nazvat). Vy na 501 kde sledujete potravinový limit ve vztahu k tomu, co platí děti za stravu" máte plný náklad na potraviny a vedle toho, dostanete ještě následnou slevu - zde v podobě věcí. Nicméně hodnotu čerpání potravinového limitu již nebudete opravovat. Na druhou stranu - jsou to drobnosti .

    Ocenění - tam Vám nezbude asi než vzít hodnotu na faktuře (pokud správně chápu - tuto hodnotu neplatíte). Nejsem z tohoto řešení šťastný, ale reálně  asi moc jinou možnost nemáte.

  • náhrada jízdních výdajů
    26. 06. 2025

    Dobrý den, prosím o radu.

    1/Jsme povinni jako organizace vyplatit zaměstnanci jízdné v rámci cestovního příkazu pokud nepředloží jízdenky např. je ztratí? Mám tuto skutečnost (ztráta jízdenky) uvést v cestovním příkazu zaměstnance?

    2/ zaměstnanec je vyslán na pracovní cestu do zahraničí, na letiště/z letiště se dopraví s rodinným příslušníkem nebo jinou osobou. Tedy neprokáže doklad o nákupu jízdenek. Lze tedy jízdné neproplatit? Máme tuto situaci popsat v cestovním příkazu?

    Děkuji moc za odpověď.}

    U jízdenek je výslovně upraven režim u jízdenek za místní dopravu - §159 odst. 2

    (2) Při poskytnutí náhrady jízdních výdajů za použití místní hromadné dopravy při pracovních cestách v obci, ve které má zaměstnanec sjednáno místo výkonu práce, zaměstnavatel poskytne tuto náhradu ve výši odpovídající ceně jízdného platné v době konání pracovní cesty, aniž by zaměstnanec musel jízdní výdaje prokazovat. Náhrada jízdních výdajů zaměstnanci nepřísluší, pokud zaměstnavatel zajistí zaměstnanci použití místní hromadné dopravy způsobem, na který zaměstnanec finančně nepřispívá.

    Nicméně u Vás předpokládám, že to není MHD, ale klasicky třeba cesta vlakem.

    Obecně je pro případ neprokázání dokladů ještě možnost v §185 Zákoníku práce:

    § 185

    Požaduje-li se pro poskytnutí cestovních náhrad prokázání příslušných výdajů, a zaměstnanec je neprokáže, může mu zaměstnavatel poskytnout tuto náhradu v jím uznané výši, která odpovídá určeným podmínkám, pokud tento zákon nestanoví jinak (§ 158 odst. 3).

    Tedy je to dáno jako možnost (nikoliv povinnost zaměstnavatele). Takže nemusíte to vyplatit - je to možnost. Pokud proplatíte, do cesťáku bych poznačil, jak toto bylo stanoveno.

    U té cesty na letiště - předpokládám, že by šel aplikovat §157 odst. 2 Zákoníku práce (pokud budu předpokládat, že nechcete proplatit použití soukromého vozidla):

    (2) Použije-li zaměstnanec se souhlasem zaměstnavatele místo určeného hromadného dopravního prostředku dálkové přepravy jiný dopravní prostředek, včetně silničního motorového vozidla, s výjimkou vozidla poskytnutého zaměstnavatelem, přísluší mu náhrada jízdních výdajů ve výši odpovídající ceně jízdného za určený hromadný dopravní prostředek.

    Tedy to by vedlo k tomu, že proplatíte, kolik by stála jízdenka. A zase by to bylo k poznámce v cesťáku s případným doložením, jak jste to vypočetli.

  • Financování hlavní činnosti PO prostřednictvím darů z veřejné sbírky
    26. 06. 2025

    V interním předpisu pro zřízené PO kraj stanovuje povinnost předchozího schválení přijetí účelově neurčeného i účelově určeného peněžního daru do rozpočtu PO a povinnost uzavření darovací smlouvy.
    Dotaz zní: může PO z oblasti kultury využít pro financování své hlavní činnosti také veřejnou sbírku před crowdfundingové platformy (např. DONIO, Darujme.cz) a v případě, že ano, jak dostat tyto peníze do rozpočtu PO?
    Podrobněji rozepisujeme následující možnosti:
    1. Platforma Donio (https://donio.cz/)
    Jak správně postupovat při sbírce přes Donio, například na vydání knihy, požadovaná částka 250 000,- Kč? V bodech je kombinace návrhu postupu s otázkami, které nás při tom napadají.
    • Jedná se o účelový dar od jednotlivých dárců, částky od dárců vybírá Donio a po vybrání sepíše smlouvu s PO na základě, které nám vybrané finance zašle. Jak správně postupovat, aby PO splnila povinnosti stanovené interním předpisem a a měla předchozí souhlas zřizovatele? Před zahájením sbírky na stránkách Donia si nechat schválit zřizovatelem přijetí účelového daru?
    • Po ukončení sbírky uzavřít s Donio darovací smlouvu na vybranou částku (která se může lišit od původně předpokládané částky)?
    • Finanční částku na základě darovací smlouvy PO zaúčtuje do rezervního fondu jako přijetí daru. Užitím daru z rezervního fondu pokryji náklady na vydání knihy.
    • Dárci mohou přispět s tím, že za svůj příspěvek obdrží výtisk knihy. Chápeme správně, že v tomto případě se nejedná ze strany PO o poskytnutí daru, který ze zákona PO poskytovat nesmí?
    • Ostatní výtisky knih (vyrobené nad rámec těch, které si „dárci“ objednají jako odměnu na Doniu), navede PO na sklad a bude prodávat.

    2. Jak postupovat u sbírek na jiných platformách? (HitHit.cz, Darujme.cz)
    • Automaticky po skončení sbírky nám finance zašlou na náš bankovní účet. Není zde darovací smlouva. Lze přijmout dar i bez darovací smlouvy?
    3. Jak postupovat u vlastních vyhlášených sbírek nebo transparentního účtu?}

    Já Vám bohužel nebudu umět uspokojivě odpovědět. Ta pravidla, která jsou napsána v zákoně č. 250/2000 Sb., jsou jednak ve vztahu k přijímání darů naprosto nesmyslná a třeba k aplikaci pro typy sbírek, které uvádíte nerealizovatelná. Pokud do toho ještě zakomponujete povinnost písemného uzavření darovací smlouvy (což je požadavek jdoucí nad rámec zákona), tak to je poslední "hřebíček do rakve". U darů podle očanského zákoníku není povinnost mít písemnou smlouvu.

    V lednu 2025 jsem v rámci osobního jednání na MF s příslušnými pracovníky požadoval, aby tu povinnost předchozího souhlasu u darů se zákona odstranili (že je to z hlediska nějaké ochrany zřizovatele nesmyslné) a případně i omezili jen na nabývání nemovitého majetku. Poprvé se mi za ty roky, co na to upozorňuji, dostalo sdělení, že se nad tím zamyslí - tak uvidíme.

    problém těch darovacích platforem je to, že dárcem je fyzická osoba - nikoliv třeba Donio. Požadovat předběžné schválení přijetí daru - nejde, stejně tak nejde uzavřít darovací smlouvu. Budete mít podle mne pouze smlouvu s Donio, že to zajistí. Pokud by byla darovací smlouva s Donio, tak je podle mne jen pro forma - nebude to odpovídat skutečnému stavu.

    Takže podle mne se budete muset rozhodnout - zda se snažit dodržet zákon (to ale ty PO budete obírat o možnosti získávání doplňkového financování), nebo si ta pravidla nastavíte "po svém" - tak aby bylo možné je realizovat i pro tyto účely (což by byla moje cesta).

    Pokud budeme uvažovat s tím, že se má objevit nějaké předběžné schválení, udělal bych to, že toto předběžné schválení se bude týkat "projektu jako celku" - tedy třeba toho, že se bude vybírat přes Donio na knihu. Tím bych končil , neschvaloval jednotlivé dary. Stejně tak bych činil s dalšími projekty, případně s tím, že veřejně vyhlásí nějakou sbírku. Maximálně bych udělal nějaké omezení - třeba že pokud by někdo chtěl darovat částku nad........ Kč, nebo třeba Bitcoiny :) ... - tak mají chtít ještě jednotlivý souhlas.

    Zaúčtování   - přijmete do rezervního fondu, potom z něj používáte na daný účel - to asi není problém.

    Souhlasím s tím, že je problém v tom, že v některých případech ty sbírky na DONIO nejsou ani tak dary jako způsobem, jak třeba prodat knihu, CD apod.  - tam to skutečně již potom nejsou dary (ostatně PO nemůže knihu ani darovat) - fakticky tam může nastat to, že to budeme posuzovat třeba jako prodej knih. Ale je těžké určit nějakou rozumnou hranici (to vím, z vlastní praxe).

     

  • Předání TZ měsíc po užívání do provozu
    26. 06. 2025

    Dobrý den,
    běžně při TZ majetku se správně mezi zřizovatelem a PO stihne udělat předávací protokol v tom daném měsíci, kdy nastal den zařazení do užívání.

    Nyní ale máme situaci, kdy zařazení do provozu TZ na svěřeném majetku PO bylo v 5/2025 (který je už uzavřený) a dodělává se předávací protokol ze zřizovatele na PO až nyní v červnu 2025, kde přiznáme zařazení do užívání u PO ale měsíc před.

    Ve směrnici máme, že se předává TZ na PO okamžitě (nemáme ve zřizovacích listinách uvedené hodnoty majetku- nemusí být tedy změna zřizovacích listin)

    Moje otázka zní: kdo má dopočítat odpis za červen (který by měl nastat při správném zařazení v 5/2025). Jestli zřizovatel, který předává o 1 měsíc pozdě spolu tedy s kartou majetku, kde by byl vidět již provedený odpis a PO by následovala odpisy od 7/2025, nebo má odpis dopočítat PO za měsíc užívání, protože TZ užívala ona a ne zřizovatel? Ten by předal jako vždy pouze hodnotu TZ bez odpisů?

    Předem moc děkuji}

    Samozřejmě dobře to není, ale plně chápu, že se to stane.

    Formálně by odpis měl dopočítat asi zřizovatel (by´t je to sporné, protože u TZ svěřeného maetku by to od samého počátku mělo být PO svěřeno), nicméně u něj ale daný odpis nebude moc dávat smysl (nebude mít pořádnou ekonomickou interpretaci), protože věc reálně používá PO pro svou činnost. Pokud se v případě, který popisujete, budete snažit ještě doúčtovat odpis za 6/2025, hlasuji pro to, aby jej zaúčtovala příspěvková organizace. Není to sice úplně podle předpisů, ale bude to dávat mnohem větší ekonomický smysl. No a ještě poznamenám, že většina by to podle mne udělala tak, že ten odpis za 6/2025 nezaúčtuje nikdo a začne se to ze zvýšené hodnoty odepisovat až v 7/2025. Zase - není to úplně šťastné, nicméně ty finanční dopady z měsíčního posunu odpisu nebývají velké.

  • Oprava/rekonstrukce
    26. 06. 2025

    Dobrý den,
    Jsme základní škola, zřizovatel obec. Škola postupně plánuje opravit jednotlivé třídy, letos o prázdninách opraví první dvě. Prosím o radu, jak účtovat, zda jako opravu nebo spíš technické zhodnocení.
    V těchto dvou třídách bude provedeno:
    Nová elektroinstalace a světla – vše se bude vyměňovat za nové
    Sádrokartonové podhledy – podhledy tam byly, ale budou také nové a navíc odhlučněné a zateplené
    Výměna podlahy – lino za nové lino
    Malování + zapravení stěn po elektrikářích + výměna umyvadel a baterií
    Nově bude pořízena klimatizace, která tam dosud nebyla. Nevím, zda evidovat samostatně DHM, nebo je součástí budovy, tedy technické zhodnocení.
    Žaluzie – původně byly v celé škole textilní žaluzie, účtované jako DDHM. Několik kusů, které byly zničené, se vyměnily za (vnitřní) horizontální žaluzie a ty máme také zaúčtované na DDHM. Dohledala jsem, že horizontální žaluzie by měly být součást budovy. Do tříd se budou dávat také tyto žaluzie, mám pokračovat a účtovat DDHM, nebo TZ budovy?}

    Tak jak to popisujete, tak podle mne mnohem jednodušeji odůvodníte, že je to TZ stavby:

    - nová alektroinstalace - předpokládám, že u světel - výměna za LED (úspornější s jinou svítivostí), u elektroinstalace se zpravidla doplňují zásuvky. Vím, že lidi často tady mluví jen o výměně, když jde člověk reálně do toho, co se stane, zistí, že většinou skončí v TZ. Pokud je toto TZ tak logicky musí být TZ i malování a zapravení stěn po elektrikářích.

    - podhledy - sama uvádíte nové vlastnosti (odhlučnění ... ) - klasické TZ

    - výměna podlahy - ta by opravou sama o sobě mohla být - ale pozor - jedná se o práce ve stejném prostoru, může to být i vyvoláno tím, že logicky se poškodí staré, pokud se tam bude všude sekat elektrika a měnit sádrokarton - potom by bylo logické i toto jako investice (vzájemná technická souvislost). Tady si dokáži představit, že uhádám variantu "oprava" - ale určitě to bude na hraně

    - klimatizace - za mne nic nezkazíte pokud to uěláte jako TZ budovy - je to něco co je právní součástí budovy a pokud byste to chtěli odůvodňovat jako DDHM, argumentujete pokynem GFŘ D-59 a vysvětlujete, že pro fungování tříd to není až tak zásadní. Ale jak se otepluje a my zpohodlňujeme, tak to bude čím dál horší obhajovat. Dát to jako TZ budovy je podle mne jednoduché obhajitelné řešení a hlavně z pohledu účetnictví také správné.

    - žaluzie - souhlas, že mají být jako součást budovy. Pochopil jsem, že ve třídách, které rekonstruujete nebyly a budou tam nově - potom tedy v těchto třídách toto jako TZ. 

  • Šablony
    25. 06. 2025

    V květnu 2025 nám byla schválena závěrečná zpráva projektu šablony OP JAK (projekt ukončen 12/2024). Za nesplněné jednotky jsme část dotace vrátili. I tak nám v rezervním fondu (na 414) z původní dotace zůstaly prostředky, za které si škola může koupit pomůcky. Když by se jednalo o investici (např. interaktivní tabuli) jak bude vypadat zaúčtování?
    Musíme i v tomto případě žádat zřizovatele o souhlas s převodem z rezervního fondu do fondu investic? Děkuji za odpověď.}

    Jestli správně chápu, tak nějaké prostředky Vám zůstaly, neboť jste nemuseli k určitým nárokům na dotaci prokazovat skutečné náklady - za těchto okolností jste dané částky měli dát do výnosů - účet 672 (protože jste asi dostal dotaci vyšší než jsou náklady).

    Chápu, že v závěrce roku 2024 jste to ještě třeba nevěděli - tedy argument zúčtovat to do výnosů za rok 2025 by asi byl. Takže ze 414 to přijde na 672 (zda napřímo nebo prostřednictvím iných účtů - to již záleží na Vámi zvolené technice zaúčtování). Pokud i díky tomu vytvoříte kladný HV, bude v roce 2026 předmětem rozdělování - může být přidělen do rezervního fondu, z něj může dojít k posílení fondu investic a nákupu investice.

    Jde mi o to, že určitě nemůžeme postupovat tak, že přiznaná dotace zůstane na 414 (protože k ní nemám přesně náklady) - musí se to dostat do výnosů na 672, abych zobrazil, že tuto dotaci jste dostali.

  • Účelově určený příspěvek na opravu
    25. 06. 2025

    Dobrý den,
    zřizovatel v rámci, schválení závazných ukazatelů, stanovil příspěvkové org. (PO) účelově určený příspěvek na opravy ve výši 2,4 mil. Kč.
    Přijatou fakturu za provedené opravy odešle PO zřizovateli a ten ji obratem pošle prostředky na její úhradu. Po té teprve PO uhradí fakturu dodavateli. PO většinou stanovený příspěvek na opravy v průběhu roku nedočerpá.
    Jak se v tomto případě účtuje? Stačí pouze 241/672? Nebo přes 348, případně 384?
    Předem děkuji za odpověď}

    Jestli je to nastaveno tak, že to jsou zvlášť vyčleněné peníze, které se čerpají (a zřizovatelem se posílají) pouze v momentě, kdy je daný náklad vynaložen, tak já bych účtoval následovně:

    Příslib daných peněz (schválení v rozpočtu ...)- do rozvahy bych to nepředepisoval - maximálně podrozvaha.

    Došlá faktura na opravu - MD 511/Dal 321. Ve vazbě na to předpokládám, že hned nárokujete poslání peněz - tedy MD 348/Dal 672 a následně inkaso od zřizovatele MD 241/Dal 348. 

     

  • majetek
    24. 06. 2025

    Dobrý den, mám dotazy týkající se majetku nad 40 tis. Předešlá paní účetní to účtovala nějak divně a po každé trochu jinak. Mohu se zeptat na správné účtování odpisů, proúčtování přes fondy
    - obce nám přispívají každý rok na nákup majetku. Někdy je to investiční materiál, např. konvektomat
    - někdy je to neinvestiční, např. gastronádoby za cca 142 tis., obce přispěly částkou 125 tis. a zbytek byl doplacen z provozu školy. Tak tady nevím, jak účtovat. Už to bylo v minulosti 2x a paní účetní to měla pokaždé jinak. Jak to má být správně?}

    Pokud pořizujete movitou věc s PC nad 40 tis. Kč a životností delší než rok, jedná se o investici - o tom není sporu. Tedy mělo by to být hrazeno z fondu investic, případně by t mělo být řešeno příspěvkem.

    Co může vyvolávat nejednotnost jsou situace, když pořizujete věcí s životností delší než 1 rok více (které by měly fungovat třeba nějak dohromady ...) - jednotlivě by třeba nepřesáhly limit 40 tis. Kč.  V takovém případě je základní režim je účtovat jako DDHM (účet 028)  -tedy hradit to z provozních peněz. Nicméně nemohu nikomu zakázat vytvořit z nich soubor majetku  - potom limit 40 tis. Kč testuji v celku a pokud ho překročím, je to 022 (a tedy investice). Takže předpokládám, že toto právě mohlo nastat. Takže  potom to není o tom, jestli je to správně - paní účetní mohla využít právě tuto možnost a postupovala legálně (nehodnotím jestli šťastně).

    Jinak k souborům majetku - já z nich vůbec nejsem šťastný - většinou to následně jen působí problémy. Na webu k tomu najdete dokument "Movité věci, soubory movitých věcí ze 7.2.2021 - případně se do něj podívejte. Souborům se tam věnuji poměrně obširně. 

  • neodepsaná investice
    24. 06. 2025

    Dobrý den,
    mám otázku ohledně vyřazení neodepsaného majetku. Na účtu 022 máme zařazený soubor majetku např. panely, sokly, atypické prvky, které patřily do místnosti, kde byla expozice. Tento prostor se teď bude rekonstruovat a asi soubor majetku nevyužijeme, pravděpodobně se i zničí a nebude funkční. Nicméně máme velkou částku neodepsanou cca 1 200 tis. Kč. Dala by se tato částka zaúčtovat na účet 042 a pak po rekonstrukci přičíst jako vedlejší náklad ke stavbě?}

    Za mne ne - prostě jste měli pomalu nastavené odpisy neodpovídající tomu, kolik je životnost (samozřejmě ono se to těžko odhaduje třeba právě u výstav  - nicméně nyní se to projevilo a měl bych mít tedy náklady rozprostřeny v době, kdy se ta expozice používala).

    Pokud byste toto chtěli nasměřovat do PC stavby, tak byste podle mého názoru neoprávněně nadhodnotili majetek (navíc se ani ve vyhlášce č. 410/2009 Sb. nepočítá u movitých věcí, že by ZC vyřazovaných věcí mohla jít do PC stavby) - takže za mne skutečně musíte udělat mimořádný odpis 551/082 a 401/416 a udělat vyřazení. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu