Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den,
mám dotaz ohledně oprav minulých let. Škola, příspěvková organizace zřízena obcí, v minulosti vytvářela dohadné položky na energie v nesprávné výši, případně je vůbec nevytvářela. Tím docházelo v předchozích letech k ovlivnění výsledku hospodaření, celková výše k 31.12.2024 činí cca 1 mil Kč. V letošním roce jsme tuto částku zaúčtovali na účet 408. Záporný kapitál zatím nemáme, pokryje nám to 401, ale to už bude vycházet jen pár let. Otázka je, co s tím dále? My bychom byli nejradši, kdyby nám zřizovatel jednorázově uhradil (kdyby bylo v minulosti vykazováno správně, uhradil by stejně). Do toho se zřizovateli nechce, byl by radši, kdyby se rozložilo do delší doby formou navýšení běžného příspěvku. Byl by možný postup, že bychom tvořili v dalších například 5 letech zisk, který by zůstával na 432 a až by tam byla příslušná částka, započetli bychom 432 / 408?
Jaké jsou v tomto případě povinnosti naše a zřizovatele? Předpokládám, že bychom v rámci vypořádání 2025 vykázali výsledek za 2025 a opravy minulých let na účtu 408. Zřizovatel by rozhodl o výsledku 2025, ale co s tou 408? Musí rozhodnout, co s ní, nebo může jen "vzít na vědomí", že ji máme? Musíme vůbec tu 408 uvádět v rámci vypořádání roku 2025? Nebo stačí, že je to patrné z výkazů? A ten případný zápočet za 5 let musí zřizovatel schválit, nebo by pokrylo schválení / vzetí na vědomí v letošním roce?
Díky za odpověď
Toto téma je dlouhodobě nevyřešené. Svůj názor popisuji v dokumentu - Rozdělování HV u PO ... - nyní poslední verze ze dne 10. 7. 2024.
MFČR se k tomu v minulosti stavělo tak, že 408 má zůstat nevypořádaná navždy (nevím ale o tom, že by to bylo někde uvedeno oficiálně). To nám ale působí u příspěvkových organizací jen problémy (ve vztahu k fondům ...) a podle mne je jedinné rozumné řešení a tím je MD hodnotu 408 postupně zúčtovávat, tak jak na to budou vytvořeny zdroje. Vždy je to ale nezbytné udělat rozhodnutím zřizovatele v rámci schvalování účetní závěrky - tedy například až v roce 2026 bude vykázán zisk, tak rozhodnout o tom, že hospodářský výsledek bude použit na pokrytí MD hodnoty na účtu 408. Tedy já bych ani nečekal na to, až by se na 432 nahromadily nerozdělené zisky celkem, ale snažil bych se to umořit každoročně.
Teď za rok 2025, kdy jste opravu zaúčtovali - on to fakticky vezme na vědomí tím, že schválí závěrku, samozřejmě i v závěrce roku 2025 může být nějaký zisk, který by byl použit na krytí té 408 - potom by o tom ve svém rozhodnutí měl výslovně mluvit.
Rovnou upozorňuji, že pro někoho je můj názor na práci se 408 "moc pokrokový" - nicméně já jej považuji za nejvhodnější řešení a jsem vždy rád, pokud se na něm se zřizovatelem dohodneme.
Dobrý den,
jsme PO zřizovaná ÚSC, nejsme plátci DPH. Naše organizace by chtěla zakoupit placenou verzi umělé inteligence ChatGPT nebo Gemini, kterou by používali všichni zaměstnanci. Chtěla bych se zeptat, jak by to bylo s platbou faktury - hlavně DPH, poskytovatel je zřejmě mimo ČR, platba v eurech nebo dolarech. Museli bychom se kvůli tomu stát identifikovaným plátcem DPH? Není nějaká jiná možnost? A jak k této licenci dále přistupovat - jako nehmotný majetek nebo služba? Děkuji za radu.
Pokud koupíte licenci od osoby registrované k DPH v jiném členském státě nebo v zahraničí, musíte počítat s tím, že se tímto nákupem stanete osobou identifikovanou k DPH. Vyhnout by se tomu dalo jedině tak (teď myslím legálně), pokud by se to nakupovalo od nějaké společnosti, která má DIČ CZxxxxx (tedy pokud by tady měli třeba nějaký subjekt, který je zastupuje ....). Na druhou stranu - být identifikovanou osobou není zase tak velký problém - zaregistrujete se a prodaníte nákup/nákupy tohoto typu. Jinak se chováte jako neplátce DPH.
Ve vztahu k účetnictví máme dvě varianty:
a) bude se jednat o průběžné platby (třeba na měsíc, případně na rok) - potom se jedná o služby - účet 518
b) bude se jednat o jednorázovou platbu umožňující využívání déle než 1 rok - potom se jedná o nehmotný majetek (a budete to řešit již podle ceny, zda je to nad 60 tis. kč, nad 7 tis. Kč ...)
Prosám o sdělení jak účtovat nákup materiálu sloužící k okamžité opravě. Kdy účtovat 501 nebo 511 v případě, že opravu provede náš zaměstnanec (údržbář). Jedná se například 1. o výměnu proudového chrániče cca 3 000 Kč, nebo dokonce na majetek? 2. o výměnu LED svítidla cca 1 000 Kč. 3. Nákup baterie (za nefunkční baterii) do aku nářadí cca 1 000 Kč? Moc děkuji.
Striktně vzato by to mělo být zaúčtováno na účet 501. Jedná se o to, že účtová skupiny 51x je zastřešena jako SLUŽBY. Tedy na 511 by se měly správně účtovat služby - což znamená, že by to mělo být "s prací". Pokud je ale koupen jen materiál, tak je to nákup věci a obsahově je to účet 501.
A samozřejmě pokud ten nakoupený materiál zabudujete do budovy (třeba v rámci opravy) - tak je součástí budovy a neúčtujete ho samostatně na majetkové účty (028).
Pokud
NAŠE příspěvková organizace od nás dostala v roce 2024 příspěvek na provoz. Z tohoto příspěvku financovala opravu. V roce 2025 se při auditu zjistilo, že se nejednalo o opravu, ale investiční výdaj. Jelikož se jednalo o částku cca 300 tis. Kč byla auditorem doporučena níže uvedená oprava účtování.
Oprava 2025 MD D
oprava chyby na účtu 511 úhrady faktur 408
Oprava pořízení majetku O22
čerpání fondu 416 401/648
Protože PO nedostala investiční příspěvek, nemá na fondu investic dostatek peněžních prostředků. Proto požádala o převod z rezervního fondu do fondu investic. Při výše uvedeném postupu účtování se ale dostane do stavu, že bude mít peníze na fondu investic, ale nebude je moci čerpat, protože na účtu 416 nebudou. Je možné v tomto případě postupovat analogicky, jako když je fond nekrytý z důvodu odpisů, na které nedostane PO příspěvek? Jak to dát do pořádku? Nebo jiný pohled, zda to není dvojí financování, jednou z neinvestičního příspěvku zřizovatele a v roce 2025 z Fondu investic. Finanční prostředky zůstaly ve fondu investic, nebo na s.ú 408? Jak to dát do pořádku?
Musím říci, že je ta oprava pro mne trochu nesrozumitelná - myslím si, že to nedává moc smysl.
Pokud se zjistilo, že to má být investice - potom bych to měl opravit následovně:
MD 02x (případně přes 042)/Dal 408
MD 416/Dal 401 (tedy doúčtování čerpání fondu investic). Není podle mne důvod účtovat to na 648 (respektive nedává smysl opravovat rozvahově to, že pořizuji majetek a k tomu výsledkově zúčtovávat fond.
Případně pokud byste to chtěli ještě úplně přesně, tak dopočítat ještě odpisy za dobu, od kdy to mělo být správně zařazeno do majetku.
Pokud nyní PO požádala o převod z RF do dondu investic - je to za mne OK, doplní prostě zdroje na 416 zápisem MD 413(414)/Dal 416.
No a já potom komentuji, že by bylo vhodné se následně při schvalování výsledku za tok 2025 také vypořádat s tou 408 - třeba rozhodnout o tom, že bude zúčtována do nerozděleného zisku, teoreticky následně i do fondů .... (vysvětluji to v dokumentu "Rozdělování HV u PO..." z 10. 7. 2024 (co najdete na webu).
Dobrý den, prosím o informaci ohledně tvorby FKSP. Tvoří se 1% z DPČ jehož výše je víc jak 10000 kč a podléhá sociálním odvodům.
Děkuji.
Obecně se netvoří z dohod - bez ohledu na výši příjmů (a bez ohledu na to, zda se odvádí pojistné).
Vyplývá to ze znění zákona č. 250/2000 Sb. -§33 odst. 1
Rozebírají to i v metodice MFČR - viz následující odkaz:
https://www.mfcr.cz/assets/attachments/2024-01-01_Metodicky-pokyn-k-FKSP.pdf
konkrétně str. 10 (konec bodu 4.2.)
Dobrý den, jsme základní škola. V loňském roce jsme dostali od zřizovatele účelový příspěvek na energie. Po ročním vyúčtování zbyla částka cca 200.000,- Kč, která je součástí HV. Zřizovatel, respektive Rada města, schválila HV s tím, že nespotřebovaný zůstatek bude převedený do rezervního fondu.
Teď zřizovatel poslal konečné vyúčtování příspěvku z roku 2024 tak, že chce částku z rezervního fondu vrátit.
Prosím o radu, jak postupovat, podle mě nemohu RF na vratku použít.
Předem děkuji za odpověď.
Asi byste si měli se zřizovatelem v klidu "sednout" a domluvit se, co to znamená účelový příspěvek na ......
Pokud je to tak, že se jedná o příspěvek, který se má vyúčtovat a nespotřebovaná část vrátit, je potřeba, aby se to definovalo hned na začátku, domluvil se termín pro vyúčtování a vrácení peněz. Potom Vy o této části příspěvku máte ještě do závěrky účtovat jako o závazku (tedy to, co je k vrácení nebude na 672, ale zůstane to v závěrce na 374, případně se to vykáže na účtu 349). Potom to tedy nebude v hospodářském výsledku a ani ve fondu - další rok to vrátím jen jako snížení závazku proti bance.
K tomu jen připomínám, že by zřizovatel měl mít v závěrce zase podle Vašich údajů pohledávku (a snížit si zase svoji 572)
Teď k tomu, jak by se měl správně vyřešit ten minulý rok.
- podívejte se, zda z něčeho jasně vyplývalo, že nespotřebované prostředky se mají vrátit. Pokud ne, není důvod říkat, že se bavíme o opravě chyby minulého roku, Jestli nyní zřizovatel najednou peníze chce, tak je to řešitelné buď tak, že o danou částku sníží příspěvek na rok 2025 (a tím ty peníze fakticky dostane), nebo ať rozhodne o převodu do fondu investic z rezervního fondu a nařídí pak odvod z fondu investic - to je legální.
- pokud by ale jasně z něčeho vyplývalo, že jste nespotřebované peníze měli vrátit - potom je to oprava nesprávností minulých let - asi skončíme správně zápisem MD 408/Dal 349 a 349/241. No a fakticky nám potom hodnota na Dal 413 bude krýt hodnotu na MD 408 - toto doporučuji (sice nad rámec předpisů, nicméně za mne je to jedinný pragmatický postup) vypořádat v rámci schvalování závěrky a HV za rok 2025 a tedy ve 2026 potom zúčtovat 413/408 (podle rozhodnutí zřizovatele).
Co je nejdůležitější - do budoucna. Je potřeba domluvit - co to znamená, když někdo napíše, že je něco účelový příspěvek na ../závazný ukazatel. Nemáme žádný právní předpis, který by řešil o co se jedná - tak zřizovatel musí ten pojem naplnit - co se s tím dělá, co se stane, když dojde k nedočerpání, k přečerpání ..., kdy to vyúčtovávám ....
Jsme příspěvková organizace zřízená krajem; příspěvky zřizovatele se na celkových výnosech podílí cca 47 %; zaměstnancům přispíváme na produkty spoření na stáří a na životní pojištění z fondu kulturních a sociálních potřeb. Povinnost přispívat zaměstnancům na produkty spoření na stáří pro rizikové profese se na nás jako na zaměstnavatele nevztahuje. Můžeme přispívat zaměstnancům na produkty spoření na stáří a na životní pojištění i z vlastních provozních prostředků (tj. příspěvky by byly poskytovány jak z FKSP, tak nad rámec FKSP z provozních prostředků dle ujednání v kolektivní smlouvě/vnitřním předpisu)? Neporušíme tím zákon č. 250/2000 Sb.? S ohledem na obsahové vymezení účtů dle V 410/2009 Sb. se domníváme, že by předmětný příspěvek hrazený z provozních prostředků mohl být zachycen na účtu 527 Zákonné sociální náklady.
V případě potřeby doplnění, upřesnění jsem k dispozici. Děkuji.
Ptáte se na záležitost, na kterou není jednoznačná odpověď. Tradičně je vnímáno, že benefity zaměstnanců by měly být kryty z FKSP, byť najdeme i nyní konkrétní příklady, kdy podle předpisů výslovně můžeme pracovat s tím, že jsou kryty z provozních nákladů (například v oblasti nákladů na stravování - u stravenek částečně, u peněžitého příspěvku na stravování dokonce plně), Výslovně to ale v předpisech nikde nenajdeme. Takže já si třeba myslím, že pokud příspěvky na produkty na stáří kryjete z provozních nákladů (účtováno na 527), nic tím neporušujete. Nicméně řada lidí to vnímá jako porušení jakéhosi nepsaného pravidla a je schopna napadat to jako porušení rozpočtové kázně. Proto doporučuji
a) buď přecházet na peněžité příspěvky na stravování, u nichž je mohu podle výslovného ustanovení zákona č. 250/2000 Sb. celé či nějakou jejich dominantní část krýt z provozu a tím si uvolním čerpání FKSP pro případy, u nichž to není výslovně povoleno (ale ani zakázáno)
b) nebo se výslovně domluvit se zřizovatelem, že určité benefity kryjete z provozu (ne z FKSP) - ať Vám to písemně potvrdí, že s tím souhlasí (případně také ve forně schválení rozpočtu ....). Vyhnete se tak případným sporům ve vztahu k tradičnímu chápání vztahu FKSP a benefitů zaměstnanců.
Dobrý den. Jsme menší základní a mateřská škola. 1. ledna 2017 nám dal zřizovatel do správy budovy, od té doby účtujeme odpisy, na které nám zřizovatel přispívá v plné výši. Já celé odpisy převádím do IF. Je na nich ale transfer, myslím, že dělám chybu a že bych do fondu měla odvést jen odpisy mínus transfer. Můžu opravit myslím zpětně opačným zápisem, je to tak ??? A teď ten problém. Když nám zřizovatel předával budovy, byl k nim transfer, který účtuji, ale není finančně kryt. Peníze jsme na něj nedostali, ty dostala obec ještě před předáním budov nám. Ekonomka obce doporučila částku ve výši tohoto transferu nechávat jako nerozdělený výsledek hospodaření a že tam může takový nerozdělený zisk být neomezeně dlouho. Teď už tam ale je přes milion a každý rok se částka navyšuje. Potřebuji poradit, jestli to tak opravdu může být (nechci rozdělovat tento HV a přidělovat do fondů, jsem jedna z těch, které chápou fond jako peníze) a jak se poprat s tvorbou IF z odpisů z budov ??? Na budově během doby, co ji máme ve správě vznikl další transfer, ten už jsme ale dostali my jako škola, takže tady podle mě tvorba IF bude odpisy mínus transfer ???
Ano - přesně tak - je to dlouhé vysvětlování a nemá to nyní cenu opakovat. Aby to celé dávalo smysl, tak do fondu investic je nezbytné přidělovat pouze odpisy snížené o transfer zúčtovaný do výnosů (a je jedno, zda je to na majetku, který byl svěřen - tedy transfer dostal zřizovatel, nebo jste peníze přímo dostali vy). Dále je potom logické, aby zřizovatel poskytoval příspěvek tak, že nekryje celé odpisy - ty jsou částečně kryté púrávě rozpuštěním do výnosů.
Pokud toto chcete opravit, tak byste museli odúčtovat za mne nesprávnou tvorbu fondu - tedy 401/416 minus ta hodnota, o kterou byl fond nesprávně navýšen. Takto to v minulosti dělala řada subjektů - samozřejmě to ale vyvolalo podiv nad tím, že vycházela v přílohách k účetní závěrce záporná tvorba fondu investic z odpisů. Nicméně takto by se to opravit mělo.
Pokud tuto korekci uděláte, je prostor pro to začít řešit, že byste třeba začali řešit nerozdělený zisk - dopřidělení do fondů. Nicméně obecně nevadí, když máte vysoký nerozdělený zisk - nic nepřikazuje jej někam přidělovat.
K celé problematice najdete v dokumentech komplexní popis - účet 403 pro PO PO ze 4. 8. 2022 - problematiku zde kompletně popisuji + jsou k tomu připojena videa.
Dobrý den, měla bych prosím dotaz. Máme eurový účet, používáme denní kurz ČNB. Nyní máme účet nulový, ale v účetnictví máme zůstatek v Kč, jak s tímto zůstatkem prosím naložit, jak ho proúčtovat? Vyúčtování dotace bude až v příštím roce. Moc děkuji za odpověď.
Toto je situace, která naprosto běžně může nastat.
Kč hodnotu srovnáte zaúčtováním kurzového rozdílu - tím, že máte plus hodnotu na 241, tak MD 563/Dal 241.
Nemusí se to dělat průběžně (ale může) - povinností je provést kurzový přepočet na konci roku. Takže pokud víte, že tam již nebudete mít pohyby (nepřijdou Vám další EUR - další platba dotace), tak to zúčtujte klidně teď.
Obracím se na Vás s žádostí o odborné stanovisko k následujícím otázkám týkajícím se ponechání nevyčerpaného provozního příspěvku od zřizovatele příspěvkové organizaci (PO) a jeho daňového a účetního dopadu:
1. Daňová povinnost dle zákona o daních z příjmů (§ 18a): Pokud zřizovatel ponechá PO nevyčerpaný provozní příspěvek, podléhá tento zůstatek dani z příjmů pouze v případě, že není použit na hlavní činnost? Např. pokud bude využit na opravu budovy sauny, tříd apod., lze jej považovat za výdaj na hlavní činnost a tím osvobodit od daně?
2. Nutnost žádosti o ponechání a její obsah: Musí PO formálně požádat zřizovatele o ponechání nevyčerpaného příspěvku? Je nutné v žádosti specifikovat účel využití tak, aby bylo zřejmé, že prostředky budou použity na hlavní činnost a tím nepodléhají dani? Schvaluje takové ponechání rada města?
3. Účetní vykázání: Vykazuje se ponechaný příspěvek jako součást hospodářského výsledku v rámci hlavní činnosti?
4. Rozdělení hospodářského výsledku: Pokud je zůstatek vykázán v hospodářském výsledku, je třeba žádat zřizovatele o jeho rozdělení? Do kterého fondu (rezervní, investiční, odměn) lze nespotřebovaný provozní příspěvek přidělit?
5. Účetní postup: Jaký je správný účetní postup při ponechání nespotřebovaného příspěvku a jeho rozdělení do fondů? Můžete prosím uvést doporučené účtování?
Předem děkuji za Vaše stanovisko a případné metodické doporučení.
Příspěvek zřizovatele je dotační platbou, která u příspěvkových organizací v úzkém základu daně není předmětem daně vždy - tedy toto vylučuji ze zdanění a je mi celkem jedno, zda je příspěvek vyčerpán nebo nevyčerpán (případně na co by byl přebytek vyčerpán v příštích letech). Problém je tady jinde - jde o to, že mám vyloučit také vyloučit souvisejícíc náklady. No a tady se mi organizace rozdělí na ty, které nemají vlastní příjmy (či jsou malé), případně příjmy jsou svázané s konkrétním nákladem (například u školního stravování) - u nich nebude nakonec výsledkem daň a na ty, kde jsou silnější vlastní příjmy (například příspěkvové organizace v oblasti kultury) - no a tam obdobná situace podle mého názoru povede ke zdanění. Je to záležitost ne úplně jednoduchá a jednoznačná - vysvětluji to na příkladech v dokumentu "Daň z příjmů příspěvkových organizací - aktualizace 2020" ze dne 8.1.2021 (dokument je stále aktuální) - konkrétně strany 4, 18, 19 ... No a pokud byste měli PO v širokém základu daně (týká se třeba některých Domovů pro seniory - poskytovatele zdravotních služeb...), tak u nich je provozní dotace (tedy i příspěvek zřizovatele) předmětem daně vždy jako každá jiná tržba. Tedy nelze říci, že vysoký zisk příspěvkové organizace automaticky povede ke zdanění daní z příjmů - někdy ano, někdy ne - záleží na struktuře činností, jaké jsou vlasntí tržby výnosy apod. S čím to ale nebude určitě souviset je to, na co se případný přebytek v dalších letech použije.
K druhé věci - zda mají žádat o ponechání ... Pokud zřizovatel rozhodne, že příspěvek na provoz na rok 2025 je například 5 mil. Kč, tak PO má nárok na 5 mil. kč, i když reálně utratí jen 4,5 mil. Kč. Není důvod, aby žádala o to, že si to může ponechat apod. - prostě to, že to má dostat jí bylo definováno již na začátku rozhodnutím, Stejně tak mohu ale nastavit model vyúčtování, kdy definují, že třeba ve vazbě na nějaké nedočerpání... se celý příspěvek nebo třeba jen nějaké části budou finančně vypořádávat a budou se předepisovat vratky ... Ale zase to musím jako zřizovatel říci v podmínkách. Obě varianty se dějí - je to zřizovatel od zřizovatele. není na tom nic zvláštního.
K třetí záležitosti - asi opakuji - pokud rozhodnu, že PO má mít provozní příspěvek ve výši 5 mil. Kč na rok 2025 a nechci jej nějak vyúčtovat a případně nějak stanovenou část v rámci vyúčtování vrítit, má mít PO ve výnosech na 672 hodnotu 5 mil. Kč. Pokud PO například sdělím (tedy rozhodnu), že z dané částky je 600 tis. Kč k využití na rok 2026 - potom tuto částku rozliší do výnosů 2026 s využitím účtu 384 (tedy v 2025 bude mít na 672 jen 4,4 mil. Kč) - ale zase musím postupovat tak, že to jasně řeknu, rozhodnu ....
K čtvrtté záležitosti - to je klasické dělení HV - jako každé jiné. Můžete jej nechat nerozdělený, můžete posilovat také rezervní fond, dávat do fondu odměn - tak jak rozhodnete (k tomu máme na webu dokument k rozdělení HV) - to samé platí i o 5. záležitosti - stane se to součástí HV (pokud to zůstane v té rovině "provozní příspěvek na rok 2025 je např. 5 mil. Kč) a prostě podle Vašeho rozhodnutí rozdělíte HV - jako každý jiný.
Dobrý den, naše organizace nechala do budovy nainstalovat Poplachový zabezpečovací a tísňový systém PZTS o nadstavbu požární detekce. Prosím o radu, na jaký účet toto zaúčtovat? Faktura je na částku 629 197,90 korun.
Neznám podrobnosti, co je to za zařízení. Nicméně předpokládám, že se bavíme o objektu, kde jsou poskytovány sociální služby (nevím přesně jaké - denní stacionář ...). Očekávám, že s ohledem na povahu tohoto objektu musím vyhodnotit, že je to technologická část budovy nezbytná pro zajištění účelu jejího užívání. Podle mne skončíme v TZ budovy - účet 021.
Ale berte to prosím jako odhad - pokud to budete chtít dále diskutovat, potřebuji vědět, na jakém objektu se to instaluje a co daná instalace obsahuje - prosím případně o reakci na mail, kde bychom to dořešili.
Dobrý den, prosím o radu - jsme samostatná školní jídelna, plátci DPH, budovu máme ve výpůjčce, provozujeme i ekonomickou činnost.
V souvislosti s pořízením nového zařízení do kuchyně jsme provedli technické zhodnocení budovy.
U TZ byl uplatněn částečný odpočet DPH (krátící koeficient). Je to tak v pořádku? Pokud ano, podléhá také pětiletému testování v souvislosti s vypořádáním odpočtu DPH? Je vhodné potom převést TZ na zřizovatele nebo raději těch pět let nechat na 021, odepisovat a potom popřípadě převést?
Děkuji za odpověď.
Pokud je tam souvislost s kombinací zdaňovaného a osvobozeného plnění, potom souhlas, že uplatňujete koeficientem i u takovéhoto TZ.
Upozorňuji, že u staveb (včetně jejich TZ) je lhůta pro případnou úpravu odpočtu ne 5 let, ale 10 let. No a pokud byste nějak realizovali převod na zřizovatele, tak se skutečně dostaneme do problémů, zda tam není nějaká fikce dodání apod. Takže v tomto případě bych skutečně doporučoval nechat toto TZ u Vás na 021 a odepisovat - a já bych řekl na celou dobu, co objekt budete užívat (samozřejmě je možné, že třeba za 12 let to bude jinak, protože budou jiná pravidla pro DPH - to uvidíme). Nyní ale určitě u Vás ponechat na 021.
Mám dotaz na možnost (zdroj) financování 5 % spoluúčasti příjemcem dotace z OP JAK Šablony II. Příjemci dotace jsou naše mateřské a základní školy. Jednou z možností financování 5 % spoluúčasti je samozřejmě příspěvek na provoz MŠ, ZŠ, nicméně zřizovatel by raději volil jiný způsob, a to použití rezervního fondu škol. Cílem projektu je přispět k zajištění rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání pro všechny děti, žáky a účastníky zájmového vzdělávání prostřednictvím podpůrných personálních pozic, vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení, vzájemného sdílení zkušeností, spolupráce a podpory zavádění inovativních metod výuky. Jedná se tedy o rozvoj činnosti, tj. o účel, na nějž může být RF použit. Nicméně z projektů Šablony II jsou převážně (někdy výlučně) placeny mzdové náklady (odměny DPP/DPČ, platy, odvody). Nenaráží to na problém, že by měl být na platy, odměny DPP/DPČ použit fond odměn? Některé naše MŠ, ZŠ, mají ve fondu odměn minimální zůstatek nebo v něm nemají vůbec nic.
Děkuji za odpověď!
Já bych s tím třeba neměl problém, pokud by se rezervní fond na tento účel použil. Pod pojmem další rozvoj (na což lze použít rezervní fond) si já osobně představuji třeba i jakýkoliv rozvojový projekt zlepšující úroveň poskytovaných služeb - tedy proč by to nemohly být i Šablony II.
Když jsme žádali MF o upřesnění pojmu "další rozvoj" - odmítli to. Za mne je tedy na každém zřizovateli (případně domluvě zřizovatele a PO), jaká pravidla pro čerpání rezervního fondu budou nastavena (ve smyslu jak bude chápat právě pojem "další rozvoj") - je to v logice, že když nejedná stát, musíme si nastavit nějak pravidla sami a podle toho jednat. Já bych s tím jako zřizovatel problém neměl, ale vím i o zřizovatelích, pro které by něco takového přípustné nebylo. Takže je to na Vás.
Prosím o radu
PO zakoupila dodatečně zimní pneumatiky na nové pořízené vozidlo
pneumatiky máme vést jako materiál - zásoby v OE nebo jako drobný dlouhodobý majetek.
děkuji za odpověď
Asi to není úplně jednoznačně definováno - ten DDHM by byl určitě možný, nicméně myslím si, že většina lidí toto nasměruje na 501 a případně si to povede v nějaké operativní evidenci.
Dobrý den,
od 1.9.2025 jsem převzala účetnictví základní školy (zřizovatel obec), je rozjetá akce pořízení venkovního stínění.
Fakta:
- škola obdržela od zřizovatele účelovou dotaci 600 tis. Kč
- bylo proúčtováno (241/374, 374/416, převody mezi 241)
- byla uhrazena faktura za část provedeného díla ve výši 341 tis. (042/321)
- mezitím došlo k výměně ředitele školy a ten v akci pokračuje
- nyní sjednáno dokončení, fakturace bude převyšovat 600 tis.
Dotazy:
1/ Venkovní žaluzie, to je technické zhodnocení? Nedošlo ke změně parametrů oken, budovy...
2/ Pokud se jedná o TZ, tak zaplacením druhé fáze provedu zařazení a přepočet odpisového plánu budovy?
3/ Když fakturace přesáhnou částku 600 tis. Kč a škola dokryje rozdíl čerpáním z FI, musím o toto čerpání žádat zřizovatele? Nebo postačí oznámení.
Děkuji
Venkovní žaluzie - za mne jednoznačně TZ budovy - je to změna systému zastínění ....
Souhlas s tím, že se to zařadí jako TZ budovy po dokončení a přepočte se odpisový plán.
Zákon 250/2000 Sb. nepožaduje souhlas zřizovatele s čerpáním fondu investic - nicméně zřizovatel si to mohl vymínit jiným způsobem (ve zřizovací listině, nějaká závazná pravidla hospodaření zřízených PO ....). Takže toto podle toho, jak to máte nastaveno u Vašeho zřizovatele.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková