Reaguji tímto na opakující se dotazy kolem účtování uměleckých předmětů a muzejních sbírek. Zkoušeli jsme to s Ivou Schneiderovou detailně probrat a musíme konstatovat, že se zde objevují záležitosti, které vedou k rozdílným způsobům v účtování. Již jsme v této věci kontaktovali pracovníky MFČR, kteří přislíbili, že snad budeme situaci již komplexně a jednotně řešit v připravované novele vyhlášky 410/2009 od roku 2012.
Nicméně pokud se zadíváme do současnosti, musíme prvotně vyjít z ustanovení zákona o účetnictví. Zde bylo novelou z roku 2008 upravena nově problematika ocenění kulturních předmětů .. - § 25 odst. 1 písm. k)
kulturní památky, sbírky muzejní povahy, předměty kulturní hodnoty a církevní stavby, pokud není známa jejich pořizovací cena, ve výši 1 Kč,
Zákon tedy nově pracuje s dvěma variantami:
a) znám pořizovací cenu (a to znám, pokud jsem koupil) – potom mám ocenit v pořizovací ceně
b) pokud neznám (tedy nabyl jsem darem, našel jsem, zdědil jsem …) – potom mám ocenit na úrovni 1 Kč
Zde samozřejmě musíme řešit, co s předměty, které jsem již měl nějak oceněny (zejména reprodukční pořizovací cenou). To nám řeší přechodné ustanovení:
V případě kulturních památek, sbírek muzejní povahy, předmětů kulturní hodnoty a církevních staveb jsou účetní jednotky povinny provést ocenění podle § 25 odst. 1 písm. k) zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 3 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Takže vidíme, že ještě musíme jít na účinnost daného zákona :
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2010, s výjimkou ustanovení čl. I bodů 3, 4, 6, 7, 11, 20, 21, 22, 28 až 30, 32 až 50, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2009.
Tady je trochu problém – obecná účinnost je od 1. 1. 2010, nicméně právě § 25 odst. 1 písm. k) je tím bodem, kdy účinnost nastala již 1. 1. 2009. Zde se tedy domnívám, že by se tříletá lhůta z přechodných ustanovení měla začít počítat od 1. 1. 2009 – tedy konec lhůty na přechod na aplikaci ustanovení zákona je dle mého názoru do 1. 1. 2012.
Pokud si vezmeme aplikaci, tak dané ustanovení zákona by mělo znamenat, že pokud něco nebylo již dříve oceněno, mělo by se docenit na úrovni 1 Kč, pokud bylo něco oceněno z těchto předmětů na úrovni reprodukční hodnoty, měl bych to přecenit na úroveň 1 Kč – přitom rozdíl z ocenění by pravděpodobně měl být zúčtován proti 406.
Nyní se zaměřme na problematiku souborů daných věcí (muzejních sbírek …). Tato záležitost je řešena pro oblast PO a USC ve vyhlášce 410/2009 Sb. – konkrétně § 71.
§ 71 Metoda oceňování souboru majetku
Metoda oceňování souboru majetku
(1) Soubor majetku (§ 24 odst. 4 zákona) je tvořen více věcmi a je charakterizovaný samostatným technicko-ekonomickým určením, nebo u kulturních památek, předmětů kulturní hodnoty určením společných znaků jeho částí nebo prvků (dále jen "soubor majetku") s ohledem na jiný právní předpis. Do souboru majetku nelze zahrnout nemovitou věc, a to ani společně s věcí movitou.
(2) Soubor majetku v případě kulturních památek nebo předmětů kulturní hodnoty se oceňuje
a) ve výši 1 Kč, pokud není známa pořizovací cena ani jedné z věcí tvořících soubor majetku, nebo
b) součtem pořizovacích cen nebo reprodukčních pořizovacích cen všech jednotlivých věcí tvořících soubor majetku.
(3) Pokud dochází ke změnám v rozsahu souboru majetku oceněného podle odstavce 2 písm. a), ocenění celého souboru majetku se nemění. Pokud dochází ke změnám v rozsahu souboru majetku v ostatních případech, ocenění souboru majetku se upraví o ocenění věci, které se příslušná změna týká.
(4) Sbírka muzejní povahy, u které není známa pořizovací cena, se oceňuje 1 Kč; pokud dochází ke změnám v jejím rozsahu, ocenění této sbírky muzejní povahy se nemění. Pokud dochází ke změně rozsahu sbírky muzejní povahy, u které je známa pořizovací cena, ocenění této sbírky muzejní povahy se upraví o ocenění věci, které se příslušná změna týká.
(5) Tvorbu souboru majetku, jeho změny a ocenění dokládá účetní jednotka průkazným účetním záznamem
Takže prvotně bychom se měli vyrovnat s tím, že se ustanovení aplikující ocenění na úrovni 1 Kč pokud není pořizovací cena, objevuje již s účinností 1. 1. 2010. Nicméně zde by měla mít přednost ustanovení Zákona – pokud dávají dispozici na přechod na daný režim do 1. 1. 2012, měl by být takový postup respektován přes výše uvedené znění vyhlášky.
Nyní se ale zaměřme věcně na to, co vyhláška v této oblasti říká právě pro oblast sbírek:
a) pokud máme u všech předmětů pořizovací ceny (nebo pořizovací cenu za celou sbírku) – potom aplikujeme pořizovací cenu – tuto variantu u sbírek můžeme prakticky vyloučit
b) pokud tomu tak není – máme ocenit na úrovni 1 Kč (i když část předmětů ze sbírky byla koupena).
To ale také vede k určitému způsobu účtování – pokud oceníme sbírku na 1 Kč, tak dokoupení dalšího předmětu do sbírky musí být provozním nákladem (byť by to stálo 10 mil. Kč). Pokud ale ještě nebyl přechod na ocenění 1 Kč proveden (viz výše – přizpůsobení do 1. 1. 2012), budeme toto pořizovat jako investici.
Je mi naprosto jasné, že není dobré, aby se objevilo tak rozdílné účtování o jedné skutečnosti. Nicméně po projití souvisejících předpisů mne jiná varianta řešení nenapadá. Pokud se v této oblasti dozvíme něco nového, budeme o tomto informovat.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková