Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu odpisy odpovídá celkem 457 dotazů:
Dobrý den, v roce 2024 jsme zažádali o dotaci na projekt rozvoje venkova v rámci strategického plánu SZIF.V tomto roce jsme uhradili fakturu za tři herní prvky, skluzavku lanový prvek a houpačku. Všechny prvky přesáhly 40 000 Kč. Všechny prvky byly zařazeny do užívání po úhradě faktury. Celková částka je 397 654 Kč. Dle dohody s SFIZ máme způsobilé výdaje 397 654 Kč a dotace bude 70 % - 278 357 Kč. Příspěvek EZFRV je 35 % a příspěvek z národních zdrojů je 180 933 Kč- 65 %.(dotaci obdržíme po kontrole z SZIF). Prosím jak účtovat? Děkuji.}
Pokud správně chápu z dotazu, tak pořízení majetku bylo v roce 2024 (tedy MD 042/Dal 321, úhrada MD 321/Dal 241 a MD 416/Dal 401). A samozřejmě zařazení do majetku.
Nevím jestli jste již v roce 2024 měli rozhodnutí o poskytnutí dotace. Pokud ano, již v roce 2024 jste měli účtovat MD 388/Dal 403 ve výši 278 357 Kč. Hodnotu 403 pak přiřadit ke kartám majetku a začít rozpouštět do výnosů v alikvotní výši proti odpisům.
Je ale také možné, že rozhodnutí o dotaci máte až z roku 2025 - potom by to byla dodatečně přiznaná dotace - účtovali byste až v roce 2025 - klidně zase 388/Dal 403, dotaci přiřadili na kartu majetku, spočítali aktuální transferový podíl a začali rozpouštět dodaci do výnosů od aktuálního data (tedy nevadilo by, že by to bylo třeba již zařazeno do majetku před 8 měsíci a nějaké odpisy by tam naběhly). Pokud těch 35 % je před vyúčtováním, tak bych je zachytitl MD 241/Dal 374 a MD 401/Dal 416.
Následně by bylo asi vyúčtování - MD 346/Dal 388 (celá částka dotace) a MD374/346 (těch 35 %). No a následně doplatek MD 241//Dal 346 a MD 401/Dal 416.
Odpisy účtujete klasicky MD 551/Dal 08x a k tomu v alikvotní výši (tedy transferový podíl x odpis) rozpouštíte dotaci - MD 403/Dal 672 a na rozdíl 551 a rozpuštěné 403 účtujete tvorbu fondu investic MD 401/Dal 416.
Tak nevím, jestli jsem odpověděl dostatečně na to, co Vás trápí - případně se mi ozvěte na e-mail.
Dobrý den,
prosím o zodpovězení následujícího dotazu. V 1/2025 nám zřizovatel ÚSC předal TZ budovy. Provedli jsme navýšení PC v majetkové evidenci a v účetnictví, spočítali odpisy, transferový podíl.
V květnu jsme zjistili, že v ceně TZ budovy jsou položky samostatně movitého majetku. Po odsouhlasení ze strany zřizovatele se PC TZ k 1. 6. 2025 sníží o položky, které do TZ nepatří a provede se od 1. 6. 2025 úprava odpisů budovy vč. TZ. Samostatně movité věci se zařadí do majetku a do účetnictví a začnou se odepisovat následující měsíc (tj. červenec).
Je tento postup správný?
Děkuji za odpověď.}
Pokud správně chápu - plánujete následující:
- k 1. 6. přeřadit některé položky na 022 a zavést k nim nové karty majetku a začít je odepisovat (tedy začnou k nim nabíhat úplně nové odpisy)
- na kartě stavby - ponechat oprávky na 081 (dosud zaúčtované) a od 1.6. začít odepisovat ze snížené hodnoty.
Rozumím - řekněme, že to může být poměrně časté řešení, nicméně není úplně správné.
Když by se oprava měla provést naprosto správně, tak by postup byl následující:
- přeúčtujete movitosti na 022 - to je stejné, jako se chystáte udělat
- přepočtete odpisy budovy a rozpuštění transferového podílu - kolik by se odepisovalo, pokud by se od samého začátku postupovalo správně. Nadměrné odpisy zaúčtujete jako snížení 551 proti 081. S tím zkorigujete i rozpouštění 403/672 a tvorbu fondu
- dopočtete, kolik by byly správně odpisy na movitých věcech - když by od samého začátku toto bylo správně - to doúčtujete 551/082 (a pokud by i na těchto věcech byl transferový podíl, tak dopočtete rozpouštění 403 a samozřejmě doúčtujete tvorbu fondu investic).
Vím, že takovýto postup by byl hodně náročný, často bývá i problém toto dostat na karty majetku (dopočítat zpětně oprávky). Nicméně pokud jdete na opravu nesprávností, tak úplně správně je zkusit to opravit tak, aby se vše přepočetlo tak, jak by to bylo úplně správně. V praxi ale často následně sklouzneme k řešení, které uvádíte (případně k nějaké obdobě... - třeba té, že se již nezasahuje do výše oprávek, ale pokud rozděluji takto kartu majetku, tak se na nově vyčleněné položky převede alikvotní podíl dosud vytvořených oprávek).
Dobrý den,
prosím o pomoc a kontrolu účtování technického zhodnocení budovy při pořízení a instalaci EPS v našem zařízení. Jsme příspěvková organizace města, zřizovatel nechal provést instalaci EPS, na kterou dostal dotaci, část hradil ze svých nákladů, poté nám toto technické zhodnocení převedl. Budovu máme ve správě a provádíme odpisy.
Financování města - 800 000,- Kč dotace
400 000,- Kč vlastní zdroje, celkem 1 200 000,- Kč
Účtování příspěvkové organizace:
1 200 000 - 042 / 800 000 - 403
400 000 - 401
1 200 000 - 021 / 042
odepisování ve zvýšené ceně 551 / 081
401 / 416
rozpuštění transferu 403 / 672
Je toto zaúčtování takhle správně?
Děkuji za odpověď}
Účtování správně je - souhlasím s tím. Nezapomenout, že s tím předáním přepočítáváte transferový podíl (pokud by na objektu byly již vázány nějaké dotace) a to rozpouštění 403/672 je právě hodnota transferového podílu x výše odpisu. Zápis 401/416 na rozdíl mezi tím, co máte na 551 a tím, co rozpouštíte do výnosů na 672.
Dobrý den,
jsme škola, našim zřizovatelem je město. Zřizovatel získal investiční dotaci (má rozhodnutí z 7/2024 o dotaci 5% státní rozpočet, 85% příspěvek Unie, 10% příjemce dotace) na vybudování dvou nových odborných učeben v naší škole.
Realizace výstavby učeben včetně vybavení skončilo a dne 7.5.2025 bylo podepsáno přední a převzetí do užívání.
Budova školy nám byla zřizovatelem svěřena do užívání. Vedeme ji na kartě a odepisujeme. Odpisy nám kryje zřizovatel, odpisy ze svěřeného majetku odvádíme zpět zřizovateli.
Nyní nám chce zřizovatel předat do května 2025 technické zhodnocení budovy školy, které vzniklo výstavbou učeben. Technické zhodnocení nám chce předat bez dotace.
Vybavení učeben nám chce zřizovatel předat až na podzim 2025, až bude vědět přesnou částku dotace (správnou hodnotu transferu 403).
Otázka:
1. Může nám předat zřizovatel TZ budovy bez dotace, když má podepsané rozhodnutí o dotaci?
2. Když přijmu TZ budovy v květnu 2025 bez dotace, musím začít odepisovat v červnu ze zvýšené zůstatkové ceny. Na kartě budovy se nebudou odpisy od června rozdělovat na poměrnou část dotace. Jak budu opravovat na podzim cenu (poměrné rozdělení) TZ o dotaci, kterou nám zřizovatel sdělí? Jak účtovat a dopočítat?
3. Jak účtovat převzetí TZ a nového majetku 022 (vybavení) s dotací, který nám předá zřizovatel?
Pročetla jsem si dokumenty zveřejněné na portálu PO účtuje a to Účet 403 pro PO ze dne 4.8.2022 a shlédla také videa. Ale nikde není řešena situace, že zřizovatel předá majetek bez dotace a následně až po uznání – přijetí skutečné částky oznámí své PO její výši.
Děsí mě, že na kartu majetku navedu TZ bez dotace a potom budu muset na podzim (a doufám, že to bude do konce roku 2025) měnit poměrnou část odpisu na dotaci.
Předpokládám, že TZ se má na kartu majetku navést s přesným poměrem k dotaci už nyní od května. Nedokážu si představit opravovat na podzim kartu majetku a zpětně rozpouštět poměrnou část na dotace u odpisů.
Nebo žádná oprava nebude a poměrná část s}
Zkusím reagovat na jednotlivé body:
1. Podle mého názoru to může udělat jedině tehdy, pokud je tam nějaká významná nejistota, zda zřizovatel dotaci vůbec obdrží (nejistota, zda se plní podmínky ...). Pokud ale nejsme schopni pojmenovat konkrétní důvody těchto pochybností a vše se vyvíjí "podle předpokladů" (a zřizovatel má zároveň rozhodnutí o dotaci ....), měl by k okamžiku zařazení do majetku zaúčtovat 388/403 a tím i budovu předat s hodnotou 403 (byť dohadovanou). To vyplývá z ustanovení ČUS 703 - bod 5.3.4. písm. c). Takže za mne by to mělo být tak, že nyní se udělá dohadná položka a následně se bude řešit případný rozdíl.
2. U toho druhého bodu navazujeme přímo na bod 1. Napíši dva pohledy na tuto záležitost:
a) zřizovatel má oprávněné pochybnosti o tom, že dotaci dostane a k datu zařazení do majetku tedy neúčtuje 388/403 a tím Vám také nepředá hodnotu dotace. Potom získání dotace na podzim by znamenalo ariantu "dodatečně získaná dotace" a já bych ji považoval za získanou k tomuto aktuálnímu datu - tedy podle oznámení zřizovatele bch "vyměnil" hodnotu 401 za příslušnou hodnotu 403 - tedy fakticky u Vás zaúčtování 401/403 a od tohoto data bych přepočetl transferový podíl a nově začal odepisovat a rozpouštět transferový podíl. Tedy nic bych nepřepočítával zpětně, nedopočítával bych jiné rozpouštění 403
b) zřizovatel měl udělat 388/403 již k datu zařazení do majetku a neudělal to - za mne se potom jedná o nesprávnost - kterou jste bohužel postiženi Vy. Úplně správně bych potom na podzim (například v září), až získám hodnotu dotace, měl zpětně dopočítat, jako když bych dotaci obdržel již v květnu a přepočetl bych rozpouštění dotace za období červen - září (tedy zpětný dopočet) a opravil také tvorbu fondu investic. Tedy zpětný přepočet, jako když by to udělal "správně". Takže zase je to 401/403 s tím ale, že tu 403 hned částečně za to období květen - rozpustím do výnosů (a měl bych zrekonstruovat kartu majetku).
Samozřejmě s tím se objeví otázka - jak účtovat v případě, kdy se udělá dohadná položka v květnu a v září se zjistí, že výsledná dotace bude jiná. Můj pohled na věc je, že optimální varianta by byla ta, že o rozdíl změním hodnotu 403 a od okamžiku, kdy jsem se to dozvěděl měním transferový podíl. K tomuto něco popisuji třeěba ve videu "Upřesnění dohadné položky u investičního transferu - jiný subjekt". Dále je na webu dokument "Účet 403 pro PO ..." - je to v části "Transfery" - tam právě řeším i ty situace následných rozdílů a třeba u příkladů na str. 16 a dále tam zahrnuji situace, kdy je tam i zřizovatel.
Tak u té trojky - tam si nejsem jist na co se vlastně ptáte. Samozřejmě běžné zaúčtování je (pokud u majetku ještě nejsou oprávky)
MD 021 (022)/Dal 401
Dal 403
Vy řešíte to, že nemáte ještě tu hodnotu 4003 - respektive zřizovatel i odmítá sdělit - takže MD 021(022)/Dal 401 a potom až následně oznámi, tak "vyměňuji" tu 401 za 403 (MD 401/Dal 403) - respektive to je moje doporučení jak postupovat. No a potom by šlo již jen o to, zda to ještě dopočítávat zpětně (protože to měl dát a nedal) a nebo zda obhájím, že tu hodnotu 403 nakartu majetku navedu až k datu změny.
Jinak jen dotaz je na konci nedopsán - pokud byste o tom chtěla dále komunikovat - můžeme e-mailem.
Dobrý den, prosím o kontrolu účtování a zařazení majetku.
Škola pořídila 6 herních prvků na dětské hřiště za 550.000,-, některé mají hodnotu nižší než 40.000,-,ale podle instrukcí k dotaci musí být hřiště vedeno jako celek, zařadím ho tedy jako Soubor movitých věcí ? Nejsem si jistá se zařazením do odpisové skupiny? Dotace pokryje 70% nákladů, zbytek hradí škola z vl. zdrojů(IF). Dotace je složena z příspěvku 35% EZFRV a 65 % z národních zdrojů. Faktura je již uhrazena, hřiště se používá, žádost o platbu je podaná, čeká se na vyplacení dotace. Je nutné dotaci rozúčtovávat na zmíněné zdroje asi podle UZ?
Zaúčtuji, 042/321, následně 022/042. úhrada 321/241, čerpání IF 416/401 v celkové výši faktury(550.000,-), 388/403 dotace 70%, odpisy 551/082 401/416 vl. zdroje, 551/082,403/672 dotace. V okamžiku příjmu dotace 241/346,346/388,401/416? Děkuji za odpověď.}
Z hlediska klasifikace těchto prvků se v současnosti v zásadě objevují dva přístupy - přičemž pro oba nademe nějakou obhajobu:
- bud ty prvky s ohledem na jejich zapuštění do země (předpokládám, že to tak je u Vás udělané) vyhodnotíte jako stavby a toto může třeba představovat v případě doplnění hřiště novými prvky jeho technické zhodnocení - tedy účet 021
- nebo prvky považujeme za movitosti - a pokud je chcete vyhodnotit jako celek, uděláte z nich skutečně soubor na účtu 022.
Nemám nějakou preferenci ani k jedné z variant - samozřejmě u určitých prvků jsme více v režimu "staveb" - staby jsou určitě pískoviště, u některých prvků také pracujeme s budováním dopadových ploch a u nich jsme také více ve stavbách. Pokud je to ale uděláno tak, že někam na trávu se dá 6 houpacích koníků... - tak si myslím, že varianta dát to jako movitost je také OK. Pokud se rozhodnete pro movitost - dávali bychom na 32.30.15 - IV odpisová skupina.
Požadavky na zaúčtování - předpokládám, že si vymínili v dotaci nějaké oddělené sledování - tedy zaúčtovat na 042 podle UZ dává smysl (poznamenávám - je to pro naše interní členění - na rozdíl od obcí nám toto nevstupuje do žádných výkazů).
Zaúčtování je OK
Dobrý den, jsme příspěvková organizace a na našem pozemku je veřejně přístupný park. Tento park projde v letošním roce rozsáhlou rekonstrukcí administrovanou naším zřizovatelem. Součástí rekonstrukce bude nejen výsadba keřů, stromů, nové zpevněné cesty včetně obrubníků a zasakovacích pásů, ale také nové schodišťové konstrukce a rampy, opěrné zdi vč.základů, závlahové systémy vč. technologií a elektroinstalací, osvětlení, zámečnické konstrukce vč.zábradlí, ukotvené lavičky .
Nyní potřebuji domluvit, jakým způsobem tento nový majetek zařadíme. Zda mohu celou rekonstrukci zařadit jako jeden nový investiční majetek - park/parkové úpravy ?? Nebo zda musím jednotlivé části rekonstrukce zařadit zvlášť - u menší části zařízení by to bylo možné (lavičky atd), ale největší finanční objem rekonstrukce tvoří zemní a stavební práce související s novými zídkami, schodišti, odvodňovací pásy a závlahové prvky, technické prvky, výsadba. K celé rekonstrukci mám stavební rozpočet.
Prosím vás, mohl byste mi poradit, zda mohu rekonstrukci parku zařadit jako jeden funkční celek - jako Ostaní inženýrské dílo - 6.odpisová skupina, CZ-CPA 24.12.11 Parky a zahrady? Nebo zda toto nelze a musím toto dílo rozdělit - což by bylo nesnadné některé jeho části vydefinovat..?
Mockrát vám děkuji a přeji pěkný den,}
Na toto žádná přesná pravidla nenajdeme. Já bych postupoval asi následovně:
- zařadil bych park jako celek - teď tím myslím ty stavební části, úpravy terénu, výsadbu apod. - s Vaší klasifikací CZ-CPA bych souhlasil - do popisu bych uvedl identifikaci- na jak je to parcele a dále, co je součástí
- nicméně z toho výše uvedeného bych vyčlenil určité prvky, které jsou relativně ůsamostatné" a asi budou mít jinou životnost - tedy jak uvádíte třeba ty lavičky, mohou tam být třeba i něhaí herní prvky pro děti, informační cedule ... - to bych se snažil zařadit samostatně - (byť třeba jako nějaký větší soubor majetků) - vede mne k tomu to, že toto bude mít asi dost jinou životnost - tedy dost pravděpodobně rychlejší odpisy.
Nicméně pravidla na to nejsou - samozřejmě nějak bych se rozhodoval podle konkrétní situace - co je vše pořizováno.
Dobrý den,
mám dotaz na zaúčtování. Zřizovatel předal bezúplatně příspěvkové organizaci majetek vedený na účtu 022, který v některých případech nesplňoval charakteristiku DHM, tj. majetek od 40 tis.Kč.
Organizace majetek přijala tak, jak ji ho předal zřizovatel a nyní chce opravit evidenci majetku na správný účet.
Např.
Zařazení podle předávacího protokolu:
DHM 022/082 .........poř.cena = 4 000 Kč / 1 000 Kč = oprávky zřizovatel
/401 / 3 000 Kč = zůstatková cena
Nyní příspěvková organizace chce opravit evidenci ve stejném měsíci, co ji byl majetek předán :
Doúčtování oprávky
408/082......... 3 000 Kč
Oprava zařazení majetku:
022/082 .......... - 4 000 Kč
401/408 .......... 3 000 Kč
028/088 ......... 4 000 Kč
Prosím o Váš názor na účtování o příjmu a opravě zařazení majetku. Děkuji.}
Netušíte , proč to tak zřizovatel měl zařazeno? Když to má tak malé oprávky, nebyla situace, že to měl zařazené v souboru majetku a nyní Vám to předává vyčleněné z tohoto souboru?
Jde mi o to, do jaké míry je to vůbec chyba a zejména zda je to důvod pro použití účtu 408 u Vás. Je podle mne problém mluvit o opravě nepsrávností minulých let, protože za mne případně chyba vznikla u zřizovatele - ne u Vás. Účtovat 408 v této situaci na Vaší straně moc nedává smysl - ta 408 je následně interpretována jako oprava nesprávností HV z minulých let - ale tak tomu není.
Co bych udělal:
- nevím, zda se dá s Vaším zřizovatelem nějak rozumně dohodnout. Pokud to on měl zařazeno chybně, nebo třeba rozděloval soubor a předal Vám z něj nějakou část, tak si myslím, že by se mělo dohodnout, aby opravu (případně rozdělení souboru a tím i doodepsání a přeúčtování na 028) zaúčtoval ještě on - udělá to nejméne problémů.
- pokud toto odmítne, tak bych doúčtoval mimořádný odpis 551/082 a překlasifikoval MD 028/Dal 022 a MD 082/Dal 088. A zároveň tvorba fondu investic - MD 401/Dal 416.
Samozřejmě může zřizovatel namítat, že máte nějak limitovány odpisy a na toto tam nejsou "zdroje" - nicméně do té situace Vás dostal on - tak pokud se mu to nelíbí, ať se to opraví ještě u něj a Vám to předává jako plně odepsaný DDHM
Dobrý den,mám otázečky 1. zřizovatel získal investiční dotaci 30 % zřizovatel, 70 % investiční dotace - učebna pracovních činností/kuchyňka v celkové hodnotě 625 000,-- - obsahuje přes židličky, stoly, interaktivní tabule, počítač, ale i učebních pomůcek, vybavení kuchyňky, spotřebiče - vše 1 soubor majetku. Nyní nám bude předáno a my budeme v odpisování pokračovat - nastaveno na 20 let (5 let již odepsáno), ale ty drobné věci prostě nevydrží a už nyní bychom chtěli něco vyřadit. Do účetnictví zařadím v částkách od zřizovatele. Nevím ani přesně co od zřizovatele mám všechno chtít. Dostanu Kartu majetku, kde je uvedená pořizovací cena, hodnota provedených odpisů a zůstatková cena, rozdělení na 401 a 403, ale ocenění jednotlivých věci ne, pouze seznam. Jak budu postupovat při vyřazení části souboru majetku. To by se nějakým procentem přepočítaly odpisy v poměru s "cenou" vyřazené části? Jak bych dopočítala zůstatkovou cenu vyřazené části. Novou věc, co budeme kupovat za vyřazenou už mohu učtovat na 028(sporák) nebo musím zase nějak navyšovat hodnotu souboru majetku - bude to výměna stejné věci, ale určitě né ve stejné hodnotě?
2. Zřizovatel chce sjednotit u všech zřizovaných organizací hodnotu majetku vedených na 028, 902 a co jde do spotřeby.
028 - doposud vedu od 2000,-- nově od 3000,--
902 - vedu od 1000,-- nově až od 2000,--
do 2000,-- jsou věci rovnou do potřeby.
z 028 převedeu věci nad 2000,-- - 2999,99 na 902. Ale jde mě o ty položky historicky vedené v nižších cenách normálně vyřadit 088/028 a 999/902.}
Soubor majetku
a) pokud je vytvořen soubor majetku, je povinností v rámci evidence majetku mít položkový soupis věcí, ze kterých se soubor skládá a u nich i jednotkové ocenění. Pokud to zřizovatel nemá - měli byste trvat na tom, aby to dohledal (díky tomu, že je to jen 5 let staré, tak určitě podklady jsou - prostě jít do faktur, podkladů pro vyúčtování dotace .... - je to jen o tom, zda je ochota). Pokud to odmítne, tak porušuje pravidla evidence majetku. Když to přes všechny výzvy neudělá, tak by nezbylo nic jiného, než abyste si předávané ocenění (myslím tím PC) rozdělili sami interním odhadem - není to samozřejmě dobře, ale je to lepší, než neudělat nic. Pokud by se to zřizovatel nelíbilo, když by kontroloval, tak mu jen sdělte, že je to jen způsob jak napravujete jeho chybnou evidenci majetku.
b) až ten seznam s cenami budete mít, můžeme začít dílčím zůsobem vyřazovat ze souboru. Pokud budu mít třeba soubor za 600 000 Kč, oprávky budou 100 000 Kč a Vy budete vyřazovat věc, která je za 6 000 Kč, tak byste museli v alikvotní výši udělat mimořádný odpis - MD 551/Dal 082 - 5000 Kč, v alikvotní výši k tomu zaúčtujete 403/672 (tento mimořádný odpis x transferový podíl) a rozdíl 551 a 672 zaúčtujete 401/416. No a dále již jen vyřazení MD 082/Dal 022 (6 000 Kč).
c) nákup nové věci - nemusíte do souboru zařazovat - lze to mít samostatně mimo soubor (pokud byste ale chtěli nakoupit do takovéhoto souboru - byla by to vždy investice - původní byste vyřadili, novou věc zařadili)
Sjednocení limitu pro účet 028
V zásadě jsou možné teoreticky obě dvě varianty - tedy ponechat tam ty staré až do jejich vyřazení (tedy dokdy budou sloužit), nebo odúčtovat ty věci, které nebudou cenově odpovídat novému nastavení. To si máte vyhlásit a stanovit (případně popsat v Příloze k účetní závěrce). Já bych šel třeba klidně to druhou metodou - tedy tyto věci odúčtovat a všechen majetek tak překlasifikovat podle nových pravidel - přesně tak jak uvádíte. Ale je to skutečně na Vás.
Dobrý den, pane inženýre,
jsme ZŠ zřízená obcí. Budeme budovat Venkovní učebnu v areálu školy (do emailu posílám jak bude vypadat).
a) Jde o konstrukci ze železa, pokrytou palubkami, která je chemickou kotvou přilepena na betonový základ + přišroubována závitovou tyčí. Dle Stavebního úřadu z jejich pohledu nejde o stavbu, z účetního pohledu si myslím, že o stavbu jde a budu účtovat na 021?
b) na učebnu žádáme o dotaci, která však bude poskytnuta expost, úhradu musíme provést celou sami z fondu investic: prosím o kontrolu účtování:
Květen 2025
1) žádost o dotaci 544.750,71 915/999
Srpen 2025
2) faktura 680938,39 042/321
3) zařazení 680938,39 021/042 (zde nevím zda 021 či 022)
4) úhrada 680938,39 321/241
5) použití FI 680938,39 416/401
6) dohad dotace 544750,71 388/403
7) odúčtování podr. 544750,71 999/915
Září 2025 až XXX do vyřazení
8) odpis měsíční 100 551/081
9) tvorba FI 100 401/416
10) rozpouštení dotace 90 403/672 ve výši podílu dot. transferu v odh. výši
září 2025 - únor 2026 - nevíme přesné období
11) schválení dotace 544750,71 346/388
12) připsání dotace 544750,71 241/346
= případný rozdíl dotace xxxxx 388/6?? 6??/388 - zde nevím účet
13) tvorba FI ve výši dotace 544750,71 401/416 - zde si nejsem jista zda dle Zákona o rozpočtových pravidel tvořit dle § 31 odst. písm. 3 = jelikož budu tvořit i odpisy, nevím, zda částku nezdvojím
14) dle výše připsané dotace nutno upravit částku dotačního podílu, který rozpouštím na 403/672 - již rozpuštěnou část dotace nechám být a upravím pouze zbývající část?
Velice děkuji za kontrolu.}
Za mne je toto pro účetní klasifikaci hodně hraniční téma (díval jsem se na daný obrázek) - zejména musím zdůraznit, že nejsem rozhodně odborník na stavební zákon. Nicméně pokud to vezmeme striktně podle předpisu (vyhláška 410/2009 Sb), tak pokud stavební úřad vyhodnotil, že toto nenaplnilo definici stavby podle stavebního zákona, tak podle vyhlášky 410/2009 to nemáme na účtu 021 sledovat. Na účtu 021 totiž prvotně sledujeme stavby podle stavebního zákona (podle odkazu pod čarou). Tedy to by byl argument pro zaúčtování na 022 (případně účet 029). Takže jestli od nich máte podklad, že to stavba podle stavebního zákona není, potom je to argument odborníků a měl by mne to vést k zaúčtování na 022 (případně 029).
Zaúčtování:
vše OK až do operace 9:
- tvorba fondu investic z odpisů (401/416), aby to dávalo logiku má být jen ve výši 10 - tedy ve výši rozdílu 551 a rozpuštěné 403 do výnosů
operace č. 12 - to je trochu problém - pokud by tam byla nějaká významnější změna v porovnání se skutečnou dotací, tak doporučuji odchýlit se od předpisů, zaúčtovat jen 403/388 (pokud by byla dotace nižší) nebo 388/403 (pokud by nakonec byla vyšší), upravit hodnotu transferu na kartě majetku a od tohoto okamžiku změnit podíl ve kterém bude dotace do výnosů zúčtovávána. Podle ČÚS 709 by to ale mělo být tak, že třeba u nižší dotace by se zaúčtovalo MD 403/Dal 388 a hned ve stejné výši MD 672/Dal 403 a k tomu považuji za nezbytné ještě doúčtovat 401/416 ve výši této korekce. A tedy na kartě majetku ponechat původní hodnotu 403 transferový podíl neměnit. Ono je to dost diskutabilní téma - prosím podívejte se na dokument ze 4. 8. 2022 - "Účet 403 pro PO ..." Právě k otázce řešení těch rozdílů jsem k tomu nahrál i videa.
operace 13 - ano - děláte 401/416 - a otázka zdvojení je vysvětlena právě mým návrhem zaúčtování u operace č. 9
operace č. 14 - to je to, co vysvětluji o operace č. 12
Dobrý den, prosím:
Máme projekt z IROPU na polytechnickou učebnu, kde poskytnutá dotace je
1 900 000 Kč
/1 600 000 EU, 300 000 SR a 100 00 vl. zdroje/, zřizovatel nám poskytl návratnou fin. výpomoc
1 900 000 Kč v lednu 2025.
Jak zaúčtovat?
V lednu 2025
a/
1 900 000 942xx/99900 předpis
b/
368 805,50 24110/374xx připsání na účet neinvestice
1 531 194,50 24155/403xx investice
1 900 000 99900/942xx
V březnu 2025
a/
Celková faktura je březnu 2025 2 341 555,70 ve složení:
Vybavení polytech . učebny 1 476 103,20 /665 742 investice + 810 361,2 neinvestice/
Stavba, tj. tech. zhodnocení 865 452,50
Faktura /2 341 555,70/
810 361,20 558/321xx DDHM
865 452,50 042/321xx tech. zhodnocení budovy
665 742 042/321xx DHM
V dubnu 2025
a/
2 341 555,70 321xx/ úhrada faktury
1 531 194,50 /24155
665 742 022xx/042xx
865 452,50 021xx/042xx bude převedeno zřizovateli, ten bude odepisovat s budovou, kterou vlastní
810 361,20 /24110
810 361,20 028xx/088xx
810 361,20 374xx/672xx
441 555,70 413xx/648xx
V květnu 2025 a následující roky
Odpisy DHM
551xx/082xx
401xx/416xx
403xx/672xx
tech. zhodnocení budovy převedu zřizovateli spolu s výpomocí
865 452,50 403xx/021xx
1 900 000 24110/26201
26201/24110
zasílám ještě přílohu na dokreslení na info@obecúctuje.cz}
Chtěl jsem Vás požádat, zda byste tu přílohu nezaslala ještě na zdenek@obecuctuje.cz. Kolegyně mi neavizovala, že by něco přišlo (mohl by být problém s tou čárkou nad "u"). Toto je e.-mail rovno na mne.
Teď jen v rychlosti, co vidím:
- předpis podrozvaha - MD 915/Dal 999
- připsání na účet - NFV od zřizovatele - MD 241/Dal 326 (předpokládám, že je to ex post dotace - tedy nejprve jste dostali finance od zřizovatele). Podrozvahu neodúčtovávat - to je potenciální pohledávka z dotace.
- zaúčtování faktury - to je OK - nečerpe se ještě fond investic - investice jsou zatím, pokud správně chápu, plně kryty z fondu investic
- zaúčtuji si dohadnou položku aktivní na dotaci - se zařazením majetku:
MD 388/Dal 403 - investiční část
MD 388/Dal 672 - neinvestiční část
- pokud kryjete ty výdaje navíc z RF - potom OK
- no a potom by mělo být vyúčtování dotace - MD 346/Dal 388
- její inkaso - MD 241/Dal 346 a v investiční části MD 416/Dal 401
- vratka NFV zřizovateli - MD 326/Dal 241 a k tomu v investiční složce čerpání fondu investic MD 416/Dal 401.
Tak takto zatím, jak to vidím - ale uvidíme, co mi ještě pošlete.
Dobrý den,
jsme příspěvková organizace , která v letošním roce pořídila dřevěný zahradní prvek pro děti na hřiště.
Jedná se o lanovou dráhu v celkové ceně 107.913,-Kč /z toho montáž a doprava 26.455,44,-Kč/
Chtěla by jsem poradit s odpisy této lanové dráhy a zaúčtování .
Předem moc děkuji.}
U těchto prvků jsme vždy tak trochu na hraně, zda se nejedná o stavbu. Nicméně klidně bych si to dovolil zařadit jako věc movitou - klasifikaci v CZ-CPA bych potom dával 32.30.15 (což je pokud se správně dívám právě mezi položkami, které ČUS 708 nevyjmenovává). Já bych to pocitově řadil z hlediska životnosti někam k věcem v rámci IV odpisové skupiny. Při nastavení odpisů stejně máte vyjít z předpokládané životnsti - což u těchto prvků podle mne nebude určitě více než 20 let (to by pro mne bylo maximum).
Tak nevím, jestli jsme odpověděl.
Dobrý den,
Jsme základní škola, zřizovatel obec. Můj dotaz se týká DPPO, konkrétně odpisů.
Část odpisů pokrýváme z transferů – výnos 672 - to by mělo být osvobozeno.
Další část - odpisy ze svěřeného majetku - máme proúčtovanou také na 672, schváleno zřizovatelem ve zřizovací listině – to si myslím, že by mělo být také osvobozeno (?)
Zbylá část odpisů se týká majetku, který jsme pořídili v minulých letech z investičního fondu školy – odpisy 551 pokrýváme z provozu, tvoříme IF (žádné výnosy). Jedná se o majetek v HČ (pro výuku). Jak tyto odpisy zohlednit v daňovém přiznání, v jaké výši a na jakém řádku? Můžeme také osvobodit (když jsou pokryté z provozní dotace), nebo je musíme zdanit? Musím znát daňové odpisy, nebo lze zdanit ve výši účetních odpisů?
A ještě jeden dotaz - v loňském roce jsme provedli rekonstrukci učebny pro výuku vaření: TZ budovy (investice)+ vybavení DHM a DDHM. Na tuto akci jsme obdrželi dar ve výši 400.000Kč, z toho 350.000Kč šlo na pořízení DHM a 50.000Kč na pořízení DDHM. Bude tento dar osvobozen z hlediska daně z příjmu?}
Děkuji za dovysvětlení - zkusím na to nějak navázat:
a) nejprve k tomu daru - pokud se týká o dar na pořízení dlouhodobého majetku, tak tam je režim, že ten snižuje daňovou pořizovací hodnotu dlouhodobého majetku (tedy to je ta "daňová cena" za to, že je to dar - tedy tím pádem tento příjem již nemůže být předmětem daně). U dotace na pořízení DDHM - tam je stav takový, že máte právo osvobodit tento příjem od daně (potom ale související náklad na 558 je nedaňový) - nebo neosvobodit a ta 558 zase bude daňová - takže toto vyjde nastejno. Mohu to tedy uzavřít tím, že tento dar nebude mít za následek nutnost nějakého dodatečného zdanění.
b) teď k odpisům - vy účtujete účetní odpisy a pro účely daně z příjmů máme pracovat s daňovými odpisy. Daňové odpisy se liší nejen sazbou v daném roce, ale zejména otázkou základy, z které se odepisujete. Takže správně uvažujete tak, že pokud máte majetek plně hrazený z dotace, tak sice má účetní odpis (a k tomu zúčtováváte 403/672). Nicméně pro daň z příjmů není žádná daňová vstuní cena (u majetku plně financovaného z dotace) a tudíž není daňový odpis. Takže logicky na ř. 101 vyloučím z výnosů hodnotu 672 a hodnota 551 je nedaňová.
Potom mohu mít majetek nepořízený z dotace a tady řeším prvotně k jaké je činnosti.
- takže máte třeba ten datový projektor ... - ten vůbec nesouvisí se zdaňovanou činností (je to jen k výuce kryté dotačně a dotace vylučujete z daňových příjmů). Potom logicky nemůžete uplatnit jakýkoliv odpis daňově. Tedy jen máte účetní odpisy na 551, které jsou nedaňové.
- potom máte ten krouhač zeleniny - uvádíte, že z 83 % slouží pro školní a závodní stravování, které správně vylučujete u Vás z daně z příjmů a ze 17 % je to v doplňkové činnosti. odpis je např, těch 13 980 Kč - účetní. Protože tam nejsou dotace, tak daňová vstupní cena bude stejná jako účetní a přes daňové sazby vám vyjde třeba daňový odpis roční 20 tis. kč (berte to prosím jako příklad). Tedy 17 % se týká doplňkové činnosti - tedy 3 400 Kč. Zbylých 16 600 Kč se týká hlavní činnosti, která není předmětem daně a tento odpis tedy nelze uplatnit - tedy jen vyloučíme účetní odpis. Ten zbytek - v doplňkové činonosti máte účetní odpis 2 377 Kč, daňově by ale vycházelo 3400 Kč - těchto 3400 Kč mohu napsat do tabulky B jako uplatnění daňového odpisu (2. odpisová skupina) a měl by mi tady vyjít rozdíl (snížení daňového základu) díky rozdílu proti účetnímu odpisu o 1 023 Kč. Vyplňuje se to různě - klidně bych to dal na ř. 150...
No a takto můžete pokračoivat i s dalšími věcmi zapojenými do činností, které zdaňujete.
Dobrý den,
Zamotala jsem se do účtů 401 a 416 a potřebovala bych poradit, jak
to napravit. Před pár lety organizace dostala investiční dotaci od
zřizovatele na nákup DHM ve výši 700tisíc:
* Udělán předpis na investiční dotaci – 348/401 700tisíc
* Tvorba fondu investiční dotace od zřizovatele 401/416 700tisíc
* Přišla faktura za nákup DHM na 042/321 700tisíc
* Čerpání fondu 416/401 700tisíc
* Zařazení majetku 022/042 700tisíc
Stav na účtu 401 = 700tisíc a tento stav každý rok byl snižován o
odpisy tohoto majetku. Takže účet 401 se mi snižuje každý rok o
odpisy, ale oproti tomu mi narůstá účet 416, který není nijak
krytý financemi.
Myslím, že tento postup není správný a potřebovala bych poradit,
jak z toho ven, prosím… Mám upravit mínusem účtované odpisy na
účtu 401/416 tak, abych 416 měla na nule? A co ten zůstatek na
účtu 401, kde se mi touto operací opět navýší stav na původní
částku tedy 700tisíc.
Předem děkuji za pomoc}
To účtování, které uvádíte , je v pořádku. Odpisy jste účtovala 551/081 a k tomu 401/416. Pokud bychom zapomněli na ostatní operace, tak pokud byste měli třeba modelově nulový hospodářský výsledek, protože máte výnosy (v podobě tržeb nebo příspěvku zřizovatele ...) kryjící i ty odpisy, tak tu 416 máte finančně krytou - protože získáváte peníze na odpisy, které jste nemuseli platit.
Tedy v tomto modelovém příkladu by nekrytí vznikalo v situaci, kdy byste dosahovali každý rok ztrátu blížící se hodnotě těch odpisů. Potom ano - je zde nekrytí. Podle §66 odst. 8 Vyhlášky č. 410/2009 se má nekrytí fondu zúčtovat výsledkově - tedy MD 416/Dal 64x (objevují se dvě varianty - buď 648 nebo 649). Vůbec z takové varianty nejsem nadšen, nicméně máme ji v předpisech.
Dobrý den,
pořídili jsme majetek, který byl z poloviny hrazen z prostředků zřizovatele a z poloviny z dotace MŽP. V průběhu loňského roku jsem si tuto skutečnost neuvědomila a tak jsem veškeré vypočítané odpisy účtovala na účet 403 a ne polovinu na 403 a polovinu na účet 401. Musím provést přeúčtování, aby byl majetek odepisován rovnoměrně z obou účtů nebo mohu zaúčtování ponechat a nejdříve odepsat dotaci a až potom účtovat do jmění?
Děkuji za odpověď}
Děkuji za doplnění. ĆÚS 708 prostřednictvím bodu 3.1. a 8.3. výslovně stanoví postup, pokud je určitý majetek pořízen s využitím investičního transferu. Výslovně je uvedeno, že se musí vypočítat transferový podíl - ve Vašem případě podíl hodnoty dotace a pořizovací hodnoty majetku - a do výnosů (403/672) rozpustit hodnotu odpovídající násobku odpisu a transferového podílu.
Tedy nemůžeme se chovat tak, že se sami rozhodujeme o hodnotě, kterou v daném roce rozpouštíme z účtu 403, nemůžeme si například vybrat, že by se nejprve rozpustila dotace a teprve až následně by došlo k tomu, že budete jakoby odepisovat tu část, která se financovala z příspěvku zřizovatele (případně vlastních zdrojů).
Takže pokud bych to raději popsal na modelovém příkladu - představme si, že majetek byl v hodnotě 200, z toho dotace MŠMT byla 100 (účet 403). Pokud by třeba na rok 2024 připadal odpis na 551 ve výši 20, tak jste měla zaúčtovat MD 403/672 ve výši 10 a vytvořit fond investic 401/416 ve výši 10.
Pokud došlo k tomu, že jste zaúčtovala 403/672 ve výši 20, měla byste provést opravu nepsrávností minulých let - přitom tato oprava bude podle Vašich informací pravděpodobně nevýznamná. Tedy skutečně by to bylo jak v e-mailu navrhujete:
MD 403/Dal 672 ve výši minus 10
MD 401/Dal 416 ve výši 10.
Jiné možnosti nápravy, které by byly legální, v tomto případě nejsou.
Vyřazení automobilu, pořízeného z investičního transferu z důvodu nehody
Dobrý den, prosím o radu ohledně účtování:
Automobil, pořízený z investiční dotace v roce 2019 měl nehodu, přičemž pojišťovna posoudila jako totální škodu – oprava nemožná.
Investiční dotace se vracet nebude, nehoda se stala již po závěrečné zprávě o udržitelnosti.
Zůstatková cena vozidla je 243 892 Kč
Zbývající nezúčtovaný transferový podíl (95 %) = 231 697,40 Kč
Zbývajících 5 % - doúčtování do inv. fondu = 12 194,60 Kč
Pojišťovna nám vyplatila pojistné plnění částkou 212 273 Kč
Hodnota zbytků vozu prodána v aukci za zbytkovou hodnotu 21 555 Kč
Zaúčtovala jsem prozatím takto, ale zřejmě nebude účtování v pořádku:
Odpis zůstatkové ceny 243 892 551/082
Vyřazení vozidla 082/022
Doúčtování zbývajícího transfer. podílu (95%) 231 697,40 403/672
Zbývajících 5% do inv. fondu 12 194,40 401/416
Kupní smlouva na prodej vraku 21 555 311/646
Úhrada za prodej vraku 21 555 261/311
Převod do inv. fondu 21 555 548/416
Rozdíl mezi příjmem z prodeje a zůstatkovou cenou je 222 337 401/548
Náhrada od pojišťovny 212 273 377/649
Po zaúčtování ale vychází:
Náklady = 43 110
Výnosy = 465 525,40 (??)
A jak to bude daňově? Daňové odpisy neuplatňujeme.
Prosím o pomoc se správným zaúčtováním.
Mnohokrát děkuji.}
Toto bude hodně diskutabilní a rovnou říkám, že pohledy na tuto záležitost se budou lišit:
a) vyšel bych hodně z toho, že jste vrak odprodali a zaúčtovali jako prodej dlouhodobého majetku - což dle mého názoru dává smysl - tedy účtujete na 646.
Za těchto okolností bych odpis ZC neměl dávat na 551, ale spíše na 553 (tedy jako prodej dlouhodobého majetku).
b) Zúčtování 403/672 je za mne v pořádku
c) Teď ta otázka tvorby fondu investic - pokud zohledníme ČÚS 704, jak má nastavenou tvorbu fondu v případě, že se jedná o prodej majetku, tak bych měl zaúčtovat MD 401/Dal 416 ve výši 12 194,40 Kč a dále MD 548/Dal 416 ve výši rozdílu prodejní ceny (21 555 Kč) a rozvahové tvorby fondu na úrovni ZC snížené o transfer (12 194,40). Tedy jednalo by se o zápis MD 548/Dal 416 ve výši 9 360,60 Kč (tedy ne těch 21 555 Kč).
d) zaúčtování 401/548 ve výši 222 337 Kč podle mne nedává smysl - to nedělejte
e) náhrada pojišťovny je v pořádku
Takže když to shrnu, nebude tam takový rozdíl výnosů a nákladů, nicméně fakticky tam stejně bude zisk ve výši inkasované pojistné náhrady.
Tady bohužel pro Vás nemám daňově úplně dobré zprávy. Ten výnos nemám jak vyjmout z předmětu daně - jedině tak, že by byl přímo součástí výnosů sociální činnosti (například pečovatelské služby pokud by to bylo vozidlo využívané pečovatlskou službou), které by byly daňově ztrátové (někdo ale bere takovýto případ pojistné náhrady a likvidace majetku jako samostatnou činnost, jiný to považuje za součást výnosů a nákladů činnosti - například pečovatelské služby). Nicméně tím, že to auto bylo z 95% z dotace, tak prostě tam daňová ZC bude minimální (i když bychom řekli, že dosud nebyly uplatňovány daňové odpisy). Takže přímo z této škody a prodeje vraku prostě daňový základ vznikne - daňovým výnosem je prodejní cena + pojistná náhrada, daňovým nákladem by byla daňová ZC majetku - což pokud byste byli odvážní a řekli, že jste dosud měli daňové odpiy pozastaveny by bylo těch 5 % pořizovací ceny).
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková