PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Mimořádná inventarizace
    26. 11. 2025

    Dobrý den, přeposílám dotaz z jedné naší PO, děkuji.
    prosím Vás, chtěla jsem se zeptat, zda při mimořádné inventarizaci k 30.11.2025 (kvůli stěhování sídla školy na jinou adresu), musí být provedena i dokladová inventura nebo stačí jen fyzická inventura majetku?
    Děkuji.

    Rozsah mimořádné inventarizace v těchto případech je plně na organizaci. Podle povahy toho, co potřebuji inventarizací ošetřit, si každá organizace určí rozsah inventarizovaných položek. Takže klidně to může být jen část majetku (třeba část účtu 028 a 022), může to být třeba pokladna. Pokud by se mi ale měnila třeba účetní, tak klidně to bude i dokladová inventarizace pohledávek a závazků. Pokud by to byla hospodářka ve školní jídelně, tak budu chtít třeba udělat dokladovou inventarizaci záloh na čipy, záloh na stravné ....

    Prostě vymezte to tak, aby to plnilo účel, kvůli kterému se mimořádná inventarizace má provést.

      

  • Pořízení investice z daru
    25. 11. 2025

    Dobrý den,
    prosím o kontrolu správnosti účtování, jsme škola, která obdržela dar na nákup prolézaček pro žáky v hodnotě 400 tis. Kč, ve smlouvě je, že zřizovatel se má podílet 200 tis. Kč.
    1)obdržení daru 400tis. 241/416
    401/403
    2) finance od zřizovatele 200 tis. 241/401
    401/416
    3)nákup první prolézačky za 69 623 Kč 022/321
    321/241
    416/401
    - měsíční odpis 551/082 a 403/672 778 Kč
    551/082 a 401/416 383Kč
    4)nákup druhé prolézačky za 413 499 Kč 042/321
    321/241
    416/401

    - k tomu montáž za 116 878 Kč 042/321
    321/241
    416/401
    5)zařazení prolézačky za Kč 530 377 022/042
    - měsíční odpis ve stejném podílu transferovém jako prolézačka 1

    Operace 1 - zaúčtování je OK

    Operace 2 - tam jen technicky - striktně podle ČUS 709 máte zaúčtovat předpis MD 348/Dal 401 a potom inkaso MD 241/Dal 348 a MD 401/Dal 416. Nicméně výsledek je úplně stejný - takže za mne OK

    Operace 3 - máte jen účtovat přes 042 a zařadit následně 02x/Dal 042. Chápu správně, že tato je bez jakékoliv montáže - tedy je oceněna jen v té kupní ceně? Pokud ano - tak zařazení OK. 

    Systém zaúčtování je OK - jen je tam podle mne jedna věc a to je otázka přiřazení 403 k těm jednotlivým věcem. 

    Pokud správně chápu -v rámci akce jste koupili 2 věci - celkem za 600 tis. Kč (alespoň tak mi to vychází). Dostali jste na to dar 400 tis. Kč. Pokud to chceme rozdělit rovnoměrně, tak by u té za 69 623 Kč měl být přiřazen transfer 46 415 Kč a u té za 530 377 Kč by to mělo být 353 585 Kč. Z toho by vznikl transferový podíl:

    věc A           46 415/69 623

    věc B            353 585/530 377

    Vám ten transferový podíl u první věci vyšel o trochu jinak - nevím proč. Samozřejmě pokud by to byla jedna akce, tak nemohu vyloučit ani nerovnoměrné rozložení - tedy, třeba že dar použijete celý na druhou prolézačku - tedy u ní bude větší transferový podíl a u první nebude vůbec. Nicméně základní řešení by mělo být rozdělit tu 403 rovnoměrně v podílu pořizovacích cen - no a to by mi vyšlo, jak jsem uvedl výše.

  • Hospodářský výsledek Kč 0 jako závazný ukazatel od zřizovatele
    25. 11. 2025

    Dobrý den,
    jsme PO zřízená krajem. Pracuji v PO teprve 3 roky (přišla jsem z podnikatelské sféry).
    Historicky máme stanoven zřizovatelem závazný ukazatel:
    1. „výsledek hlavní činnosti 0 Kč“.
    2. „výsledek doplňkové činnost zisk“.
    Jako účetní vím, že „účetnictví musí věrně zobrazovat…“ Proto dosažení HV ve výši Kč 0,00 je dle mého názoru nesmysl. Snažila jsem se na toto téma vést rozhovory se zřizovatelem, ale marně.
    Již v polovině listopadu musíme zřizovateli oznámit velmi přesné čerpání rozpočtu. Pokud by byl předpokládaným výsledkem čerpání přebytek hospodaření, žádáme o vratku příspěvku a následně zřizovatel nám o tuto částku sníží poslední splátku příspěvku na provoz.
    Pokud máme příjmy z doplňkové činnosti, může být výsledek hlavní činnosti ztrátový, ale maximálně do výše zisku z doplňkové činnosti.
    K tomu dodávám, že naše příjmy nejsou jen z dotací MPSV a Kraje, ale i od zdravotních pojišťoven, klientů za pobyt a stravu, příspěvku na péči apod.
    V praxi to vypadá tak, že od října účtárna, mimo svoji běžnou provozní činnost, za cenu přesčasů a svého osobního času počítá nemožné, neustále zjišťuje stav HV a predikuje příjmů a výdajů, které jsou samozřejmě proměnlivé a mnohdy nepředvídatelné, tak abychom k 31.12. „vykouzlili HV 0“ a šlo pak „vyladit“ výsledky hlavní a doplňkové činnosti mezi sebou.
    Je nám jasné, že rozpočet PO musí být vyrovnaný a HV výsledek co nejblíže nule, ale v obratu téměř 70 mil. trvat na výsledku 0,00 mi přijde přehnané. Organizace tak nemá možnost vytvářet rezervní fond, fond odměn.
    Procházela jsem zveřejněné účetní závěrky „kolegů“ v našem kraji, jsou na tom podobně, až na výjimky.
    V jiných krajích jsou některé PO slabě v zisku, který je rozhodnutím Rady rozdělen do fondů.
    Jsem „nováček“ v účetnictví PO a nemám problematiku z hlediska zákonů a vyhlášek podrobně nastudovanou.
    Proto, prosím, o vyjádření Vašich zkušeností s „honbou za HV Kč 0“ v PO.
    Děkuji mnohokrát za odpověď.

    Honbu za "nulou" v podmínkách PO obecně odsuzuji, jako nesmysl - nicméně je to v naší společnosti u příspěvkových organizací velice silně "zakořeněné" - takže v reálu se to dělá tak, že se PO třeba řídí do nějaké mírné ztráty a dorovnává se to nesmyslným rozpouštěním fondů do výnosů (fondu investic, rezervním fondem) - to v lepším případě, V horších případech dílčími manipulacemi s výsledkem hospodaření - ať již "ohnutou" tvorbou dohadných položek pasivních na energie, ohnutím u dohadných položek aktivních na výkony zdravotních pojišťoven či třeba přizpůsobením skladů (otázka zda třeba jsou vyskladněny nebo nejsou nějaká povlečení, pracovní oděvy).  Takže se prostě namísto zobrazování skutečnosti dělají operace, aby se PO přiblížily tomuto přání a lidem se to zdá normální. Za mne ten stav normální není, ale nevím, co s tím dělat. Omlouvám se všem, pro koho jsou tato slova tvrdá - nicméně u dost příspěvkových organizací jsou výsledky hospodaření spíše zobrazením přání než zobrazením reálné skutečnosti.

    Nicméně to, co jsem uvedl výše platí obecně pro PO. Vy jako pobytové zařízení sociálních služeb jste ve specifické situaci, neboť máte vyrovnávací platbu z kraje (respektive prvotní zdroj jsou peníze MPSV) - a konkrétně u Vašeho kraje si myslím, že je stanoveno, že pokud byste měli náklady na danou službu nižší než součet výnosů z dané služby (včetně vyrovnávací platby), musíte udělat vrácení vyrovnávací platby (tak aby služba byla na "nule"). Nebo-li - pokud byste v hlavní činnnosti měli jen tuto činnost na níž je vyrovnávací platba (což si myslím, že tak u Vás je -  podle mých znalostí o Vaší organizace z let dávno minulých) tak se skutečně dostanete k tomu, že můžete mít buď ztrátu nebo "nulu" - protože pokud byste šli do zisku z této služby, tak je výsledkem vrácení dotace - což si ještě předepíšete do závěrky. Takže u Vás je ještě specifický důvod onoho honu za "nulou" - neskončit zbytečně ve ztrátě (abych si neodčerpával peníze), ale zároveň to mít nastaveno tak, aby se nevracela dotace. No a toto si myslím, že není nyní moc šance zvrátit.

    Pokud byste byli PO, která má v hlavní činnosti ještě něco jiného, co se netýká té služby, na kterou je vyrovnávací platba (což je například situace "jedné PO poskytující se sociální služby" cca 8 km severně od Vás) - potom by vyrovnávací platba nebránila tomu, aby v hlavní činnosti byl kladný hospodářský výsledek - je to pro Vás takto srozumitelné?

    Jinak ještě může být jedna cesta, jak si k té nule pomoci u organizací Vašeho typu - nechat si část peněz přidělit do fondu investic s tím, že se následně podle toho jak vycházíte rozhodujete, zda opravy bude krýt z provozního příspěvku a fond investic si necháte na 416, nebo zapojíte ke krytí oprav majetku (které určitě máte každý rok v hodnotách min. set tis. Kč) právě rozpuštění fondu investic. Když by zřizovatel byl k tomuto nakloněn, možná by se tolik nepočítalo to "nemožné". Ale odhaduji, že toto může být dosti obtížně zkousnutelné a samozřejmě pokud by se spustil v budoucnosti nový zákon o účetnictví, tak by to již nešlo.

  • Dobíjení elektromobilu - zaměstnanec
    24. 11. 2025

    Dobrý den, jsme PO zřízená ÚSC. V poslední době se nám začínají i mezi zaměstnanci vyskytovat elektromobily. Hledáme variantu, jak poskytnout zaměstnancům možnost dobíjet elektromobil v zaměstnání. Technicky jsme schopni zřídit odběrné místo s identifikací zaměstnance a počtem odebraných kW. Bylo by z Vašeho pohledu správné udělat zaměstnanci "přeúčtování" odebrané energie na základě nějaké dohody o přístupu k nabíjecímu místu nebo bude nutné vše řešit přes doplňkovou činnost vč. nastavení marže?

    Já bych to rozdělil do jednotlivých oblastí:

    - prvotní věc - zda to můžete dělat jen jako přeúčtování energií v hlavní činnosti nebo to má být účtováno s nějakou marží - to není něco, co bych mohl rozhodovat já. Toto je záležitost, na kterou se dle mého názoru máte zeptat svého zřizovatele (on vymezuje jednotlivé činnosti v rámci ZL). Takže třeba já bych Vám řekl, že pro mne je akceptovatelné, že to bud ejen přeúčtováním v hlavní činnosti - to ale neznamená, že zřizovatel, který o tom rozhoduje, bude mít stejný přístup. A toto je věc, kterou má rozhodovat on.

    - pokud rozhodne, že prosté přeúčtování energie je OK, tak musíme řešit potenciální daňové dopady - jde o to, že příjmem ze závislé činnosti by mohly být i situace, kdy je něco zaměstnanci poskytováno se slevou - §6 odst. 3 Zákona o dani z příjmů. Pokud tady ale správně chápu - zaměstnanec by si kompletně zaplatil elektrickou energii podle toho, co Vy platíte dodavateli. Diskutabilní by tedy jen bylo, že asi vynaložíte i další částky na to, aby se auto mohlo nabíjet (vytvoření technického řešení pro nabíjení, možná se budou muset dělat průběžné revize) - to se asi promítá v tom, že cena za nabíjení ve veřjných stanicích je vyšší právě díky promítnutí těchto nákladů (ale neznám podrobnosti - elektroauto nemám...). Takže tady by ten náběh na nepeněžní příjem zaměstnance skutečně mohl být (ale je to asi hodně přísný pohled a moc bych nepředpokládal, že by to bylo třeba při kontrole FU řešeno). 

  • Dotace EU
    24. 11. 2025

    Dobrý den,
    mám dotaz na účtování evropské dotace Šablony. Dosud jsem účtovala dle vašeho schématu, kdy na konci roku jsem přeúčtovala nespotřebovanou dotaci na účty 401/414 a hned na začátku roku jsem vrátila částku zpátky. Byla však u nás nová auditorská firma a ta tento postup neschvaluje. Chtějí, abychom měli celou částku dotace na 388. Tedy ta varianta Jihočeského kraje, kdy hned celou částku proúčtují na 388/672.
    A teď k dotazu. Dotaci nám schválili v říjnu 2025. Čerpat se však bude až od 1/2026-12/2027. Celková částka dotace je 750 tisíc s tím, že 700 tisíc financuje MŠMT a 50 tisíc nám musí doplatit zřizovatel (obec). Částku 700 tisíc nám už letos v listopadu poslali na účet. Obec nám těch zbylých 50 tisíc pošle až v roce 2026. Můžete mi napsat postup, jak máme účtovat v letošním roce? Máme zaúčtovat v den přijetí na BÚ 241/472 a současně provést zápis 388/672 a rovnou i 672/414, když vím, že letos dotaci čerpat nebudeme? A v lednu vrátím 414/672?
    A je povinné účtovat dotaci na podrozvaze?
    Děkuji za odpověď. A moc mne mrzí, že ten váš způsob účtování dotací u auditorské firmy neprošel. Přišel mi ze všech těch variant nejvíc logický.

    To je mi také líto. Tady je to skutečně jen o názorech, jak se nejlépe vypořádat s nesmyslným požadavkem zákona č. 250/2000 Sb. požadujícím převod nespotřebované částky do rezervního fondu. A řešíme jen to, jakým postupem naděláme nejméně škody. Já si stále myslím, že tím zaúčtováním s využitím účtu 401, nicméně pokud jsou přesvědčeni, že nejlepší je to s tou 388, tak s tím těžko co nadělám. Klidně může přijít někdo jiný a zase volit jinou variantu - všichni víme, že každá z nich je nějak špatně.

    K zaúčtování - ano přesně jak uvádíte - zálohu si dáte na 472. a budete účtovat 388/672 a ke konci roku (případně možná nejlépe rovnou, abyste nepoškodili vypovídací schopnost průběžných výsledků) zaúčtujete 672/414. V lednu klidně zase 414/672 (ale zase kvůli průběžným výsledkům bych snad raději účtoval 414/672 postupně tak, jak budu čerpat dotaci).

    Účtování na podrozvaze - pokud vedete účetnictví ve zjednodušeném rozsahu - potom nemáte povinnost vést podrozvahové účty. Tady si nejsem jist, zda máte rozhodnutí o tom, že vedete účetnictví ve zjednodušeném rozsahu - případně se mi ozvěte mailem.

  • nehmotný majetek - licence
    24. 11. 2025

    Dobrý den, jsme SŠ příspěvková, prosím o upřesnění, jak je to s nehmotným majetkem, konkrétně licencemi. Plánujeme zakoupit antivirovou licenci ESET na tři roky (2+1 zdarma) v hodnotě 180 tisíc Kč. Dle našeho mínění se jedná o službu s časovým rozlišením na základě pronajaté licence, kdy nekontrolujeme zdrojový kód a nemáme žádná další práva, kromě využití aplikace. Zřizovatel se k tomu na svém školení staví tak, že se jedná o nehmotný majetek, tzn. zařadit do majetku a odepisovat - hodnota vyšší, než 60 tisíc + délka užívání delší než 1 rok). Prosím o upřesnění, zda se v tomto případě jedná o službu nebo majetek (v případě majetku, pokud po třech letech nezaplatíme využití licence na další rok, tak fakticky žádný majetek na další odepisování nemáme). Děkuji.

    Já bych tady souhlasil s Vaším zřizovatelem - bez ohledu na to, kde je umístěn zdrojový kód ..., jste získali právo využívat software na dobu delší než 1 rok po zaplacneí jednorázové platby. Splníte tak obecnou charakteristiku nehmotného majetku a protože je cena vyšší než 60 tis. Kč, tak se podle mého názoru dostáváte do režimu, kdy máte účtovat na účet 013. Doba odepisování by měla být 3 roky - tedy za danou dobu odepíšete a vyřadíte - protože po 3 letech se stane přesně co popisujete - nic Vám za 3 roky nezbude. 

  • Obědy do škol
    24. 11. 2025

    Dobrý den,
    můžete mi prosím poradit s účtováním dotace obědy do škol? Dotace 68 000kč lze na 374? účtuji předpis dotace? Nebo rovnou do nákladů? rozděluji na 90% a 10%? Dotace obědů v říjnu 528kč. Děkuji. Bohužel mi říjen nevychází o ten dotavaný oběd a už si nevím rady.

    Budu trochu odhadovat a případně to dořešíme mailem - podle toho, jak budete mít kontrétně nastaveny podmínky (ty se mohou skutečně v jednotlivých regionech lišit). 

    Odhaduji, že se můžete mít podmínky nastaveny následovně.

    - je to dotace spolufinancovaná z EU s tím, že se vypořádání provede na konci školního roku (tedy k červnu 2026)

    - máte rozhodnutí na celkovou částku - asi těch 68 000 Kč s tím, že dostanete nějakou zálohu (nevím zda 100 %, nebo nyní nějakou část), kterou následně vyúčtujete

    - budete mít nastavenu fixně nějakou částku za každý jednotlivý oběd (třeba 40 Kč za oběd) - s tím, že to nemusí být cena oběda pro žáky - klidně může být vyšší.

    Za těchto okolností bych:

    a) neúčtoval předpis dotace (je to transfer s vypořádáním, předpis by patřil případně jen na podrozvahu)

    b) příjem zálohy bych zaúčtoval MD 241/Dal 374

    c) měsíčně bych si dělal dohadnou položku ve výši nastavená odměna podle smlouvy x počet obědů - MD 388/Dal 672 

    d) na konci roku - rozdíl zálohy a vytvořené 388 - musel bych převést do rezervního fondu - jednou z variant účtování, jak jste zvyklí to u dotací spolufinancovaných z EU dělat (máme cca 4 varianty, jak toho dosáhnout). Na začátku 2026 by se toto zase zrušilo

    e) pokračovat takto v 2026 a následně udělat vyúčtování:

    MD 34x/Dal 388 a MD 374/Dal 34x

    f) vrátit nespotrebovanou částku MD 374/Dal 241.

  • FKSP - rekreace - termín plnění
    23. 11. 2025

    Dobrý den, zaměstnanec předložil v souladu s pravidly FKSP vydané SŠ daňový doklad na rekreaci, která se uskuteční v červenci 2026. Faktura bude uhrazena z finančních prostředků v letošním roce, plnění však proběhne až v roce 2026. Je toto v souladu s právními předpisy? Pravidla SŠ tomu nebrání, stanovují, že zaměstnanec může příspěvek na rekreaci 2025 čerpat do konce školního roku 2025/2026 tj. do 31. 8. 2026. Děkuji.

    Ano - toto je v pořádku. Legislativa nebrání tomu, aby se z FKSP čerpala takto rekreace, která proběhne v příštím roce. Takže pokud je to v souladu s Vašimi podmínkami, je to OK.

  • Storno platby
    21. 11. 2025

    Dobrý den,

    mám takový zamotaný případ.

    V Baumaxu jsme zaplatili kartou 2500 Kč.
    Platbu jsme reklamovali (byla špatná cena).
    Peníze nám vrátili, ale dali je kolegyni do ruky v hotovosti.
    Ona tam hned zaplatila další nákup, ale hotově z vrácených peněz v částce 1800 Kč. Rozdíl zaslala na účet organizace (700 Kč).
    Takže mám fakturu na 2500 Kč, k tomu dobropis na 2500 Kč. Paragon na platbu v hotovosti na 1800 Kč a na účtu organizace platbu 700 Kč.
    A teď účtuji: 335/241 2500 Kč
    501/335 2500 Kč
    241/501 700 Kč vratka
    Nevím, jestli je v pořádku. Pokladnu jsem do toho nezapojila, protože peníze fyzicky nepřinesla.

    Nevidím v tom jakýkoliv problém. Souhlasím, že není potřeba řešit pokladnu - vy jste z pokladyny peníze nevydávali.

    Když bych účtoval já, tak bych asi udělal - když bych to skutečně měl vše zdokumentovat:

    a) faktura na 2,5 tis. Kč                        MD 501/Dal 335

    b) dobropis na 2,5 tis. Kč  s minusem MD 501/Dal 335

    c) paragon na 1,8 tis. Kč                       MD 501/Dal 335

    d) strhnutí v bance - platba kartou 2,5 tis. Kč      MD 335/Dal 241

    e) vratka na účtu   - 0,7 tis. Kč                                   MD 241/335

    Přitom operace a) a b) se fakticky okamžitě vyruší - takže věcně je to c) až e)  Tedy zaúčtuji jen trochu jinak, ale výsledek je naprosto stejný jako Vaše účtování. Takže ono je to ve svém důsledku prakticky jedno.

  • Cestovní příkaz
    21. 11. 2025

    Dobrý den, prosím o radu s jak správně vyplnit cestovní příkaz v následujícím případě:

    - zaměstnanec (místo výkonu práce Tábor) byl vyslán na pracovní cestu do Českých Budějovic), ale bydliště (ne trvalé) má právě v Českých Budějovicích. Lze napsat do CP, že je povolena cesta z místa bydliště? A proplaceno bude pouze stravné?

    Děkuji za odpověď.

    Já v tom nevidím sebemenší problém - podle §153 Zákoníku práce je možné, aby jako místo nástupu pracovní cesty bylo určeno bydliště zaměstnance (tedy zde v ČB). Potom logicky asi nebude mít cestovné, nicméně protože bude na pracovní cestě, vznikne nárok na stravné.

  • Kroužky
    20. 11. 2025

    Dobrý den,

    prosím o radu při účtování kroužků (předchůdkyně peníze na kroužky vybrané v říjnu, zaúčtovala do výnosů až v lednu, i jejich přijetí do pokladny - a následně se z nich, jako mzdový náklad, hradily odměny lektorům).

    Je správný postup, je převzít do pokladny a zaúčtovat na výnosy příštích období a poté z nich v lednu hradit odměny lektorům? Časově je, dle mého, nedokáži rozlišit na měsíce do konce roku a leden, neboť celkové odměny lektorům se vyplácí z vybraných peněz v lednu za uskutečněné pololetí. Je tedy možné celkový výnos rovnou účtovat do výnosů příštího období?

    Popř. mohu účtovat vybrané peníze za kroužky do letošního roku, z důvodu proplacení nákupu materiálu a zbytek do výnosů příštího období - k úhradě odměn?

    Existuje nějaký "univerzální" správný postup?

    Děkuji.

    Univerzální postup v tomto ohledu asi neexistuje.

    Co je jasné - pokud organizace vybere v říjnu peníze od žáků, musí je prostě dát do účetnictví. Pokud to neudělá (a ty peníze jsou až do ledna "bokem"), tak účetnictví jednoznačně není úplné - neboť nezachycuje to, že peníze byly vybrány.

    Teď z hlediska časového rozlišení nám vznikne problém, na který fakticky poukazujete - nikde asi nebude napsáno, že úplata za kroužek má přesně krýt mzdové náklady. Chápu, že je to případně nejzásadnější nákladová položka, nicméně asi to stejně tak může krýt náklady na energie, případně Vy zmiňujete náklady na materiál .... Tyto náklady vznikají průběžně. Já se prostě jen bojím, že nenajdu argument k tomu, proč to celé časově rozlišit přes 384 až do dalšího roku, kdy v lednu naběhnou odměny z DPP (když by někde bylo veřejně definováno, že odměna kryje mzdový náklad, tak tomu bych rozumněl - ale takto to nebude).

    Tak si myslím, že velká část subjektů to bude časově rozlišovat do výnosů podle času (takže třeba u kroužků za období říjen - leden se na 384 rozliší jen 25 %) a snaží se spíše pohlídat, aby to, co je odpracováno do prosince bylo na DPP proplaceno ještě do prosince. Ale nevím, zda je pro Vás reálné si něco takového nastavit. 

     

  • Možné přijetí účelového daru
    20. 11. 2025

    Dobrý den,

    jsme PO (ZŠ, ZUŠ a MŠ), jejímž zřizovatelem je obec.

    Mám na Vás dotazy ohledně možného přijetí účelového daru:
    Místní spolek vybíral při pořádání svých různých akcí peníze od lidí (v rámci svého projektu), které chtějí darovat škole jako fond pro děti, jejichž rodiče si nemohou dovolit platit svým dětem (našim žákům) školní akce a výlety.
    1/ Můžeme tento dar takto přijmout?

    Nejdříve bychom požádali Radu města, o přijetí účelového daru (v lednu, kdy budeme přesně vědět částku).
    Pokud by to Rada města schválila, uzavřeli bychom darovací smlouvu, ve které by bylo přesně specifikováno, na jaký účel je smlouva uzavřena.
    2/ (Darovací smlouva by mohla být na místní spolek nebo přímo na osobu, která sbírku vedla?)
    Následně by proběhlo převedení částky na bankovní účet školy.
    Dále bychom vytvořili formulář – žádost o příspěvek z fondu, kde rodiče, kteří si nemohou dovolit zaplatit školní akci, toto stvrzují podpisem a zároveň třídní učitelka a pan ředitel toto schválí.
    Následují faktury a účtenky za akce.
    3/ Musí se vyčerpat dar pro tyto děti během 1 kalendářního roku?

    4/ Účtování?
    MD 241 / D 414 s UZ – účelový peněžní dar (přijetí peněz)

    MD 518 s UZ / D 321 – faktura za školní akci (např. lyž. výcvik?)
    MD 414 s UZ / D 648 s UZ
    MD 321 / D 241

    Předem děkuji za odpověď.

    K jednotlivým dotazům:

    - přijmou to můžete - pokud budete mít souhlas zřizovatele - zde Rady - takže toto OK

    - pokud dary vybíral Spolek, měly by být dané peníze v účetnictví Spolku a potom logicky darovací smlouvu uzavíráte se Spolkem

    - nejste nijak vázáni tím, že byste peníze museli vyčerpat během jednoho roku

    Zaúčtování - ano - tak jak to uvádíte, tak by to šlo. Byť já k tomu poznamenávám jednu věc, na kterou jsem již upozorňoval třeba u nadačního financování zvýhodněného stravování pro sociálně slabé. Tak jak to máte nastaveno, tak faktickým obdarovaným nebude škola, ale ten konkrétní žák (respektive rodič), který to bude mít zdarma. Takže proto říkám - ano - toto zaúčtování je z pohledu předpisů naprosto v pořádku. Jen je pro mne někdy otazníkem, zda úplně správně vystihuje podstatu transakce - ale to neřešte, to je jen moje taková deviace, že někdy asi moc přemýšlím, co by vlastně bylo správně a zda třeba v tomto případě dává ten rezervní fond smysl ....

  • Prodej vozidla
    20. 11. 2025

    Chtěli bychom se zeptat na správné účtování prodeje vozidla v příspěvkové organizaci. Pořizovací cena byla 697.480,-Kč. Zůstatková cena je 15.143,-Kč. Máme kvalifikovaný odhad od odhadce na částku 86.400,-Kč, za kterou bylo i vozidlo prodáno. Jak toto celé zaúčtovat? Děkujeme.

    Vycházím z toho, že nejste plátci DPH a že také nebudeme řešit přecenění na reálnou hodnotu (to nadělá spíše jen více škody než užitku).

    Pokud budeme striktně respektovat ČÚS 704, tak zaúčtování by bylo následující:

    MD 553/Dal 082                15 143 Kč  - tedy doúčtuji zůstatkovou hodnotu

    MD 082/Dal 022                697 480 Kč - vyřazuji auto

    MD 311/Dal 646                   86 400 Kč - pohledávka z prodeje  a inkaso MD 241/Dal 311 (pokud by se před prodejem inkasovala záloha, tak bych si měl pomoci ještě účtem 324).

    MD 401/Dal 416                  15 143 Kč - zůstatková hodnota - tvorba fondu

    MD 548/Dal 416                  71 257 Kč - tvorba fondu z rozdílu prodejní a ZC (to požaduje ČUS 704 bod 7.3. b - za mne je to hodně nesmyslná věc - jde mi o to použití účtu 548 - nicméně předpis to takto požaduje a tak to asi budete i respektovat).

  • Časové rozlišení nákladů a výnosů
    19. 11. 2025

    Dobrý den,
    poprosila bych Vás o radu z oblasti časového rozlišení nákladů a výnosů.
    Ve směrnici pro časové rozlišení N/V má organizace uvedeno, že pravidelně se opakující výdaje do 30 tis. Kč časově nerozlišuje. Jedná se o výdaje na předplatné, pojištění odpovědnosti, atd. Nicméně u některých výdajů se v minulosti časově rozlišovalo, i když byly nižší než 30 tis. Kč. V roce 2024 např. bylo účtováno na účet 381 v celkové výši 26,5 tis. Kč. Na začátku roku 2025 pak bylo přeúčtováno do nákladů 5../381. Teď ke konci roku přichází nové faktury za předplatné aj. na příští rok. Pokud budu postupovat podle směrnice, nebudu časově rozlišovat a budu účtovat celé do nákladů. Tím se ale dostanu do situace, kdy budu mít některé položky v nákladech dvakrát.

    Dále je ve směrnici uvedeno, že „zvláštní výjimkou, kde se nepřihlíží k její výši, je povinný podíl odvodu ZTP. Tento odvod se časově nerozlišuje z důvodu pravidelně se opakujícího výdaje a vyčíslení se provádí až po roční účetní závěrce“. Takže za rok 2024 byl vypočítán odvod 80 tisíc, zaúčtován je v nákladech r. 2025, kdy byl uhrazen. Je možné ve směrnici toto stanovit? Navíc přepočtem jsem zjistila, že tento odvod byl špatně vypočítán a mělo být odvedeno 106 tisíc, za rok 2025 budeme odvádět částku ještě vyšší. Rozdíl mi přijde poměrně velký a odvod rozhodně není každý rok stejný.

    Můžete prosím poradit, jak máme postupovat?
    Děkuji

    Souhlasím s tím, že u toho odvodu předpokládat, že je to obdobná opakující se částka není moc dobré. Navíc se dost často bavíme o dost velkých hodnotách a podle mne jsme to schopni do závěrky odhadnout alespoň na úrovni dohadné položky pasivní. Když se mne zeptáte, zda je možné ve směrnici stanovit to, co tam nyní ohledně odvodu máte, tak bych řekl, že asi obecně by se to snad dalo obhajovat (nevím, jak úspěšně), nicméně já bych to tam takto nedoporučoval mít (podle mne to není vhodné).

    Takže já bych toto ve směrnici skutečně změnil a snažil se to dostat do nákladů ještě běžného roku (což tedy znamená, že v nějakém roce by to bylo v nákladech dvakrát - nicméně tomu se nevyhnu, pokud potřebuji změnit systém).

    Teď nevím, jestli se budete vracet k tomu výpočtu za rok 2024 - pokud ano, tak holt dopočtete rozdíl ještě do nákladů 2025 (fakticky korekce položky již dříve zaúčtované do nákladů roku 2025).

    U toho časového rozlišení přes účet 381 - hranice 30 tis. Kč za mne možná je - v tom bych neviděl problém. Podle mne se mám chovat podle směrnice. Pokud něco bylo v minulosti selektivně časdově rozlišováno jinak, tak s tím asi moc zpětně nenadělám a musím počítat s tím, že se změnou systému (když začnete postupovat podle směrnice) budou některé položky toho roku, kdy se to mění, duplicitně. Ale v tom nevidím nějaký problém - to je vždy, když se mění pravidla pro časové rozlišení.

  • heckerský útok
    18. 11. 2025

    Dobrý den- chci se zeptat- jak postupovat.
    v r. 2024 se organizace stala objetí "heckerského útoku" - z bankovního účtu
    byly odcizeny peníze. (zaměstnanec dal omylem přístup ke svému účtu - ale v aplikaci byl i účet školy) Vše je v řešení policie-zatím neuzavřeno.
    Část prostředků se vrátila, ale stále ještě cca 500000.- chybí.
    Zaúčtovala jsem na pohledávku 377/241 a čekám na rozhodnutí policie.
    Bylo mi kontrolou vytkunuto, že mělo jít na 547- manka a škody.
    Chtěla bych poprosit o radu- jak má být účtováno či jak postupovat.
    děkuji

    Toto je nesmírně diskutabilní téma.

    To zaúčtování na pohledávku na 377 bylo prvotně asi v pořádku (ostatně jak píšete, podařilo se dosáhnout i vrácení části prostředků). Nyní jde o to, do jaké míry nastaly důvody pro odpis pohledávky. Ta pohledávka určitě nezanikla, nedošlo ani k jejímu promlčení. Takže dalším důvodem pro odpis mohlo být vyhodnocení zjevné nedobytnosti pohledávky - což v takovémto případě je dosti diskutabilní téma - i když nyní asi je pravděpodobnost vrácení hodně nízká a asi důvod odepsat nyní reálně existuje. 

    Já třeba na Vašem místě bych klidně uvažoval i tak, že si tam tu pohledávku zatím nechám a třeba i nad rámec povinných předpisů dohodnu se zřizovatelem tvorbu opravných položek pro upozornění na dané riziko (aby se pohledávka nezobrazovala s vysokou netto hodnotou) - toto by se muselo zase popsat v Příloze.

    Zároveň chápu i názor kontroly, že s ohledem na princip opatrnosti mělo raději dojít ke zúčtování do nákladů (a pokud by náhodou něco následně bylo inkasováno, bylo by to výnosem). Nicméně, když bych byl třeba kontrolor a řešil to s Vámi, tak v tomto případě to nehodnotím optikou "černá a bílá" - tedy, že něco je jednoznačně dobře či něco špatně. Asi o tom s Vámi diskutuji, řešení ve 2024 akceptuji, v roce 2025 pokud je stav takový, že nemám nějakou pozitivní indicii o možném byť částečném inkasu, Vám navrhuji odpis pohledávky (jako případ roku 2025), případně s Vámi diskutuji o tvorbě opravných položek (byť nad rámec předpisů - protože také vnímám to, že by bylo potřeba v účetnictví zohlednit, že sice máte pohledávku, ale její vymahatelnost nyní je asi minimální). 

    Pokud budete ale trvat na tom, že pohledávku odepíšete až ve vazbě na to, jak to uzavře policie a o tom, že máte na 377 obtížně vymahatelnou pohledávku (předpokládám, že jste schopni identifikovat, kdo je porenciální dlužník - vycházím z toho, že se část peněz vrátila) budete informovat jen v příloze k UZ za rok 2025, tak se mi to nebude zdát šťastné, ale nemohu zároveň říci, že je to přímo proti nějakému předpisu.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu