PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • neoprávněný příjem - vrácení r.2021-r.2025
    03. 09. 2025

    Dobrý den,
    obracím se na Vás s dotazem ohledně vrácení neoprávněně vybraných částek za plavecký výcvik. Jedná se o školní roky 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025.
    Škola neoprávněně vybírala příspěvky od rodičů, které předchozí účetní zaúčtovala 241,261/378 a potom fa za plavání 378/321.
    Nyní zřizovatel nařídil vrácení všem rodičům. Částka za rok 2025 je 29 700 Kč, roky 2021-2024 jsou v celkové výši 111 540 Kč (více než 0,3% aktiv).
    Mám vypracovaný celkový přehled (141 240 Kč) a k 31.8.2025 se vrátilo rodičům zpět 140 480 Kč, jediná platba ve výši 760 Kč zatím nebyla vrácena - z důvodu stěhování /neznáme adresu a stávající kontakt/.
    V roce 2025 jsem zaúčtovala 241,261/378 a došlou fa za plavecký výcvik 378/321. Nevím jaký nákladový účet mám pro tyto platby použít zda účet 549? Zaúčtovat 549/378 a 378/241
    a pak interním dokladem opravit 518/549,kdyby totiž platby nebyly vybírány pak plavecký výcvik budu mít na 518. Takto bych to dostala na 518 s AU plavecký výcvik, uvažuju správně?
    Ty vrácené zbylé roky (2021-2024) nevím zda mohu účtovat přímo 408/241 - tím budu mít jednotlivé platby i pro inventarizaci účtu 408 nebo zda mám zaúčtovat předpis 408/378 (přehled - tabulka příloha interního dokladu - částka 111 540 Kč)
    a 378/241 ( 378 mi zůstane těch 760 Kč, které jsem ještě neposlala).
    Děkuji

    Takže ono to mělo být nákladem školy - nikoliv položkou, kterou hradí rodiče. Potom zachycení na 518 mělo být skutečně správně.

    Takže oprava roku 2025 - určitě na 518 s AU plavecký výcvik.

    Roky předchozí - s ohledem na objem to skutečně má být MD 408 - a účtoval bych celou částku MD 408/Dal 378 - těch 111 540 Kč s tím, že na 378 by zůstala ta hodnota, která se ještě nevrátila.

  • DOTACE - REVITALIZACE ŠKOLNÍHO DVORU
    03. 09. 2025

    Dobrý den,máme schválenou dotaci ze SZIF na 3 hrací prvky na školní dvůr.Jedná se o investici(úhrada po realizaci),celkem za cenu 499125 Kč (dotace 80%,tedy 399300Kč).Zřizovatel nám na toto schválil finanční výpomoc 500.000 Kč.
    Zaúčtuji: 1. Dohodu o spolupráci se SZIF 915/999 a 388/403 399300 Kč, 2. fin.výpomoc 241/326 500000Kč, 3. faktura za herní prvky (houpací lavička,šplhací sestava a workoutová sestava) 042/321 a 022/042 + úhrada 321/241 499125 Kč v 8/2025. Od 9/2025 začnu odepisovat 551/082, 403/672 a 401/416. Po kontrole - přijetí dotace: 241/346, 346/388, 401/416 a 999/915. Pak vrátíme zřizovateli - ale v investičním fondu nemáme dostatek prostředků, takže se souhlasem zřizovatele převedeme potřebnou částku z rezevního fondu 413/416 a vrátíme zřizovateli: 326/241 500000 Kč a 416/401 399300Kč. Prosím mám to účtování správně? A když pořídím v 8/25,můžu podíl transferu účtovat u odpisů hned nebo až po přijetí dotace doúčtuji? Ten školní dvůr máme ve výpůjčce od zřizovatele - navýším hodnotu přes účty 992 a 999? Předem moc děkuji a přeji pohodový den.

    Zkusím reagovat postupně:

    - u operace č. 1 - ještě byste neměla zaúčtovat 388/403 - nárok na dotaci Vám akládá až realizace projektu (zde pořizování majetku). Takže toto by bylo spojeno spíše s operací č. 3

    - k fondu investic - tam je jen potřeba udělat následující - v čerpání fondu - MD 416/Dal 401 byste měla mít 499 125 Kč - to bych udělal při splátce NFV (tedy ne cellých 500 tis. Kč). Jinak vše je OK - tedy pokud potřebujete posílit ten fond investic ze 413 tak převádíte 413/416 ve výši rozdílu mezi celkovou investicí (499 125 Kč) a dotací (399 300 Kč).

    - tu 403 (zápis 388/403) - máte udělat nejpozději při zařazení do majetku, abyste skutečně hned se zahájením odepisování mohli začít 403 rozpouštět do výnosů

    - hodnotu majetku ve výpůjčce - jednak obecně říkám, že na podrozvaze k tomu nemáme nějaký účet - tedy já bych si to tam ani nedával. Ale pokud to tam máte, tak hodnotu určitě nenavyšujte - to byste se dopustila duplicitního vykázání - jednou na podrozvaze a podruhé na rozvaze.

  • mobilní stánky
    03. 09. 2025

    Dobrý den, jsme příspěvková organizace zřízená obcí. Nyní jsme nakoupili 2 dřevěné mobilní stánky, které se budou používat na různé kulturní akce a dle toho i přemisťovat, jeden v hodnotě 20 tis. Kč a druhý v hodnotě 75 tis. Kč. Měla bych dotaz, který se týká zaúčtování do majetku a jaký použít kód klasifikace CZ-CPA. Zda můžeme stánek v hodnotě 20 tis. Kč zaúčtovat na účet 028 a stánek v hodnotě 75 tis. Kč na účet 022 nebo na 021 jako stavby?
    Děkuji za odpověď.

    Zase je to trochu na hraně, co je ještě výrobek plnící funkci stavby a je tedy stavbou (jak někdy hodnotím třeba dřevěné domky, co se objevují například v zahradách MŠ či škol) a co je jen volně přemistitelný stánek,  který se používá třeba o poutích, adventních trzích apod.

    Pokud se bavíme o stáncích, které se budou prokazatelně dočasně někam umisťovat, aby se po akci zase odstranily .., tak bych se přiklánel k jejich klasifikaci jako movitých věcí. Tedy u stánku za 20 tis. Kč bych byl na 028 a u stánku za 75 tis. Kč na účtu 022.

    CZ-CPA by potom bylo asi 16. 23. 20

     

  • Úhrada uloženého odvodu z rezervního fondu
    02. 09. 2025

    Dobrý den,
    v průběhu veřejnosprávní kontroly provedené obcí u její příspěvkové organizace bylo zjištěno překročení limitu na platy, které ke konci roku 2024 nebylo pokryto z fondu odměn i přes skutečnost, že ve fondu odměn finanční prostředky byly. Obec uložila na základě tohoto porušení rozpočtové kázně příspěvkové organizaci odvod ve výši 100 % překročených finančních prostředků. Příspěvková organizace by měla tento odvod provést z rezervního fondu, ale zde nemá veškeré prostředky.
    Chtěli bychom se zeptat, jakým způsobem má příspěvková organizace zaúčtovat tento uložený odvod, když uložený odvod je vyšší než zůstatek na rezervním fondu.
    Děkuji za Vaši odpověď

    Ono je to celkem jednoduché - předpis odvodu musí zaúčtovat 542/349 (celý), no a krytí z rezervního fondu je MD 413(414)/Dal 648 - viz ČÚS 704 bod 6.3.2.

    Pokud je v rezervním fondu méně disponibilních prostředků na tento účel než je sankce, tak to logicky skončí tak, že to bude náklad, který je nezbytné nějak pokrýt z běžného provozu.

  • Lezecká stěna, plastický nápis
    02. 09. 2025

    Pěkný den,
    prosím o zodpovězení dotazu, škola zakoupila lezeckou stěnu s matracemi, součástí jsou lezecké struktury - malá střecha,pyramida, součástí je instalace = celková cena Kč 134 tis., stěna je zabudována v budově Základní školy na stěně v chodbě. Mohu zaúčtovat na účet 022 ? a mohu uvést II. odpisovou skupinu a jaké CPA?
    Posílám do emailu foto.
    Další dotaz prosím: vyhotovení plastického nápisu školy na stěnu do vestibulu včetně polepu dveří (modrý podklad na skleněné výplně dveří včetně loga) mohu zaúčtovat na účet 501 ?
    Přikládám foto.
    Děkuji.

    Děkuji za fotky. Musím říci, že na "zářijový rozjezd" je to pro mne hodně diskutabilní záležitost (holt začínáme zostra).

    a) nejdříve k té horolezecké struktuře

    - první čeho jsme si s fotek povšiml, tak se mi to jeví tak, že ta matrace je naprosto volně udělaná - jen je to u té stěny přiděláno nějakým suchým zipem. Tady je to v ceně 43 681 Kč - tedy asi skončíme u této části na 022

    - potom je tam ten zbytek a tady mám dilema - pokud by to bylo v tělocvičně, tak neváhám ani chvilku a vyhodnotím to jako TZ budovy (s ohledem na účel místnosti). Tady je to ale jen na chodbě školy - přijde mi to jako určitý závavní prvek pro děti. Stále bych si myslel, že bych z toho spíše udělal TZ budovy, že tím nemohu nic zkazit - ale jsem trochu na vážkách, chápu, pokud by to někdo vyhodnotil i jako samostatnou movitou věc (s logikou, že holt na stěně není třeba polička, ale horolezecká stěna).

    Takže za mne volím řešení - matrace samostatně - asi CZ-CPA 32-30-14, což pokud se správně dívám je kód neuvedený v ČUS 708 - dát to do 2. odpisové asi OK. Zbytek za mne jako TZ budovy.

    ¨b) Nápis a polep - opět hodně diskutabilní věc. Většina lidí toto skutečně vyhodnotí jako spotřebu materiálu na 501. Pravdou ale je, že je to něco, co se stane součástí budovy a nějak mění  jeho parametry (zde třeba u těch výpní dveří  - místo čirého skla, je tam nějakou určitá výplň v barvách (logu) školy ... - striktně vzato by to spíéše mělo podle mne charakter TZ budovy - zde ale do limitu 40 tis. Kč - proto já bych toto účtoval spíše na 549. Ale také to není jednoznačné.

  • Pořízení koně z více zdrojů, celkem 80 000 Kč
    02. 09. 2025

    Dobrý den, prosím o radu. Budeme pořizovat koně na hipoterapii v hodnotě 80 000 Kč.
    Finanční zdroje máme:
    1. darovací smlouva účelová na koně 241 016 (analytika FI) / 416 a 401 / 403; 25 000 Kč
    2. smlouva o poskytnutí části výtěžku veřejné sbírky účelová na koně od firmy DONIO s.r.o.
    241 016 (analytika FI) / 416 a 401 / 403; 43 620 Kč
    3. naše veřejná sbírka určená na zájmovou činnost klientů a se souhlasem zřizovatele s možností částečného krytí na pořízení koně
    245 / 378; 11 380 Kč
    Převod z naší veřejné sbírky do provozního účtu:
    262 / 245 a 241 010 (analytika příspěvku na provoz) / 262; 11 380 Kč
    Faktura:
    042 / 321; 80 000 Kč
    Úhrada faktury:
    321 / 241 016 (analytika FI) 68 620 Kč a 241 010 (analytika příspěvku na provoz); 11 380 Kč
    Zařazení koně:
    029 / 042; 80 000 Kč
    Měsíční odpisy koně za předpokladu např. dobu odepisování 8 let
    401 11 380 Kč (měsíční odpis 118,54 Kč) a 403 68 920 Kč (měsíční odpis 714, 79 Kč)
    551 / 089; 833,33 Kč a 403 / 672; 714,79 Kč a 401 / 416 118,54 Kč
    Prosím o kontrolu účtování a o doporučení ohledně doby odepisování dospělého koně stáří 5 let. Děkuji.

    U finančních zdrojů 1 (účelový dar) a 2 (DONIO) je podle mne účtování v pořádku.

    U zdroje č. 3 bych ale přístup změnil - pokud je to veřejná sbírka na zájmovou činnost klientů a Vy to použijete na nákup majetku pro svou organizaci, nemůže to být již závazkem na účtu 378, ale vlasntím zdrojem. Dle mého názoru se musí jednat o dar - zde s využitím na investici. Takže kromě převodu z 245 na 241 bych ještě zaúčtoval MD 378/Dal 403 a MD 401/Dal 416.

    Potom by to znamenalo, že celých 80 tis. Kč uhradím z fondu investic - tedy MD 416/Dal 401 (a použiji u Vás také účet 241016, kam jste peníze původně převedli.

    Tím, že by pořízení koně bylo kompletně pokryto 403, tak byste odpisy jen účtovali MD 551/Dal 089 a MD 403/Dal 672 ve stejné výši. Fond investic by se již netvořil.

    Pokud se týká doby odepisování - omlouvám se, v koních se nevyznám. Těch 8 let mi přijde spíše málo - podle webu se kone dožívají běžně tak 25 let - tedy pokud by se jednalo o koně 5 let starého, tak by mi dávalo logiku odepisování někde kolem 15 let (max 12 let)  -tedy těch 8 let by bylo dost rychlé. Ale nevyznám se v tom - to musí říci někdo, kdo se v koních alespoň trochu vyzná. Já to nejsem. Také nevím, do jakého stáří je kůň využitelný právě na hipoterapii.

  • Transfer-nevyčerpaná část
    01. 09. 2025

    Dobrý den, prosím o Váš názor na následující problém.
    Při účtování transferu (dotace šablony) jsem postupovala dle Metodické pomůcky k transferům z MF (2022):
    1. rok 2023:
    podmíněná pohledávka 915 (955) / 999
    příjem dotace na BÚ 241 / 472
    zrušení podmíněné pohledávky 999 / 915 (955)
    dohad ve výši skutečných nákladů 388 / 672
    2. rok 2024:
    dohad ve výši skutečných nákladů 388 / 672 ... atd
    3. rok 2025:
    dohad ve výši skutečných nákladů 388/672
    vypořádání: 348/388 + 472/348
    Vzhledem k zaúčtování dohadu ve výši skutečných nákladů mi tedy nevznikal k 31.12. "zisk z nespotřebovaných prostředků", který bych proúčtovala do následujícího roku přes rezervní fond 414 dle vyhlášky č. 250/2000, §28 6).
    Prosím o Váš názor, zda se jedná o závažné pochybení a porušení rozpočtové kázně?
    Děkuji za odpověď a přeji příjemný den.

    Děkuji za dovysvětlení - řešíme tedy skutečně jen to, že se nezaúčtovalo na Dal 414 (záloha vyšší než čerpání nákladů). Tady se obávám, že bude záležet na "přísnosti případné kontroly".

    Za mne je to v současném stavu jen účetní chyba - nevyčerpané prostředky zálohy nebyly na nic jiného spotřebovány, byly ponechány v organizaci a jen účetně se nedoúčtovalo na 414 (například zápisem 401/414). Tedy toto by bylo moje hodnocení - je to účetní chyba, ale ne porušení rozpočtové kázně (pokud jdeme po smyslu daného ustanovení).

    Jenže čistě formalisticky - pro někoho to znamená, že nebyla naplněna podmínka §28 odst. 6 - tedy nenatvořen rezervní fond ač být měl. což sice §28 odst. 10 striktně nevyjmenovává, ale podle smyslu ustanovení za tím někdo porušení rozpočtové kázně vidět může. Za mne bych to ale tak nehodnotil - opakuji - pro mne je to účetní chyba bez nějakého vlivu na hospodaření - tedy za mne "vyhubovat, ale nedělat z toho vědu" - možná je tento pohled ovlivněn i tím, že ona ta povinnost převádět tyto prostředky do rezervního fondu je z pohledu logiky dost nesmyslná a působí to jen problémy (z hlediska účetní interpretace).

     

  • Technické zhodnocení budovy před rekonstrukcí
    01. 09. 2025

    Dobrý den, jsme příspěvková organizace kraje. V rámci poskytování sociálních služeb máme v majetku k hospodaření budovu. Zde je dlouhodobý havarijní stav střechy. Kraj plánuje rekonstrukci již několik měsíců v rámci 3 mil. Kč. Ale střecha je ve takovém stavu, kdy by již následnou zimu nevydržela a protékalo by. Po dohodě s vlastníkem (krajem), jsme provedli výběrové řízení, požádali kraj o čerpání z fondu investic a uskutečnili veřejnou zakázku – Na opravu havarijního stavu střechy před celkovou rekonstrukcí. Cena 262 000,- Kč. Nevím, jak účtovat? Jako opravu na 511, nebo TZ budovy 021? A čerpání fondu 416.
    Děkuji za pomoc.

    No jestli je to jen o tom, že se jen provedla oprava nejpostiženějších částí - jen aby se zabránilo zatékání, tak si myslám, že bude naplněna charakteristika opravy - tedy toto bych účtoval na 511. Pokud máte dohodnuto, že se na to bude čerpat fond invrstic, tak jeho použití by bylo MD 416 (analytika - na krytí oprav majrtku ...)/Dal 648.

  • Umělecký honorář
    01. 09. 2025

    V prosinci u nás vystupuje hud. skupina. Ve smlouvě mají uvedeno: ,,Objednatel se zavazuje vyplatit umělcům na základě této smlouvy, která slouží zároveň jako účetní doklad, odměnu - umělecký honorář. Odměna je splatná dle níže uvedeného rozpisu převodem na uvedené účty a je vyplácena jako hrubá. Daně, soc. a zdrav. pojištění jsou povinností umělců. Můj dotaz je. Pokud to takto vyplatím jednotlivým členům skupiny, pak musím tyto částky zaúčtovat na účet 521 - mzdy? Nebo mohu zaúčtovat do služeb na 518 a jako doklad přiložit tuto smlouvu?

    Oni nejsou Vašimi zaměstnanci - pro Vás je to nákup služeb - tedy účet 518.

    Ale pozor na jednu věc - doufám,že je to česká hudební skupina. Pokud by to byli zahraniční umělci, tak by bylo ještě nezbytné řešit případné srážení daně, případně by tam mohla vzniknout i povinnost prodanit to DPH. Takže pokud jsou to čeští umělci (podle jejich domicilu), tak 518 a nebudete dál nic řešit. Pokud ale zahraniční, tak je to mnohem složitější a řešilo by se, z jaké země jsou, jaká tam platí prtvidla podle Smlouvy o zamezení dvojího zdanění .... (samozřejmě i v tomto případě by byl účet 518).

  • majetek, FRM,
    30. 06. 2025

    Dobrý den,
    prosím jak postupovat, když mám v 05/24 poslední částku odpis majetku v částce 1090 Kč, jde o šokový zchlazovač, který školní jídelna stále používá.
    Může zůstat v této částce v evidenci a dále ho neodepisuji, do té doby než se bude vyřazovat či kupovat jiný??
    Dále bych se ráda zeptala, zda Fond reprodukce majetku musí být krytý (kdysi jsem někde četla, že je to jediný fond, který nemusí, ale kontrola nám to vyčetla)
    A zda na každém dokladu musí být účetní zápis = předpis a nestačí jen označení dokladu a účetní zápis= předpis zaúčtován pouze v PC.
    Děkuji a s pozdravem

    K první záležitosti - majetek a možnost nulovéZC:

    Rozsáhlejší popis k této problematice najdete na webu v dokumentu "odpisování dlouhod. maj. pro PO ..."  - z 27.9. 2022 - str. 12 a následující. Přes znění ČÚS 708 jsem přesvědčen (z důvodů, které vysvětluji v daném dokumentu), že nemá smysl teď rozvolňovat odpis ve Vašm případě. Byla by to jen šaškárna bez jakýchkoliv ekonomických dopadů. Když bych byl Vaším zřizovatelem, rozhodně bych neměl problém s tím, že máte DHM s nulovou ZC a tento majetek dále používáte. I MFČR se vyjádřilo tak (popisuji to tam), že poři rozvolňování odpisu máme vzít v úvahu pracnost a proti tomu, co to přinese uživateli účetní závěrky. Bohužel znění ČÚS 708 je takové, jaké je (myslím tím "odpisuje po celou dobu používání") - a bohužel se toho stále řada lidí chytá. Často si neuvědomují, že tím dělají naprosto medvědí službu - protože honbou za nenulovou ZC bohužel dochází v praxi k poškození zásadních účetních principů. Takže jen musím říci, že je potřeba se nějak domluvit se zřizovatelem. Protože někteří zřizovatelé mají s tou "nulou" ZC problém a bohužel mohou i ukázat ustanovení ČÚS 708, které se tím porušuje (to, že to ustanovení je nesmyslné, ale neřeší).

     K druhé záležitosti

    Otázka finančního krytí fondu investic - tak, jak je to nyní nastaveno, tak by měl být fond skutečně krytý. Respektive existuje jedna výjimka přímo popsaná v §66 odst. 8 vyhlášky č. 410/2009 Sb. - to jsou situace, kdy se dotace rozpouštěla do výnosů, ale tvořil se fond v celé výši odpisů (za mne chybně, ale dlouhou dobu to za chybu nebylo považováno). Nyní je to nastaveno i tak (viz právě zmíněný §66 odst. 8), že pokud fond není krytý, má se zúčtovat výsledkově do výnosů. Možná k tomu by pro Vás bylo vhodné přečíst si dokument "PO, Fondy - komplexní popis" - snažím se tam prvotně vysvětlit tu celkovou účetní tragédii fondů a nedorozumnění peníze x vlastní zdroje. Jen k tomu ještě řeknu, že je jen problém, jak zjistit, co to znamená, že fond je krytý - těch technik zjištění finančníh krytí je v ČR velká škála.

    K třetí záležitosti - účetní zápis (ve smyslu kontace) není povinou náležitostí účetního dokladu podle zákona o účetnictví - tedy toto tam být skutečně nemusí. Jiná otázka ale je, zda to není praktické.

  • školní družina
    30. 06. 2025

    Ještě se zeptám na poslední dotaz ohledně školní družiny. Rodiče platí školné ve školní družině a paní ředitelka požaduje nechat zisk cca 10 tis. ročně, který jí spadne do provozu. Když se ptáme v okolí, nikdo to tak nedělá. Odpověď paní ředitelky, když jsem to nechtěla udělat a aby si družinářky na výtvarné potřeba a hry vyčerpaly všechny peníze, bylo mi řečeno, že stejně za vše odpovídá ona (paní ředitelka) a že už s těmi 10 tis. počítá v rozpočtu atd.
    Děkuji za odpověď

    Nemyslím si, že by došlo ze strany paní ředitelky k nějakému porušení právních předpisů. Pokud se jedná o finanční limit - ten je nyní nastaven na 4% základní minimální mzdy za měsíc. Odkaz je zde:

    https://msmt.gov.cz/mladez/skolni-druziny

    Nikde není uvedeno, že by se výnosy z družiny musely nutně spotřebovat výhradně na potřeby pro práci s dětmi či třeba na hry. Je klidně možné, že tyto náklady budou třeba částečně krýt i související energie, opravy ....

  • SZIF
    30. 06. 2025

    Dobrý den, ještě využiji posledního dne, nějak nestíhám, na dotazy - jak se má správně účtovat dotaze přes SZIF. Minulá paní účetní to má každý rok jinak?
    asi se rovnou zeptám na nejsložitější případ
    schválili nám dotaci od SZIF, peníze nám půjčila obec, na naši spoluúčast nám přispěli okolní obce a zbytek šel z provozu
    Jak účtovat odpisy, přes které fondy?
    Děkuji moc za odpověď

    Já nejsem schopen asi takto obecně posoudit a vyřešit všechny varianty zaúčtování. Na webu najdete dokument "Transfery v podmínkách PO ...." - z 10.7.2024. Ta, od strany 42 řeším i projekty, kde je předfinancování zřizovatelem (a další příklady najdete v dokumentu "Finanční vztahy mezui zřizovatelem a PO ..." - z 3.10.2020 - např. strana 33).

    Pokud je to investiční akce a okolní obce poskytly dotace/dary - budou tyto dotace dávány na 403. Takže například u dotací od jiných obcí by se mohlo jednat o následující účtování (pokud se budou vyúčtovávat):

    MD 241/Dal 374 a MD 401/Dal 416

    předpis dohadné položky (pokud by vyúčtování bylo třeba až po zařazení do majetku) - MD 388/Dal 403.

    Vyúčtování - MD 348/Dal 388 a MD 374/Dal 348. No a následovala by případná vratka/doplatek 

    Dotace (dary) od obcí by se tak chovaly jako standardní investiční transfer - účet 403 a rozpouštěly by se proti odpisům 403/672 (stejně jako dotace SZIF). Tvorba fondu investic z odpisů (MD 401/DFal 416) by byla jen na případný rozdíl 551 a rpzpuštěné 403.

    Víc asi neumím takto obecně popsat.

  • Vyřazení kulturního předmětu
    27. 06. 2025

    Dobrý den,
    Potřebovala bych poradit s účtování u vyřazení majetku, který je vedený na účtu 032. Jedná se o výtvarný návrh a realizaci stěny – dekorace ve vestibulu knihovny (nebylo to součástí budovy). Toto dílo bylo pořízeno na základě smlouvy o dílo v roce 2004 za 60 000,- Kč (majetek nebyl odepisován). Z důvodu rekonstrukce celé budovy již dále nebylo toto dílo použitelné a nikdo o něj neměl zájem. Firma, která přebírala stavbu k rekonstrukci, byla pověřena k likvidaci tohoto díla. Zřizovatel s likvidací souhlasil. Prosím tedy o radu jak likvidaci kulturního předmětu zaúčtovat.
    Předem děkuji za odpověď.

    Na úvod jen krátké upozornění - nevím, jak stěna vypadá. Pokud by to byla fakticky stěna stavby, měla by být její součástí na 021 bylo by to i odepisovaným majetkem.

    Pokud je to věc movitá - potom zaúčování na 032 je OK, vyřazení by dle mého názoru mělo být MD 549/Dal 032 a MD 401/Dal 416 (za mne i toto je odpisem).

     

  • Nekryté odpisy
    27. 06. 2025

    Příspěvková organizace (PO) má účetní odpisy budov ve výši 985 tis. Kč. Tyto účetní odpisy nejsou zřizovatelem kryty. Dle vyjádření paní účetní byly výnosově kompenzovány pouze ve výši 270 tis. Kč (zápisem 416/648) z důvodu dosažení nulového výsledku hospodaření v hlavní činnosti. Je tento postup správný? Lze tímto způsobem upravovat výsledek hospodaření?
    Děkuji za odpověď

    Nemělo by se to takto dělat. Organizace by měla na konci roku propočítat hodnotu nekrytí podle údajů v rozvaze (upozorním ale na to, že technik, jak to spočítat je řada - každá vede k jiným výsledkům - tak je dobré domluvit se napříč PO  kterých jste zřizovatel, jak by propočet měl vypadat) a rozpustit tuto hodnotu. Tedy nedělat to tak, že se dopočte nulový výsledek hospodaření - ta hodnota ke zúčtování by měla být hodně pravděpodobně jiná.

    A za sebe jen říkám, že zúčtování nekrytého fondu do výnosů se mi vůbec nelíbí - je to operace zkreslující HV (byť je požadována právním předpisem). Počítá se do budocnosti, že se to zruší.

     

  • Sladkosti jako odměny do soutěží pro žáky
    27. 06. 2025

    Chtěla jsem se zeptat, jak je to s nákupem sladkostí určených jako odměny do soutěží např. v rámci Dne dětí apod. Lze tyto sladkosti proplácet z provozního příspěvku od zřizovatele? Dostala se ke mně informace, že by sladkosti měly být proplácené pouze z finančních darů účelově na to určených (např. od spolku žen apod.).
    Pokud žádné takové finanční dary nemáme, lze sladkosti nakoupit z provozních peněz? Případně jsou nějaké jiné možnosti?
    Děkuji.

    Zákon toto nijak neomezuje, že by to nešlo z příspěvku koupit.

    Může být problém, že někdo vnímá takové odměny jako dary, které podle zákona č. 250/2000 Sb. nesmíte poskytovat (proto se to u dost škol schovává třeba pod SRPŠ, aby to nebylo v účetnictví příspěvkové organizace). Zdůrazňuji, že pokud to ale vnímám jako dar, je zákaz darování absolutní - tedy striktně vzato bez ohledu na zdroj financování.  

    Můj pohled je, že když bych byl Váš zřizovatel, tak bych to jako poskytované dary nehodnotil (jsou to výhry v soutěžích.....). Neměl bych ani problém, že je hradíte z příspěvku. Ale nemohu mluvit za Vaeho zřizovatele. Snažil bych se být Vámi s ním domluvit.

      

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu