Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu šablony odpovídá celkem 40 dotazů:
Dobrý den, prosím o Váš názor na následující problém.
Při účtování transferu (dotace šablony) jsem postupovala dle Metodické pomůcky k transferům z MF (2022):
1. rok 2023:
podmíněná pohledávka 915 (955) / 999
příjem dotace na BÚ 241 / 472
zrušení podmíněné pohledávky 999 / 915 (955)
dohad ve výši skutečných nákladů 388 / 672
2. rok 2024:
dohad ve výši skutečných nákladů 388 / 672 ... atd
3. rok 2025:
dohad ve výši skutečných nákladů 388/672
vypořádání: 348/388 + 472/348
Vzhledem k zaúčtování dohadu ve výši skutečných nákladů mi tedy nevznikal k 31.12. "zisk z nespotřebovaných prostředků", který bych proúčtovala do následujícího roku přes rezervní fond 414 dle vyhlášky č. 250/2000, §28 6).
Prosím o Váš názor, zda se jedná o závažné pochybení a porušení rozpočtové kázně?
Děkuji za odpověď a přeji příjemný den.
Děkuji za dovysvětlení - řešíme tedy skutečně jen to, že se nezaúčtovalo na Dal 414 (záloha vyšší než čerpání nákladů). Tady se obávám, že bude záležet na "přísnosti případné kontroly".
Za mne je to v současném stavu jen účetní chyba - nevyčerpané prostředky zálohy nebyly na nic jiného spotřebovány, byly ponechány v organizaci a jen účetně se nedoúčtovalo na 414 (například zápisem 401/414). Tedy toto by bylo moje hodnocení - je to účetní chyba, ale ne porušení rozpočtové kázně (pokud jdeme po smyslu daného ustanovení).
Jenže čistě formalisticky - pro někoho to znamená, že nebyla naplněna podmínka §28 odst. 6 - tedy nenatvořen rezervní fond ač být měl. což sice §28 odst. 10 striktně nevyjmenovává, ale podle smyslu ustanovení za tím někdo porušení rozpočtové kázně vidět může. Za mne bych to ale tak nehodnotil - opakuji - pro mne je to účetní chyba bez nějakého vlivu na hospodaření - tedy za mne "vyhubovat, ale nedělat z toho vědu" - možná je tento pohled ovlivněn i tím, že ona ta povinnost převádět tyto prostředky do rezervního fondu je z pohledu logiky dost nesmyslná a působí to jen problémy (z hlediska účetní interpretace).
V květnu 2025 nám byla schválena závěrečná zpráva projektu šablony OP JAK (projekt ukončen 12/2024). Za nesplněné jednotky jsme část dotace vrátili. I tak nám v rezervním fondu (na 414) z původní dotace zůstaly prostředky, za které si škola může koupit pomůcky. Když by se jednalo o investici (např. interaktivní tabuli) jak bude vypadat zaúčtování?
Musíme i v tomto případě žádat zřizovatele o souhlas s převodem z rezervního fondu do fondu investic? Děkuji za odpověď.
Jestli správně chápu, tak nějaké prostředky Vám zůstaly, neboť jste nemuseli k určitým nárokům na dotaci prokazovat skutečné náklady - za těchto okolností jste dané částky měli dát do výnosů - účet 672 (protože jste asi dostal dotaci vyšší než jsou náklady).
Chápu, že v závěrce roku 2024 jste to ještě třeba nevěděli - tedy argument zúčtovat to do výnosů za rok 2025 by asi byl. Takže ze 414 to přijde na 672 (zda napřímo nebo prostřednictvím iných účtů - to již záleží na Vámi zvolené technice zaúčtování). Pokud i díky tomu vytvoříte kladný HV, bude v roce 2026 předmětem rozdělování - může být přidělen do rezervního fondu, z něj může dojít k posílení fondu investic a nákupu investice.
Jde mi o to, že určitě nemůžeme postupovat tak, že přiznaná dotace zůstane na 414 (protože k ní nemám přesně náklady) - musí se to dostat do výnosů na 672, abych zobrazil, že tuto dotaci jste dostali.
Ale v rámci své registrace, bych vás chtěla požádat o konzultaci postupu účtování šablon OP JAK. Šablony pro MŠ a ZŠ II - priority 2 - Vzdělávání
Temín: 2/2025 - 1/2027
Škola obdržela rozhodnutí 02/2025
Účtovala jsem - vznik podmíněné pohledávky 955/999
Přijatá záloha 03/2025
241/472
999/955
Náklady - průběžně
5xx/321
Ke konci každého měsíce interním dokladem proúčtovávám čerpané prostředky
388/672
A teď bych potřebovala poradit, co s prostředky, které do 31. 12. 2025 nevyčerpáme.?
A co s nimi dál k 1. 1. 2026 a následně k 31. 12. 2026 a 1. 1. 2027.?
A postup učtování po ukončení projektu.?
Prvotně bych Vám chtěl navrhnout, abyste se podívala na dokument "Transfery v podmínkách PO" z 10. 7. 2024. Od strany 37 se věnuji problematice provozních dotací spolufinancovaných z prostředků EU - popisuji zde jednotlivé varianty zaúčtování (protože neexistuje jedna varianta - těch možností je tady více - ty varianty vznikly kvůli tomu, že se snažíme splnit nesmyslný požadavek zákona č. 250/2000 Sb. a nevyčerpané prostředky dávat do rezervního fondu). Na konci je i pasáž věnovaná situaci, kdy je dotace v cizí měně.
Takže nyní jen stručně - nemá cenu abych nyní obecně opisoval to, co najdete v tom dokumentu:
- předpis na podrozvahu OK
- přijatá záloha - za mne OK
- náklady OK
- měsíční zaúčtování 388/672 - je to možné. Jen tady prosím věnujte pozornost tomu, že se nám do stále více dotací dostává to, že nárok na dotaci nám nezakládá to, zda jsem přesně spotřeboval určitý náklad (tedy mám 5xx a tu kryji 672), ale že splním nějaký věcný cíl - třeba někdo vycestuje na 14 dní a tím vznikne nárok na nějakou částku bez ohledu na to, jaké náklady byly vynaloženy. Upozorňuji na to kvůli tomu, že to sice nic nemění na použitých účtech, ale je to o tom, jakou hodnotu dáme na tu 388 a případně v jakém okamžiku.
- prostředky které nevyčerpete na konci roku (tedy záloha převyšující náklady - respektive to, co zaúčtujete na 388) se mají dostat do rezervního fondu - já jsme zastánce varianty 401/414 (vysvětluji v daném dokumentu), častěji se ale setkáte v praxi s jinými technikami. Popisuji to v dokumentu, na který se odkazuji. Prosím vyberte si variantu, která se Vám jeví jako nejvhodnější.
Vyúčtování - pokud budete mít nároky postupně zachycené na 388, tak uděláte 346/388 (podle toho, jak jste udělali vyúčtování - respektive jak Vám bylo akceptováno) a zúčtujete zálohu 472/346. Pokud je záloha vyšší - tak vracíte 241/472 (pro volbu účtů ale závisí na technice zaúčtování převodu na rezervní fond), pokud je doplatek tak inkasujete MD 241/Dal 346.
Dobrý den, poprosím o pomoc s účtováním, naše MŠ podala žádost o dotaci z programu OP JAK Šablony II., zahájení projektových aktivit je od 1.9.2024.
Od 9/2024 školka zaměstnala v rámci dotace asistentku a začaly vznikat mzdové náklady. Do 31.12.2024 nám ale nepřišlo rozhodnutí o přiznání dotace a tedy ani finanční prostředky. Dle nařízení ředitele jsem částku na konci roku pročerpala přes rezervní fond.
Mzdové náklady za 9-12/2024 521, 524/...... s účel.znakem projektu cca 60tis.jsem následně proúčtovávala vnitřním dokladem každý měsíc MD 472/D 388 a MD388/672 D stále jsem čekala na peníze, které na konci roku nepřišly.
31.12.2024 čerpání rez. Fondu:
MD 413/D 648 částka +60tis.
a D 472 60tis. / D 672 částka -60tis.
přijetí dotace v r. 2025 241/472 640tis.
storno čerpání rezervního fondu MD472/D413 60tis. a nebo zaúčtovat MD388/D413 ?
Jak teď správně zapojit účtování na účet 388? Prosím uvedení konkrétních částek? Jak proúčtovat měsíční čerpání dotace?
Předem moc děkuji za pomoc a radu.
Pokud jste skutečně neměli do účetní závěrky za rok 2024 rozhodnutí o tom, že dotace byla přiznána, je v souladu s principem opatrnosti to, že jste na konci roku 2024 účtovala tak, abyste neměla dohadnou položku na 388 a neměla ani výnos na 672.
Nyní, pokud jste v roce 2025 dotaci získali a zatto dotace kryje i náklady roku 2024, tak doúčtujte určitě MD 388/Dal 672 - dohadnou položku na krytí nákladů roku 2024 (musíte účtovat na 672, protože na tomto účtu by se měl objevit v součtu výnos za celou dobu trvání projektu).
No a nyní jde o to, zda má dojít k vrácení prostředků do rezervního fondu či nikoliv. To totiž není v zákoně č. 250/2000 Sb. vůbec popsáno (je zde uvedeno pouze čerpání na překlenutí dočasného nesouladu ...), vůbec se ale neřeší, co se stane, pokud dané důvody pominou. Podle mých odhadů cca 10 % - 20% subjektů se domnívá, že je nezbytné příslušné prostředky do rezervního fondu vrátit - a tyto subjekty by potom zaúčtovali MD 413/Dal 648 ve výši minus 60 tis. Kč. Tak 80 - 90% subjektů (je to můj odhad) se domnívá, že by se takto prostředky neměly do fondu vracet, měl by být vykázán zisk 2025 a při rozdělování HV za rok 2025 v roce 2026 by bylo možné uskutečnit převod do rezevního fondu. Já bych se přikláněl v tomto k té většině - ono je to pro mne celkově těžko zkousnutelné, protože celá tato diskuse totiž vyplývá z nesmyslného zapojení rezervního fondu do výnosů.
Takže třeba já bych skutečně jen doúčtoval nyní 388/672 a rezervní fond nyní nekorigoval. Klidně skončil v letošním roce v zisku a případný příděl do RF řešil až při schvalování výsledku hospodaření.
No a dále jak čerpáte náklady, tak ve výši postupně nabíhajícího nároku na dotaci bych dělal 388/672 (klidně měsíčně). No a při vyúčtování by se zúčtovávala 388 a 472.
Nevím, zda Vám tento popis stačí - případně se mi ozvěte na e-mail.
Vážený pane inženýre,
obracím se na Vás s dotazem ohledně finančního vyúčtování projektu OP JAK ŠABLONY I.
Fyzická realizace projektu byla ukončena koncem roku 2024, což bylo dříve, mělo být až v roce 2025. Tedy již koncem roku 2024 byla odeslána závěrečná zpráva. Všechny šablony byly splněny, ale k datu odeslání ZZ nebyly dočerpány finanční prostředy na tzv. režie. Dle pravidel k vyúčtování dotace daného projektu dochází k datu schválení závěrečné zprávy o realizaci projektu, což bylo schváleno dne 15. 01. 2025.
Bude tedy správný postup účtování?
rok 2024
388/672 - ve výši nákladů za rok 2024
401/414 - zůstatek nevyčerpaných prostředků - režie
rok 2025 - schválení závěrečné zprávy o realizace 15.01.2025
414/401 - zúčtování nevyčerpaných prostředků - režie
388/672 - zúčtování nevyčerpaných prostředků - režie - do výnosů
348/388 - zúčtování nároku na dotace
472/348 - zúčtování zálohy na transfery
Děkuji za posouzení a odpověď.
Můj názor je takový, že pokud byly všechny požadavky splněny v roce 2024, tak byste měli zaúčtovat již na konci roku 2024 dohadnou položku 388/672 včetně těch režií. Tedy již by se ani neúčtovalo na 414 ...
Nedat to celé do výnosů by mělo smysl jedině tehdy, pokud je v rámci závěrky nějaká pochybnost, že je třeba něco nesplněno apod. Nicméně Vy to máte v lednu již schváleno - tedy není důvod k tomu dohadnou položku podhodnocovat.
Dobrý den, naše MŠ podala žádost o dotaci z programu OPJAK Šablony II., zahájení projektových aktivit je od 1.9.2024. Od 9/2024 školka zaměstnala školního asistenta, respektive prodloužili jsme pracovní poměr zaměstnankyni, která do 31.8.2024 byla zaměstnána v rámci předchozího projektu OPJAK Šablony I., mzdové náklady by měly být výdajem nového projektu. Do 31.12.2024 nám ale nepřišlo rozhodnutí o přiznání dotace a tedy ani finanční prostředky. Zřizovatel souhlasil se vstupem do projektu, neposkytl nám ale návratnou finanční výpomoc ani účelový příspěvek, máme dostatek finančních prostředků na rezervním fondu, takže bychom měli použít rezervní fond "k překlenutí časového nesouladu mezi náklady a výnosy". Je toto řešení předfinancování projektových výdajů možné? Jak správně zaúčtovat?
mzdové náklady za 9-12/2024 521, 524/...... s účel.znakem projektu
k 31.12.2024 čerpání rez.fondu 414/648
přijetí dotace v r. 2025 241/472
storno čerpání rezervního fondu 648/414
dohadná položka ve výši výdajů 388/672
Pokud nemáte zatím rozhodnutí o přiznání dotace (tedy jste stále ve fázi "žádost o dotaci"), tak podle účetního principu opatrnost skutečně nejste oprávněni v závěrce 2024 zaúčtovat dohadnou položku aktivni 388/672.
Takže nyní jako řešení roku 2024 máte fakticky dvě možnosti:
- skončit ve ztrátě (což by se mi účetně líbilo) s tím, že ztrátu pokryjete z rezervního fondu rozvahově při schvalování hospodářského výsledku - takto to ale v zásadě nikdo nedělá (byť věcně to dává největší loiku). Další rok byste zase měli zisk, pokud dotaci obdržíte a třeba byste si zase natvořili rezervní fond z HV.
- nebo postupovat tak, jak uvádíte - tedy zaúčtovat použití rezervního fondu do výnosů - což jsem v některých odpovědích označil z hlediska účetní teorie za "masakr" - nicméně v podmínkách PO je to považováno za něco naprosto normálního a zachová se takto naprostá většina osob. Takže budu předpokládat, že to bude i Váš případ.
No potom máme ten rok 2025 - a tady vzniká problém, pokud zaúčtujete ve 2024 čerpání 414/648. Nikde totiž není napsáno, zda pokud takto fond vyčerpete, zda se tam v následujícím roce mají prostředky vrátit - opačným zápisem tak jak uvádíte (v zákoně č. 250/2000 Sb. totiž toto není popsáno jako tvorba fondů). Takže podle mých zkušeností většina subjektů se domnívá, že toto se již neúčtuje (tedy, že zůstane jen čerpání a v roce 2025 by se vykázal zisk, který by případně mohl být přerozdělen do RF). Menší část subjektů se domnívá, že by se měla zaúčtovat vratka do fondu - tak jak uvádíte ve 2025. Já na to při těch nesmyslech okolo účtování fondů názor ani nemám. Být Vámi - snažil bych se toto dohodnout se zřizovatelem. Jasnou odpověď v předpisech nenajdete.
Příspěvková organizace požádala o dotaci, tzv. šablony. Finanční prostředky plynoucí z této dotace mají svá pravidla. Z důvodu blížícího se konce roku začala příspěvková organizace nakupovat. Nákupy budou pod dotací, která má být vyřízena i proplacena do 31.12.2024. Určité riziko tu však je, že dané prostředky do uvedeného data nedorazí. Dotaz: V případě, že dotační prostředky do 31.12.2024 pro školu nedorazí, je možné, aby organizace použila na dotační nákupy rezervní fond? Po obdržení financí samozřejmě do fondu vrátí. Pozn. nyní jsou pravidla prý nastavena tak, že když prostředky ze šablon nevyužijí v plné výši, převedou je organizace právě do rezervního fondu. Vzhledem k tomu, že máme v organizaci novou paní účetní, prosím i o účetní zápisy tohoto procesu. Děkuji.
Jen k tomu poznámka - ona bude účtovat v případě, že peníze ze ŠABLON nedorazí výnos v podobě dohadné položky MD 388/Dal 672. Takže by to nemělo být tak, že použie rezervní fond zápisem MD 413/Dal 648 (to by byl duplicitní výnos), ale jen použije volné prostředky a rezervní fond (tedy 413) bude dočasně kryt nikoliv penězi ale 388.
Stačí to takto jako vysvětlení - případně ještě napiště e-mailem? Samozřejmě je to spojeno s tím, že budeme akceptovat, že fond bude přechodně kryt tímto způsobem.
Dobrý den, prosím o radu.
Šablony III.
Rok 2021 obdržena dotace 1.022.064,- Kč … 241/472
Náklady……………………………………………………….. 5.. /321
Čerpání 2021………………………………………………..388/672
Převod nevyčerpané dotace………………………… 388/672 + 672/414
rok 2022 čerpání 414/672
rok 2023 čerpání 414/672
rok 2023 vratka 5.378,- Kč předpis 472/349
úhrada 349/241
vyúčtování 414/672
vyúčtování šablony 1.022.064,- 348/388
1.016.686,- 472/348
Řádek vyúčtování vratky (5.378,- Kč 414/672) mi dělá problém – účet 414 tímto bude nulový, ale navýším si 672. To je správně? Moc děkuji za odpověď.
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Zálohy na transfer mám zaúčtováno na účet 472. V roce 2023 jsme nečerpali.
V tomto případě to nemůžu převést na 414?
Děkuji
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den, poprosím o kontrolu účtování, případně opravu špatného postupu a navedení, jak správně opravit zaúčtování.
V roce 2022 účtováno:
600 tis. MD 241 / D 472 příjem zálohy dotace do banky
100tis. MD 5.../ D 321 faktura
100tis. MD 388/ D 672 čerpání transferu - spotřebovaná dotace
na konci roku
Na konci roku 2022 zaúčtováno:
500 tis. MD 388/ D 672 nevyčerpaná částka
500 tis. MD 672 / D 414 tvorba rezervního fondu nevyčerpaná částka
v dalším roce 2023 účtováno:
500tis. MD 5.../ D 321 faktura
500 tis. MD 414 / D 672 čerpání transferu - spotřebovaná dotace
500 tis. MD 472 / D 388 skutečná vyčerpaná část dotace
Předem děkuji za pomoc.
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Prosím, jak zaúčtovat tvorbu a čerpání dotací šablony z EU.
Převádím částku na rezervní fondu - analyticky vedený jako šablony EU a každý měsíc dle nákladů odúčtuji 414 x 648.
Prý je to špatně, má být dle našeho zřizovatele 672.
Můžete prosím poradit, abych účtování měla správně.
Nebo nasměrovat na odkaz účtování dotací z EU ?
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den,
mohla bych poprosit o celý postup účtování šablon? Jak s nimi naložit na konci roku?
Děkuji za odpověď
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den, jaký je správný postup čerpání dotačních prostředků Šablony, pokud jsou poskytovány např. na 2 školní roky. Jak správně zaúčtovat nevyužité peněžní prostředky na konci kalendářní roku, převádět do rezervního fondu.?
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den
vedla jsem účetnictví u šablon takto?
ŠABLONY
2021 = 241/472 100 tis
2021 spotřeba 388/672 50 tis
2022 spotřeba 388/672 45tis
Celkem spotřeba 2021 + 2022= 34x/388 95 tisíc
Vypořádání = 472/34x = 100 tis.
Vratka nespotřebované části 34x/241 5 tisíc (toto proběhne až příští rok a předchozí řádek , kde to mám n 472/346 mi napadly v uzávěrce. Vůbec se jim to nelíbilo? kam zaúčtovat ten rozdíl , který musím poslat ?
2. Dotace šablony , které jsou nyní v tomto roce J.A . Komenský se účtuji stejně? děkuji moc
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den, pane inženýre, prosím o radu. Jsme základní škola, máme schválenou dotaci na Šablony IV s čerpáním od 1. 9. 2022 na 2 roky. Měli jsme dotaci obdržet v plné výši do 60 dnů, dnes ale paní ředitelce bylo oznámeno, že letos peníze pravděpodobně zaslány nebudou.
Protože jsem s dotací počítala, v říjnu jsem proúčtovala 64 tis. Kč
MD 388/ D 672. Jak nyní postupovat, když peníze k 31. 12. 22 neobdržíme?
V listopadu a v prosinci budou nalší náklady. Můžu celou výši opět proúčtovat MD 388 / D 672, aby nedošlo ke zkreslení hospodářského výsledku - k navýšení výnosů? Nebo celou částku odúčtovat, a tím by středisko šablon zůstalo v záporné částce?
Jak potom postupovat v r. 2023 po obdržení dotace?
Velice děkuji za odpověď
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková